اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

شرکت گاز: درج اخبار ناامیدکننده درباره عدم النفع خط لوله یازدهم باعث ایجاد یاس می‌شود

روابط عمومی شرکت ملی گاز در جوابیه‌ای اعلام کرد که درج اخبار ناامیدکننده درباره عدم‌النفع‌ چند میلیارد دلاری خط لوله یازدهم نه تنها کمکی به افزایش وفاق ملی و امیدآفرینی نخواهد کرد، بلکه باعث ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم می‌شود.

شرکت گاز: درج اخبار ناامیدکننده درباره عدم النفع خط لوله یازدهم باعث ایجاد یاس می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روابط عمومی شرکت ملی گاز در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «ابهامات جدی درباره انحراف مسیر خط لوله یازدهم سراسری/ تحمیل عدم‌النفع 14 میلیارد دلاری به کشور» در مورخ 99/03/18‌، ‌توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی ارائه داد. در این جوابیه آمده است: 

«به استحضار مردم شریف می رساند نیازسنجی خط لوله یازدهم سراسری همانند 10 خط لوله فشار قوی انتقال گاز موجود کشور، بر اساس برنامه تولید گاز طبیعی دریافتی از بخش بالادستی (شرکت ملی نفت ایران) در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است. بر اساس برنامه توسعه فازهای جدید پارس جنوبی در اوایل دهه 90 مبتنی بر افزایش تولیدات گاز و محصولات جانبی، پیش‌بینی سیستم انتقال متناسب به منظور جلوگیری از احتباس گاز در حوزه پارس جنوبی و تامین مصارف در قالب طرح خط لوله یازدهم سراسری انجام و پوشش نقاط ضعف سیستم انتقال گاز موجود از جمله اهداف اولیه طراحی خط لوله مزبور بوده است.

طراحی سیستم‌های فشار قوی انتقال گاز بر اساس مولفه‌های متعددی صورت می گیرد، 3 مولفه عمده موثر در این خصوص شامل 1- حجم گاز مورد نظر برای انتقال و اطمینان از تحقق تولیدات پیش‌بینی شده گاز، 2- مبدا تولید و فرآورش گاز و 3- منطقه جغرافیائی و پراکندگی مصارف جدید پیش‌بینی شده می‌باشد. به این مولفه‌ها می‌توان ارتباط سیستم جدید انتقال فشار قوی با سیستم‌های موجود به منظور تقویت شبکه محلی و سراسری انتقال گاز با هدف افزایش تاب‌آوری و کاهش ریسک اختلال در عرضه گاز طبیعی در مقیاس ملی را نیز افزود. مولفه‌های اقتصادی و حداقل سازی هزینه‌های تامین گاز مصرف‌کنندگان نیز از دیگر عوامل موثر بر تعریف و طراحی سیستم‌های جدید انتقال گاز در این صنعت است.

سیستم‌های انتقال گاز در سراسر دنیا دارای سه ساختار اصلی خطی، درختی و حلقوی هستند. عمده منابع گازی ایران به جز حوزه خانگیران (شمال شرق کشور - سرخس) در مناطق جنوبی کشور قرار گرفته است و با توجه به پراکندگی مراکز عمده مصرف در سراسر کشور، شبکه انتقال گاز کشور با خطوط انتقال فشار قوی که در کریدورهای مختلف به صورت موازی قرارگرفته‌اند و همچنین رابط‌های متعدد بین خطوط سراسری، با ساختار حلقوی طراحی شده است.

طراحی و بهره‌برداری شبکه‌های حلقوی به خصوص با در نظر گرفتن گستردگی و پراکندگی شبکه، دارای پیچیدگی‌های بسیاری بوده و ضروری است در توسعه، تکمیل و رفع گلوگاه‌های انتقال و عرضه گاز در چنین شبکه‌هایی، پارامترهای مهندسی، اقتصادی و عملیاتی متعددی مدنظر قرار گیرد. تعیین مسیر و طراحی خطوط جدید و توسعه‌ای نیز عموما با در نظر گرفتن میزان و مبدا تولیدات جدید، احجام مصرف به تفکیک بخش‌های مختلف (خانگی، تجاری و صنایع کوچک، صنایع عمده، نیروگاه و صادرات)، توسعه و تقویت سیستم‌های صادرات گاز و ویژگی‌های جغرافیایی و امکان اجرای خط با توجه به نوع مسیر و وجود زیرساخت‌های دیگر از قبیل شبکه برق و آب و جاده دسترسی و .... برای انتقال میزان مشخصی گاز به مصرف کنندگان براساس محاسبات فنی و مهندسی در سناریوهای مختلف مطالعه و گزینه بهینه اغلب بر مبنای مزیت‌های اقتصادی و هزینه اجرای پروژه انتخاب می‌گردد.

موضوع حائز اهمیت دیگر در طراحی سیستم انتقال گاز خط یازدهم سراسری، لزوم توجه به موازین پدافند غیرعامل است که در این خصوص، رعایت ملاحظات ابلاغی با توجه به ابعاد تخصصی و محرمانه آن، در اولویت قرار داشته و تبعیت از الزامات مزبور در طراحی و اجرای طرح‌های زیرساختی صنعت گاز گریزناپذیر می‌باشد.

در پایان تاکید می‌گردد ارقام ذکر شده در مورد عدم‌النفع چند میلیارد دلاری طرح مزبور فاقد مبنای کارشناسی بوده و ضروری است در خصوص موضوعی با ابعاد متنوع ملی، فنی و اقتصادی با دقت نظر بیشتر بررسی و اظهار نظر صورت گیرد.

لذا روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران تاکید دارد در شرایط فعلی و با توجه به آسیب‌های ناشی از بروز بحران کرونا و بدخواهی‌های بین‌المللی، از اظهار نظرات و ارائه ارقام فاقد مبنای کارشناسی و شائبه بر‌انگیز پرهیز کرده، زیرا درج اخبار ناامیدکننده و غیرواقعی، نه تنها کمکی به افزایش وفاق ملی و امیدآفرینی که مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب آمده، نخواهد کرد، بلکه باعث ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم عزیز کشورمان می‌شود.

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت در سال هاى اخیر، با ابراز خرسندی فراوان از نتایج تلاش‌های فعالان صنعت نفت و گاز، ابراز امیدواری کردند که تلاش و شوق و نشاط روز افزون این مجموعه(صنعت نفت و گاز کشور)، زمینه‌ساز دستیابی به اهداف بزرگ کشور و ملت شود، بر ما و تمامى رسانه ها و ابزار ارتباط سمعى و بصرى نیز واجب است، با پیروى از فرمایشات مقام معظم رهبرى، در مسیر ایجاد آرامش وامید در فضاى کنونى جامعه و نیل به اهداف عالیه نظام قدم برداریم».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول