اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

«مقابله با کرونا» با هوش طبیعی و هوش مصنوعی!

همان روزها و هفته‌های اول تکلیف روشن شد؛ کرونا برای علم پزشکی ناشناخته‌تر از آن بود که حتی علائمش را به‌خوبی بشناسد چه برسد به کشف دارو و ارائه واکسن! اینجا بود که دیگرانی به فکر افتادند و «فناوری» علیه کرونا به میدان آمد.

«مقابله با کرونا» با هوش طبیعی و هوش مصنوعی!

گروه جامعه خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی:‌ واقعیت این است که فناوری هم مثل باقی حوزه‌های پیشرفته زندگی بشر در مقابل کرونا غافلگیر شد. ولی خیلی زود راه خودش را یافت و به صف مقدم مقابله با کرونا پیوست؛ ازجمله با ماسک‌های نانو پیشرفته و انواع دستگاه‌های تب‌سنج و کیت‌های ابداعی تشخیص کرونا. فناوری به‌تدریج راه‌های بیشتری گشود و حالا انبوهی از ایده‌های خلاقانه در آستین دارد؛ ایده‌هایی که برخی از آنها تا پیش‌ازاین حتی به فکر کسی هم نمی‌رسید که اصلاً ممکن است به یک بیماری واگیر ربطی داشته باشد! حالا همان‌طور که با گذر زمان به دارو و واکسن کرونا نزدیک‌تر می‌شویم فناوری نیز برای مقابله با کرونا و حتی زندگی با آن امیدواری‌های کوچک و بزرگ ایجاد می‌کند. برخی از این ایده‌های فناورانه افق‌های بلندی دارند ولی برخی دیگر به مرحله عمل رسیده‌اند و همین حالا هم استفاده می‌شوند.

یک ربات ضدعفونی در بیمارستانی در چین- ربات‌ها از نخستین فناوری‌هایی بودند که برای ضدعفونی بیمارستان‌ها و مقابله با کرونا استفاده شدند

ربات‌ها علیه ویروس‌ها!

در حوزه فناوری برای مقابله با کرونا ایده‌ها و کارهای جالب زیاد است. برای مثال ژاپنی‌ها یک سیستم نظارت بر شستشوی دست‌ها ابداع کرده‌اند. شرکت «فوجیتسو» ژاپن دستگاهی برای اتصال به سینک‌های دستشویی ساخته که مطمئن می‌شود افراد دستشان را به‌خوبی شسته و میکروب‌کشی و ویروس‌زدایی کرده‌اند وگرنه اخطار می‌دهد. این دستگاه برای رستوران‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، استادیوم‌ها و ادارات قابل ‌استفاده است. دانمارکی‌ها نیز رباتی برای ضدعفونی با اشعه ساختند تا بیمارستان‌ها و ادارات را به‌صورت خودکار و تمام‌وقت ضدعفونی کند. ربات‌های مشابهی برای ضدعفونی بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها در چین ساخته و استفاده می‌شوند. ابداع تجهیزات جدید برای استریل انواع وسایل، تولید لباس‌های بیمارستانی ضدویروس با استفاده از فناوری نانو، تولید مواد ضدعفونی جدید با ساختاری پیچیده‌تر و قدرت ویروس کشی بیشتر، ابداع تجهیزات پوشیدنی برای تشخیص ابتلا به کرونا و همچنین تولید انواع نرم‌افزارهای سلامت که احتمال ابتلا به کرونا را پیش‌بینی می‌کند بخشی دیگر از انبوه امکاناتی هستند که فناوری برای مقابله با کرونا در اختیارمان گذاشته است.

در دوره قرنطینه در ووهان چین، شهروندان برای دریافت برخی خدمات دولتی موظف بودند از طریق یک کد «کیو آر» وضعیت سلامت خود را پیگیری و به مأموران اعلام کنند 

کد «کیو آر» برای سلامت

نخستین استفاده عمومی از فناوری علیه کرونا در حوزه برنامه‌های موبایلی و نرم‌افزاری ارتباط‌جمعی اتفاق افتاد. از همه معروف‌تر اینکه استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص احتمال ابتلا به کرونا در کشورهای چین، ژاپن، سنگاپور و روسیه برای دریافت برخی خدمات شهروندی به‌صورت موقت اجباری شد و البته بحث‌های حقوقی بسیاری برانگیخت. برای مثال در برخی مناطق چین، شهروندان برای کارهایی نظیر خروج از قرنطینه یا ورود به ادارات دولتی موظف بودند کد «کیو آر» اختصاصی خود را در گوشی تلفن همراه به مأموران نشان دهند. این کد از طریق یک نرم‌افزار ویژه و پس از ثبت اطلاعات مربوط به سلامت فرد و همچنین سابقه سفرهای داخلی و خارجی برای هر فرد ارسال می‌شد و نشان می‌داد آیا وی احتمالاً ناقل کرونا هست یا خیر.

هوش مصنوعی دارو ترکیب می‌کند!

کرونا چه ربطی به هوش مصنوعی می‌تواند داشته باشد؟ شاید عجیب باشد ولی بسیاری از پروژه‌های مهم و مؤثر برای مقابله با کرونا در حوزه هوش مصنوعی تعریف‌شده‌اند. هوش مصنوعی قبلاً در علوم پزشکی کارایی خود را نشان داده است و حالا به جدال کرونا می‌رود. چه‌کار می‌کند؟ از میان داروهای شناخته‌شده و موجود به دنبال دارویی برای کرونا می‌گردد. علاوه بر آن تأثیر ترکیب کردن 2 داروی مختلف و 3 داروی مختلف با نسبت‌های متفاوت را هم بررسی می‌کند تا شاید دارویی مؤثر بیابد. فقط در یکی از این پروژه‌ها، هوش مصنوعی با استفاده از حدود 4 هزار داروی موجود به بررسی دقیق و تجزیه‌وتحلیل کارکرد 8 میلیون روش درمان 2 دارویی و بیش از 10 میلیارد روش درمان 3 دارویی می‌پردازد. هوش مصنوعی تابه‌حال بیش از 80 دارو به همین روش یافته و پیشنهاد داده که در مرحله تست آزمایشگاهی قرار دارد.

پروفسور «آرا وارکیس درزی» محقق برجسته و رئیس موسسه نوآوری‌های سلامت جهانی در امپریال کالج لندن دراین‌باره می‌گوید: «هوش مصنوعی یکی از قوی‌ترین روش‌ها برای یافتن یک راه‌حل واقعی است. ما به داده‌هایی عظیم، باکیفیت و مرتبط نیاز داریم. بسیاری از این اطلاعات تابه‌حال در شرکت‌های دارویی خاک می‌خورد... اکنون بیش از هر زمانی به تجمیع اطلاعات پراکنده احتیاج داریم تا محققان هوش مصنوعی به‌سرعت درمانی برای کرونا بیابند».

هوش مصنوعی پزشک می‌شود!

کار جالب دیگری که هوش مصنوعی انجام می‌دهد بررسی همه متون موجود درباره داروها و بیماری‌های مرتبط است؛ یک پزشک همه‌چیزدان است! تجربه موفقیت‌های قبلی موجب شده که این روزها بسیاری از شرکت‌ها و مراکز علمی صاحب سیستم‌های هوش مصنوعی یافتن دارویی برای کرونا را به اولویت اصلی خود تبدیل کنند. البته هوش مصنوعی علاوه بر یافتن دارو کاربردهای دیگری هم دارد. برای مثال شرکت چینی «علی‌بابا» در همان ماه‌های نخستین شیوع کرونا اعلام کرد یک تست هوش مصنوعی طراحی کرده که می‌تواند در 20 ثانیه با دقت 96 درصد، ابتلا به کرونا را تشخیص دهد.

پروفسور «آرا وارکیس درزی» درباره مقابله با کرونا از طریق هوش‌مصنوعی می‌گوید:«هیچ‌گاه زمان این‌قدر مهم نبوده. باید اطلاعات دارویی شرکت‌ها هر چه زودتر در اختیار هوش مصنوعی قرار گیرد تا دارویی برای کرونا یافت شود».

رایانش ابری، رایانش کوانتومی

کار به محاسبات رایانه‌ای که می‌رسد کرونا حریف‌های قدرتمند می‌طلبد! تعدادی از قوی‌ترین رایانه‌های دنیا در مراکز بزرگ فناوری در سراسر جهان این روزها مشغول محاسبات مربوط به مدل‌سازی آماری شیوع کرونا هستند. با این محاسبات بسیار حجیم ولی دقیق می‌توان نحوه انتشار ویروس کرونا و همچنین احتمال و زمان بروز موج‌های بعدی کرونا را پیش‌بینی کرد. استفاده از این رایانه‌ها بر اساس الگوی رایانش ابری نیز به محققان در کشورهای مختلف اجازه می‌دهد به اطلاعات موجود درباره کرونا دسترسی داشته باشند.

ابر رایانه «سامیت» در شرکت آی‌بی‌ام - اغلب  ابر رایانه‌های معروف جهان این روزها برای مقابله با کرونا و یافتن دارویی برای این بیماری فعال شده‌اند 

از رایانه‌های کوانتومی برای شبیه‌سازی ساختار مولکولی ویروس کرونا، نقشه سازی سه‌بعدی از ساختارهای پروتئینی ویروس، بررسی اثر داروهای موجود در مقابله با کرونا و... استفاده می‌شود. در واقع این روزها یک کنسرسیوم بزرگ از 40 شرکت ازجمله اینتل، هوآوی، تنسنت، انویدیا، آی‌بی‌ام، مایکروسافت و گوگل به همراه مراکز علمی و دانشگاهی در سراسر جهان شکل‌گرفته که با استفاده از 483 ابررایانه بیش از 60 پروژه تحقیقاتی درباره شیوع کرونا و ساختار و رفتار این ویروس همه‌گیر را پیش می‌برد.

کرونا موجب شده فناوری‌های پیچیده با تمام توان به میدان بیایند و حالا باید دید آیا دنیای صفر و یک می‌تواند بر دنیای ویروس‌ها غلبه کند؟ شاید این جدال پیچیدگی‌های ساخته دست طبیعت با پیچیدگی‌های شگرف ساخت دست انسان است. باید منتظر بود تا در آینده سرنوشت این جدال به کجا برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول