اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اولویت اصلی دانشگاه آزاد استعدادیابی و سرمایه‌گذاری در ورزش همگانی

رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این دانشگاه در حوزه ورزشی مقوله فرهنگ‌سازی است.به تبع یکی از اولویت های دانشگاه آزاد این است که فرهنگ را در ورزش جوانان تحصیل‌ کرده نهادینه کند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ورزش ایران در بعضی بخش‌ها از قدمت بیشتری نسبت به ورزش یونان برخوردار است. در یونان باستان، بازی‌های المپیک شامل دویدن، کشتی، مشت زنی، اسب دوانی، ارابه‌رانی و پنجگانه بود؛ اما در ایران، ضمن این که بعضی از این ورزش‌ها سابقه بیشتری دارد، ورزش‌هایی مانند تیر و کمان و قایق رانی رایج بوده است.

در میان کشورهای مشرق زمین، بی‌‌گمان ایران، تنها کشوری بود که در نظام تعلیم و تربیت خود، بیشترین اولویت را به ورزش و تربیت بدنی داده بود، ایرانیان به اهمیت و ارزش توانایی و سلامتی بدن، به عنوان یک وسیله بسیار مهم برای فراهم آوردن ارتشی سلحشور و پیروزمند، پی برده بودند؛‌به طوری که هرودوت، مورخ مشهور یونانی می‌نویسد: «ایرانیان از پنج سالگی تا بیست سالگی، سه چیز را می‌آموختند؛ سواری، تیر و کمان و راستگویی».

در این راستا گفت‌وگویی با امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد داشتیم؛ در حال حاضر وی فارغ‌التحصیل مدرک پزشکی و دکتری فیزیولوژی ورزش گرایش قلب، عروق و تنفس است.

وی سال ۷۵ در رشته پزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل شده و از سال ۷۸ به بعد به عنوان مسؤول آموزش بخش دانشجویان پزشکی فعالیت داشته است؛ همچنین در سال ۸۷ نیز مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی در واحد پزشکی تهران شده و سال ۹۶ که دانشگاه آزاد پزشکی با واحد دندانپزشکی و داروسازی تجمیع و به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران شناخته شد امیرعباس لشگری مجددا به عنوان مدیرکل آموزش در این دانشگاه مشغول به کار شد و درنهایت اردیبهشت ماه سال ۹۹ با دستور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد به عنوان رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد منصوب شدند.

البته امیرعباس لشگری در حوزه پزشکی ورزشی به عنوان پزشک تیم ملی فدراسیون کاراته و رئیس کمیته پزشکی نیز فعالیت‌های چشمگیری داشته است؛‌ همچنین در سال ۲۰۱۹ به عنوان رئیس کمیته پزشکی فدراسیون جهانی ووشو منصوب شدند که از جمله موفقیت‌های بسیار خوب برای ایرانیان است.

فارس: از مهمترین اولویت‌های مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد برایمان بگویید.

لشگری: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه آزاد در حوزه ورزشی مقوله فرهنگ‌سازی است. دانشگاه‌ها از جمله ارگان‌ها و سازمان‌هایی هستند که می‌توانند در فرهنگ‌سازی نقش محوری داشته باشند و به تبع یکی از اولویت‌های اصلی دانشگاه آزاد این است که فرهنگ را در ورزش جوانان تحصیل کرده نهادینه کند.

ورزش در فرهنگ ایرانی وجود دارد به طوری که می‌توانیم با برنامه‌ریزی و حمایت از استعداد بالقوه جوانان فرهنگ‌سازی را در ورزش پیاده کرده و پیش قراول آن باشیم. البته مواقعی ناخشنودی‌هایی در ورزش دیده می‌شود که به دلیل مشکلات زیرساختی و فرهنگ‌سازی است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که دانشگاه‌ها با توجه به وجود نخبگان علمی می‌توانند از جمله مراکز مهمی باشند که در ورزش به بحث فرهنگ کمک کنند و نقش فرهنگ‌ساز را در ورزش هم داشته باشند. اهداف بعدی که در مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد مدنظرم هست بحث ورزش همگانی است؛ البته در این بین بحث قهرمانی حرفه‌ای را نیز در دانشگاه آزاد داریم.

دانشگاه آزاد نیاز دارد به ورزش همگانی درخصوص دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی بیشتر ورود و سرمایه‌گذاری کند تا بتوانیم به نوعی فرهنگ‌سازی در ورزش را دنبال کنیم و ورزش را به عنوان یک اصل مهم در زندگی‌مان مدنظر قرار دهیم؛ لذا تمایل دارم در کنار ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای که این دانشگاه پیگیری می‌کند ورزش‌های همگانی نیز با جدیت بیشتری دنبال شوند.

فارس: اصلی‌ترین برنامه‌‌تان در سال جهش تولید چیست؟ 

لشگری: مقام معظم رهبری امسال را، سال جهش تولید نام‌گذاری کردند. هر فردی در هر جایگاهی که قرار گرفته است باید بتواند به تولید کشور شتاب بیشتری بدهد تا بتوانیم کشوری سربلند داشته باشیم و به اهدافی که مدنظر نظام جمهوری  اسلامی ایران  است برسیم. قطعاً در بحث ورزش می‌توانیم این امر را نهادینه کنیم و تولید علم و محتوا داشته باشیم که در بحث ورزشی و تولید فرهنگ این دو بال، بال کمک کننده است و می‌تواند ورزش را در  دانشگاه‌ آزاد به سمت جلو ببرد که با اهداف والای کشور که جهش تولید است این مهم را نهادینه کنیم.

دانشگاه آزاد اعضای هیات علمی بسیار خوب و قوی دارد که در بحث علمی و مسائل پژوهشی می‌توانند کمک‌کننده باشند. ورزش  یکی از مقوله‌هایی است که باید علم به روزی داشته  باشد تا بتواند در زمینه تحقیقاتی و پژوهشی سرآمد باشد و به ارتقا بیشتر ورزش کمک کند.

فارس: در دانشگاه آزاد چند تیم ورزشی فعال وجود دارد؟

لشگری: شورای عالی ورزش در دانشگاه آزاد به ریاست محمدمهدی طهرانچی پایه‌گذاری شد و سیاست‌گذاری‌های کلی و کلان ورزش  توسط اعضا تصمیم‌گیری و نهادینه می‌شود. ورزش‌های حرفه‌ای و باشگاهی موضوع مهمی است که سال گذشته در باشگاه فرهنگی ورزشی این دانشگاه مصوب شد و ۱۹ رشته تیمی که ۸ تیم مختص بانوان و ۱۱ تیم مختص آقایان است.

امسال برای حضور در  ۲۶ رشته برنامه‌ریزی شده است و امیدوارم بتوانیم به ورزش کشور کمک کنیم؛ البته خالی از لطف نیست که بگویم که اعضای تیم‌های باشگاه دانشگاه آزاد جزء نفرات ملی‌پوش هستند.

سعی کرده‌ایم حدود ۶۵-۶۰ درصد از اعضای تیم‌ها از دانشجویان دانشگاه آزاد باشند. سیاست‌مان این نیست که برای کسب عنوان قهرمانی ورزشکاری را خارج از سیستم دانشگاه جذب کنیم، بلکه استعدادیابی می‌کنیم و دانشجویان مستعد را در رشته‌هایی که داریم قرار می‌‌دهیم تا از این موقعیت بهره‌ لازم را ببرند. امسال نیز بعد از کم شدن ویروس کرونا مسابقات و تیم‌داری را شروع خواهیم کرد.

فارس: درباره استعدادیابی دانشجویان  و مدارس سما در حوزه ورزشی بفرمایید.

لشگری: مدارس سما زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی هستند و به نوعی به آموزش و پرورش کمک می‌کنند. از مقطع ابتدایی و متوسط اول و دوم بستر خوبی وجود دارد تا استعدادها را کشف و پرورش دهیم و در نهایت به قله حرفه‌ای که عضویت در تیم اول باشگاه است، برسند. زیاد موافق نیستم در تیم‌های باشگاهی‌مان از افرادی غیر از دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شود چون در خود این مجموعه، پتانسیل و توانمندی بسیار خوبی وجود دارد که تیم‌های حرفه‌ای را از همین خانواده تشکیل بدهیم.

با پتانسیل و استعدادهای بالقوه‌ای که در دانشگاه آزاد وجود دارد، تلاش می‌کنیم بازیکنان و کادر فنی به طور کامل از این خانواده باشند. باید یک روز افتخار کنیم که در تمام باشگاه‌ها، از بازیکن تا سرمربی، دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی حضور دارند. ۶۰ تا ۶۵ درصد اعضای تیم‌های ما از کارکنان، اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان جز بازیکنان، مربیان و بدن‌ساز هستند و حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد از بیرون مجموعه به ما کمک می‌کنند.

در مسابقات قهرمانی رشته‌های مختلف برگزار می‌شود و در این رقابت‌ها استعدادهایی را انتخاب می‌کنیم و به باشگاه‌های دانشگاه می‌فرستیم تا زیر نظر اساتید و مربیان خبره پرورش بدهیم که در نهایت منفعت آن را دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه ورزش و فدراسیون‌ها خواهند برد. برنامه‌های راهبردی و هدف ما در این طرح این است که به صورت علمی کار کنیم و ورزشکاران را به نقطه اوج برسانیم و تحویل فدراسیون مربوطه بدهیم و سعی نداریم بازیکنی که فدراسیون پرورش داده، در تیم‌مان استفاده کنیم.

فارس: دانشگاه آزاد در بخش بانوان هم قهرمان دارد؟

لشگری: بله؛ سال  گذشته تیم‌های دوو میدانی و کاراته بانوان قهرمان، تنیس روی میز، تیراندازی با کمان، دوچرخه سواری  نایب‌ قهرمان و تکواندو چهارم باشگاه‌ها شدند. بعد از اینکه اپیدمی کرونا از اسفندماه سال گذشته فراگیر شد تقریباً تمام فعالیت‌های ورزشی متوقف شد؛ لذا دانشگاه‌ آزاد در بخش بانوان در رشته‌های  ووشو و  تیراندازی با اسلحه به دلیل اینکه لیگ به پایان نرسید کسب عنوان قهرمانی نداشت؛ اما تمام تیم‌ها در مرحله نیمه‌ نهایی یا فینال لیگ هستند و به محض اینکه فدراسیون، وزارت ورزش، وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا تایید کنند مسابقات مجدداً شروع می‌شود و قطعاً می‌توانیم در این رشته‌ها مدال‌آ‌ور باشیم.

فارس: در بخش آقایان چطور؟

لشگری: در بخش آقایان نیز در مسابقات لیگ‌های سراسری در دو چرخه‌سواری و کاراته کسب عنوان قهرمانی، کشتی آزاد عنوان سوم، فرنگی عنوان چهارم و در دوو میدانی با توجه به اینکه سال گذشته نخستین‌باری بود که تیم را آماده کرده بودیم کسب مقام ششم در مسابقات کشوری را داشتیم.

همچنین تیم تکواندو در رتبه دوم قرار گرفت و تیم ووشو نیز به مرحله نیمه نهایی صعود کرد؛ البته شیوع ویروس کرونا باعث شد تا لیگ قطع شود و در حال حاضر تیم‌های اول، دوم و سوم مشخص نیست ولی دانشگاه آزاد جزء چهار تیم برتر لیگ ووشو است.

در تنیس روی میز در بخش آقایان در فینال حضور داریم که با برگزاری مجدد مسابقات احتمال قهرمانی در این رشته وجود دارد، همچنین در رشته واترپلو به مرحله نیمه نهایی صعود کرده‌ایم، در بخش وزنه‌برداری نایب قهرمان و کسب سهمیه آسیایی را داریم و در رشته شمشیربازی هم با توجه به اینکه لیگ تمام نشده است در فینال هستیم.

ضمناً تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات بین‌المللی نیز باعث افتخار آفرینی واهتزار پرچم جمهوری اسلامی شدند به شکلی که تیم کشتی آزاد موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی در مسابقات باشگاه‌های جهان شد و همچنین تیم بسکتبال بانوان در بخش ۳×۳ موفق به کسب عناوین نایب قهرمانی در مسابقات دانشجویان آسیا و سومی در مسابقات دانشجویان جهان شد و  تیم کاراته آقایان و بانوان دانشگاه نیز عنوان نایب قهرمانی در مسابقات دانشجویان آسیا را از آن خود کردند.

فارس: کسب مدال‌ها بین‌دانشگاهی است یا کشوری؟

لشگری: کسب مدال‌ها در بخش حرفه‌ای در مسابقات لیگ سراسری است که بین فدراسیون‌های مختلف لیگ‌های سراسری و کشوری دارند و تیم دانشگاه آزاد نیز در این لیگ‌ها حضور داشته  است.

فارس: مهمترین چشم‌انداز دانشگاه در حوزه ورزشی چیست؟

لشگری: سعی می‌کنیم در ورزش‌های همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای جایگاه مناسبی در ورزش کشور و دانشگاهی داشته باشیم. بحث ورزش همگانی و قهرمانی با دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی مرتبط است و بخش باشگاهی که بخش حرفه‌ای دانشگاه است به صورت جداگانه فعالیت می‌کند و زیر مجموعه مرکز است. سعی داریم ورزش همگانی را به عنوان  اصول اصلی یا نحوه زندگی در خانواده دانشگاه آزاد نهادینه کنیم.

در حال برنامه‌ریزی طرحی به عنوان زنگ ورزش در دانشگاه هستیم  تا همکاران، کارکنان و اعضای هیات علمی فرصتی برای ورزش داشته باشند و چنین برنامه‌ای قطعاً علاوه بر اینکه بر روحیه، سلامتی و تندرستی این افراد تاثیرگذار خواهد بود باعث فرهنگ‌سازی و نزدیک شدن همکاران بین بخشی نیز خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها حدود ۳۰-۲۰ دقیقه به این امر اختصاص خواهیم داد و در حال تدوین برنامه‌ هستیم که به چه ترتیبی اجرایی شود و اگر در شورای عالی ورزش به تصویب رسید از طریق رئیس دانشگاه به کل واحدها برای اجرا ابلاغ خواهیم کرد. ادارات تربیت‌بدنی هم مسؤول اجرای این امر هستند.

فارس: وجه تمایز ورزش دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه‌ها چیست؟

لشگری: دانشگاه آزاد در ورزش حرفه‌ای جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد. سعی کرد‌ایم در این دانشگاه هزینه کنیم تا  تیم‌های حرفه‌ای قدرتمندی داشته باشیم البته در  عین حال تیم‌های همگانی و ورزش قهرمانی را نیز دنبال می‌کنیم.

فارس: از فعالیت‌های ورزشی چه نمره‌ای به خودتان می‌دهید؟

لشگری: فکر می‌کنم از نمره ۲۰ حدود ۱۵ را می‌گیریم. با توجه به اینکه پزشک هستم بحث ورزش همگانی را در راستای تندرستی و سلامتی دنبال می‌کنم و روزانه حدود ۶۰-۳۰ دقیقه پیاده‌روی دارم.

بحث تناسب اندام و سبک غذا خوردن بسیار مهم است. با توجه به اینکه در بخش درمان، کار پزشکی ورزشی انجام می‌دهیم قطعاً باید مبلغین خوبی در این زمینه باشیم. همانطور که ما از ورزشکاران و افرادی که چاق هستند می‌خواهیم فعالیت‌های ورزشی و رژیم غذایی داشته باشند به طبع خودمان نیز باید این امر را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

فارس: دانشگاه آزاد لیگ اختصاصی هم دارد؟

لشگری: دانشگاه آزاد مبتکر لیگی به نام فرهیختگان است که در هیچ دانشگاه و فدراسیونی وجود ندارد. اعضای این تیم حتماً باید از اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان این دانشگاه باشند و افراد خارج از دانشگاه نمی‌توانند در تیم فرهیختگان حضور داشته باشند. ما سال گذشته در رشته بسکتبال ۳ نفره بانوان، بسکتبال ۳ نفره آقایان و کشتی آ‌زاد  لیگ فرهیختگان را داشتیم که منحصراً از دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان این مجموعه بودند که در این لیگ هرکدام ۵ تیم با ۵ اسم ارائه کردند و با یکدیگر به رقابت پرداختند و رتبه‌های اول تا سوم نیز مشخص شد.

فارس: ... و کلام آخر

لشگری: ورزش همگانی از جمله‌ مهمترین دغدغه‌های دانشگاه آزاد است، به دلیل شیوع ویروس کرونا دروس عملی تربیت بدنی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند با مشکلاتی مواجه شده‌اند و به صورت عملی برگزار نمی‌شوند. با وجود اینکه یکی از شعارهای اصلی ما این است که ورزش و آموزش نباید تعطیل شود در حال برنامه‌ریزی هستیم تا کلاس‌ها را به صورت غیرحضوری برگزار کنیم تا در فصل پاییز با مشکل مواجه نشویم. 

سعی می‌کنیم دروس عمومی یک و دو تربیت‌بدنی را در تیرماه و مرداد ماه برگزار کنیم تا دانشجویانی که در نیم سال دوم ۹۹-۹۸ این واحدها را انتخاب کردند و موفق به حضور در کلاس‌ها نشده‌اند با هماهنگی‌های صورت گرفته بتوانند دروس تربیت بدنی را نیز پاس کنند.

دانشگاه آزاد در بحث آموزش مجازی بسیار موفق و قوی عمل کرده است به طوری که روزانه گزارش کارکرد از آموزش‌های مجازی از تمام استان‌ها در اختیار ریاست این دانشگاه قرار می‌گیرد که جای تقدیر و تشکر دارد که در سایه  نگاه علمی و تخصصی ریاست محترم دانشگاه و همچنین اهتمام و تاکید ایشان ، حتی در زمان شیوع بیماری کرونا نیز آموزش ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول