اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شهردار مشهد: تا پایان دوره‌ام کمربند جنوبی نمی‌سازم

شهردار مشهد گفت: در اوایل اسفندماه آقای پژمانفر گفتند از کجا مطمئن باشیم این منطقه کمربندی جنوبی نمی‌شود؟ که بنده گفتم، من تا پایان دوره‌ام کمربند جنوبی نمی‌سازم و دوم اینکه گفتند چه کنیم که این کار انجام نشود.

شهردار مشهد: تا پایان دوره‌ام کمربند جنوبی نمی‌سازم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا کلایی ظهر امروز در نشست پرسش و پاسخ با قرارگاه صیانت از ارتفاعات جنوبی مشهد در ساختمان سازمان بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: مواجهه‌ای که ما در آذر ۹۷ داشتیم ما را در یک دوراهی قرار داد، از طرفی شورای شهر به شهرداری پیش از من نیز فشار زیادی را آورد که این‌گونه عنوان می‌شد که کمربند جنوبی نیاز شهر است و باید به کمربند تبدیل شود.

شهردار مشهد با بیان اینکه آقای تقی زاده این کار را در آبان‌ماه ۹۶ آغاز کرد و در اسفندماه با مواجهه دادستانی، کمربند جنوبی تعطیل شد، ادامه داد: برخی مانند نیروی انتظامی تأکید بر انجام پروژه داشتند.

وی بیان کرد: وجه مقابل آن نقطه نظراتی بود که می‌گفت ایجاد کمربند جنوبی سبب تخریب محیط زیست می‌شود، همچنین راه، عامل توسعه است و در اطراف بافت مسکونی شکل می‌گیرد، نکته سوم نیز به جز تخریب ارتفاعات، بهره‌برداری از آن آثار متعدد و انفجارها و ایجاد آلودگی صوتی و هوایی بود.

کلایی مطرح کرد: مخالفت چهارمی نیز از نظر ترافیک وجود داشت مبنی بر اینکه، نه تنها کمربند جنوبی اثر مثبت برای ترافیک ندارد بلکه اثر منفی نیز دارد و آن را تشدید می‌کنند.

شهردار مشهد افزود: شورای شهر بر روی من فشار آورد که قضیه را حل کنم، در بهمن ۹۷ به ستاد تدبیر رفتم و هر دو موضع را در مقابل آن‌ها گذاشتم، در آنجا هر دو نگاه طرفدارانی داشت اما نظرات به جمع‌بندی نرسید و نظر من را پرسیدند که گفتم یک کاربری متناسب با شرایط زیست‌محیطی آن باید پیدا کرد که هزینه‌ای که صرف انجام کار شده، هدر نرود.

وی با بیان اینکه در ستاد تدبیر صحبتی از پیوست زیست‌محیطی نشد، ادامه داد: برای اینکه ببینیم کمربند جنوبی را ادامه بدهیم یا نه، با چند کارشناس زیست محیطی صحبت کردم، منطقه را نشانشان دادم و ذهنم کامل‌تر شد.

کلایی ضمن طرح اینکه فشار شورا همچنان وجود داشت و من سعی کردم خود را از حواشی دور کنم، خاطرنشان کرد: در یکی از جلسات با معاونت عمرانی وقت به این جمع‌بندی رسیده بودند که مجموعه ادله‌ای که وجود دارد توسط دانشگاه فردوسی بررسی شود و نتیجه ملاک قرار گیرد.

شهردار مشهد گفت: جمع‌بندی دانشگاه این بود که آقای خواجه حسینی ادله را بررسی کنند که صرفا یک گزارش بدون شرح خدمات و مطالعه مستقل بود، جمع‌بندی آن‌ها این بود که با رعایت نکاتی می‌شود کمربند جنوبی را اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه، گفتم باید خودم به جمع‌بندی برسم و بدون مطالعه زیست‌محیطی نمی‌شود دست به این کار زد، اظهار کرد: با یکی متخصصان زیست‌محیطی صحبت کردم و به آقایان گفتم من این پروژه را اجرا نمی‌کنم، که گفتند نمی‌شود منابع را هدر دهیم، من گفتم مطالعه زیست محیطی انجام دهید تا شهردار بعدی اجرا کند، من این پروژه را اجرا نمی‌کنم.

کلائی بیان کرد: یکی از آقایان امنیتی گفت نمی‌توان این پروژه را به حال خود رها کرد و ما از دوستان خواهش کردیم بررسی کنند و ببینند کمربند جنوبی چه کاربری‌هایی دارد، یک «مشاور مادر» نیز برای پروژه مشخص کردیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: پس از چهار ماه تصمیم بر این شد آقای مختوم را به عنوان مشاور زیست‌محیطی انتخاب کنیم، در دی‌ماه پیشنهادات کاربری‌ها را به ستاد تدبیر بردم که یکی از اعضاء گزینه پارکینگ را مطرح کرد و اکثریت موافقت کردند.

وی در رابطه با دغدغه‌های موجود گفت: چند دغدغه داشتیم، یکی اینکه در بخش‌هایی آن را اجرا کنیم که اراضی، مالکیت خصوصی نداشته باشد، یکی از دلایل انتخاب این بخش این بود و نکته بعدی اینکه مستلزم تخریب نباشد.

کلائی با بیان اینکه در اوایل اسفندماه آقای پژمانفر به ارتفاعات جنوبی رفتند و چند دغدغه را مطرح کرد، عنوان کرد: ایشان گفتند از کجا مطمئن باشیم این منطقه کمربندی جنوبی نمی‌شود؟ که بنده گفتم من تا پایان دوره‌ام کمربند جنوبی نمی‌سازم و دوم اینکه گفتند چه کنیم که این کار انجام نشود.

شهردار مشهد افزود: پنج نکته را آقای پژمانفر مطرح کرد از جمله اینکه عرشه پل هاشمیه را نسازیم، دوم عرشه پل انتهای لادن را نسازیم، بخش‌هایی از جاده که مستلزم تخریب کوه است تغییر طراحی دهید، ورودی نیز کم‌عرض باشد و حضور خانواده‌ها را فراهم کنید که تمام این اصلاحات را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه در این مدت فشارهای زیادی آمد که تمام حرف‌های معقول را لحاظ کردیم، نسبت به دغدغه ایجاد کمربند جنوبی در دوره‌های بعد گفت: کسی نمی‌تواند آنجا را تبدیل به جاده کند به شرط آنکه مردم را به آنجا بیاوریم و به آن‌ها خدمات ارائه دهیم.

آقای شهردار از فضای اجتماعی ایجاد شده استفاده کنید

 در ادامه این نشست یکی از اساتید دانشگاه گفت: داده‌های این پروژه را از سال۸۶ بررسی کردم، اینکه شهرداری صراحتا می‌گوید می‌خواهم کمربند جنوبی اجرا نشود در تاریخ ادوار ما بی‌سابقه است. 

سعید شعرباف تبریزی خطاب به شهردار مشهد  بیان کرد: شما از این فضای اجتماعی ایجاد شده می‌توانید استفاده کنید، چرا که حداقل شش مطالعه شهرسازانه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ما خیلی خوشبین نیستیم که شهردار بعدی جرأت نکند این کار را انجام دهد، اظهار کرد: در مورد شهرداری دو سند هست که با امضای شخص شهردار آمده است، یکی طرح کمربند جنوبی که دوبار آمده است که هر دو بار پروژه کمربند با همه الزامات آن وجود دارد و اصرار دارد به کمربند دست نزنید.

این پژوهشگر شهری با اشاره به اینکه نظر شورا با شما موافق نیست و شما باید از نظرتان صیانت کنید، عنوان کرد: نکته دوم اینکه قرارداد یک تا سه با بنیاد مسکن و چهار تا شش با سازمان همیاری‌ها وارد فاز دوم شده است، این موضوع باید تعیین تکلیف شود و شما می‌توانید پیگیری کنید.

شعرباف تبریزی تشریح کرد: نکته سوم مجموعه ترافیک به این جمع‌بندی رسیده است که به جایگزینی برای کمربند فکر کنیم اما از ترس اینکه شهردار بعدی کمربند جنوبی را اجرایی کند، حاضر نیستند شبیه‌سازی‌ها و گزینه جایگزینی را بگذارند، پیشنهادهای عملیاتی برای جایگزینی کمربند با اتصال به بلوار نماز قابل پیگیری است و این مقاومت در حمل و نقل ترافیک وجود دارد.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول