اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اهدای «نشان رسول» در جشنواره فیلم مقاومت/ تعیین نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان

«نشان رسول» (یادمان رسول ملاقلی‌پور) در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به سینماگر خلاق در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت اهدا می‌شود.

اهدای «نشان رسول» در جشنواره فیلم مقاومت/ تعیین نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، طبق اعلام ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، به منظور ترغیب و تشویق سینماگران به خلاقیت و نوآوری در آثار خود در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت و ایجاد فضای انگیزشی برای آنان، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، جایزه‌ ویژه «نشان رسول» را به یاد مرحوم رسول ملاقلی‌پور به یکی از سینماگران خلاق در این حوزه اعطا می‌کند.
خلاقیت، نوآوری، اثرگذاری، فراگیری و ماندگاری، شاخص‌های اصلی انتخاب هنرمند برگزیده جایزه «نشان رسول» است و این جایزه تمام بخش‌های سینما مانند کارگردانی، نویسندگی، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه، تدوین و ... را شامل می‌شود. 
هیچ محدودیت سنی و جنسیتی در اعطای نشان رسول وجود ندارد و هنرمند برگزیده در هر سن و جنسیتی که باشد تنها باید دارای معیارهای تعیین شده برای دریافت این جایزه باشد. 
در اولین مراسم اعطای «نشان رسول»، سینمای ۴۰ ساله اول انقلاب مورد داوری قرار می‌گیرد و از میان سینماگران فعال در این ۴۰ سال، یک سینماگر به عنوان برگزیده این جایزه معرفی می‌شود.
اولین مراسم اعطای «نشان رسول» همزمان با هفته دفاع‌مقدس (شهریور ۹۹) در تهران برگزار خواهد شد. این مراسم قرار بود 16 اسفند 98 در سالروز درگذشت رسول ملاقلی‌پور به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس، برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد. دومین دوره اهدای این نشان از اسفند ۱۴۰۰ به صورت سالانه برگزار می‌شود. زنده یاد رسول ملاقلی‌پور؛ فیلمساز شاخص سینمای دفاع مقدس متولد سال ۱۳۳۴، ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ دار فانی را وداع گفت.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان 31 شهریور تا 6 مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود. 
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت http://moqavematfilmfest.ir/ مراجعه کنند.

 

* حداقل نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان برای سال ۱۳۹۹

کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران برای دومین سال متوالی در بیانیه‌ای حداقل دستمزد فیلم‌نامه‌نویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تله‌فیلم و سریال رسانه‌ی خانگی اعلام کرد. در این بیانیه حداقل دستمزد فیلم‌نامه‌نویسان در سال ۹۹ برای نگارش یک فیلم سینمایی ۱۲۰ میلیون تومان تعیین و سفارش شده تا نویسندگان حرفه‌ای دو تا سه برابر این عدد را از سفارش‌دهنده مطالبه کنند.
متن کامل بیانیه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران را در ادامه می‌خوانید:
«سال گذشته با اعلام کف دستمزد نگارش فیلم‌نامه، با مخالفت بعضی صنوف و استقبال بسیار همکاران فیلم‌نامه‌نویس مواجه شدیم. بعد از گذشت یک‌سال و با دیدن تأثیر مثبت این کار بر دستمزد فیلم‌نامه‌نویسان ایران، ایمان بیشتری داریم که نزدیک‌ترشدن دستمزدهای نگارش فیلم‌نامه به سطحی قابل‌قبول، به نفع کلیت سینمای ایران و همه‌ی صنوف سینمایی است. اجرایی‌شدن‌ این نرخ‌ها منوط به هم‌پیمانی صنفی نویسندگان فیلم‌نامه است که به ارقامی کمتر رضایت ندهند تا منافع دیگر همکاران‌شان پایمال نشود.
امسال ضمن اعلام تعرفه‌ها، به همکاران پیشنهاد می‌کنیم با توجه به رکود پیش آمده و بحران کرونا، در صورت ضرورت، حداکثر ده درصد تخفیف از این ارقام را مدنظر داشته باشند. باور داریم هنوز دستمزد نگارش فیلم‌نامه فاصله‌ی بسیاری تا واقعی‌شدن دارد. به همه‌ی همکاران پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر دستمزد نگارش فیلم‌نامه، درصدی از مالکیت فیلم و فروش را سهیم شوند تا مالکیت معنوی خود بر اثر نهایی را از دست ندهند.

شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم، نرخ پیشنهادی برای انواع نگارش فیلم‌نامه‌های داستانی در سال ۱۳۹۹ را به شرح زیر اعلام می‌کند:
الف- نگارش فیلم‌نامه‌ی سینمایی:
مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان (به عنوان مبلغ کف قرارداد) پیشنهاد می‌شود. برای نگارش فیلم‌نامه در ژانرهای جذاب نزد تهیه‌کنندگان، حداقل پیشنهاد ما دو برابر مبلغ کف قرارداد است و در مواردی که نیاز به تحقیق یا زمان طولانی‌تر نگارش است، تا سه برابر این عدد هم قابل دریافت است.
ب- نگارش فیلم‌نامه‌ی سریال‌های تلویزیونی: 
مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان رقم پایه اعلام می‌شود. برای نگارش تله‌فیلم پیشنهاد ما مبلغ پایه‌ی ۶۰ میلیون تومان است.
ج- نگارش فیلم‌نامه‌ی سریال‌های رسانه‌ی خانگی:
مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان حداقل رقم قرارداد پیشنهاد می‌شود.

بدیهی است در نهایت نویسنده با تهیه‌کننده و یا سفارش‌دهنده باید به توافقی برسند که قابل اجرا باشد. شورای مرکزی کانون فیلم‌‌نامه‌نویسان‌ از همه‌ی اعضای صنف تقاضا می‌کند که در جهت حفظ حقوق خود و همکاران‌شان، قراردادی با ارقام کمتر از این دستمزدها، نبندند.»

* «پاسیو» به انگلستان رسید
فیلم «پاسیو» ساخته مریم بحرالعلومی به بخش رقابتی پنجمین جشنواره فیلم Straight Jacket Guerrilla انگلستان راه یافت.
فیلم «پاسیو» اولین فیلم مریم بحرالعلومی که پیش از این سیمرغ بهترین کارگردانى را از بخش جلوه‌گاه شرق سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و تقدیر ویژه بهترین کارگردان زن را از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا DIFF)) دریافت کرده بود، این بار برای حضور در بخش رقابتی پنجمین جشنواره فیلم Straight Jacket Guerrilla انگلستان انتخاب شده است.
پنجمین جشنواره فیلم Straight Jacket Guerrilla انگلستان ۱۵ تا ۲۱ آگوست ۲۰۲۰ به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 
در روزهای برگزاری این جشنواره مصاحبه‌هایی با کارگردانان آثار راه‌یافته به جشنواره انجام می‌شود که روی سایت‌های خبری همکار جشنواره در انگلستان و آمریکا قرار می‌گیرد.
فیلمسازان جوان از سراسر دنیا با فیلم‌های سینمایی کم هزینه که نگاهی تازه به زیبایی‌ها (در تمامی ژانرها) دارند، مورد توجه برگزارکنندگان این جشنواره هستند.
مریم بحرالعلومی به تازگی دومین فیلم خود با عنوان «شهربانو» را جلوی دوربین برده که این روزها مراحل پس از تولید را سپری می‌کند.
بهناز جعفرى، محدثه حیرت، کریم امینى، یاسمن ترابى، حسین ملکى و بابک انصارى؛ با حضور پوریا پورسرخ و شقایق فراهانى در «پاسیو» ایفاى نقش کرده‌اند.
پخش بین‌المللی این فیلم به عهده کمپانی الی ایمیج با مدیریت الهه نوبخت است.

* «یلدا»،  «صحنه‌هایی از یک جدایی» و «جایی برای فرشته ها نیست» در هنروتجربه

در حالی که قرار بود اکران فیلم‌های «هنر و تجربه» همراه با دیگر فیلم های جدید سینما از امروز اول تیرماه آغاز شود ولی به دلیل برخی مسایل که در بازگشایی سالن ها پیش آمد این اکران به روز سه‌شنبه سوم تیرماه موکول شد.
بر این اساس از روز سوم تیرماه فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه کنندگی علی مصفا و مستند «صحنه هایی از یک جدایی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید صداقت اکران خود را در گروه «هنروتجربه» آغاز می کنند.
همچنین از چهارشنبه چهارم تیرماه مستند «جایی برای فرشته ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی حامد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب در سینماهای این گروه روی پرده می رود.
آغاز اکران «هنروتجربه» با سینماهای فرهنگ، خانه هنرمندان ایران، موزه سینما، کورش و چارسو در تهران و سینماهای هویزه مشهد، سیتی سنتر اصفهان، اکومال کرج، ستاره باران تبریز، عمیق بجنورد و کانون ساری در استان ها خواهد بود. سالن های اکران «هنر و تجربه» به مرور و در هفته های آتی افزایش می یابند.
مستند «صحنه هایی از یک جدایی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید صداقت که از 27 بهمن ماه روی پرده سینماهای «هنر و تجربه» رفته بود، ادامه اکران خود را دنبال می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول