اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

وزرای خارجه مصر و اردن تلفنی در مورد لیبی و فلسطین گفت‌وگو کردند

وزیر خارجه اردن در تماس تلفنی با همتای مصری خود در مورد تحولات منطقه از جمله تحولات فلسطی، لیبی و بحران سد النهضه تلفنی رایزنی کردند.

وزرای خارجه مصر و اردن تلفنی در مورد لیبی و فلسطین گفت‌وگو کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن طی تماس تلفنی با «سامح شکری»، همتای مصری خود ثبات و استقرار در مصر را مهم دانست و گفت که امان کاملاً برای مقابله با تهدیدهای امنیتی در کنار قاهره خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «عمّون» اردن، وزیر خارجه این کشور امروز یکشنبه گفت که «امنیت مصر امنیت اردن و عامل ثبات و امنیت منطقه است».

وزرای خارجه مصر و اردن همچنین در مورد تحولات اخیر مسئله فلسطین و موضع این دو کشور در مورد مخالفت با طرح اشغالی الحاق کرانه باختری به قلمرو رژیم صهیونیستی رایزنی و تأکید کردند که این اقدام صهیونیست‌ها نقض قانون بین‌الملل و تضعیف فرصت‌های تحقق صلح عادلانه است.

تماس تلفنی وزرای خارجه مصر و اردن در حالی صورت می‌گیرد که آن دو بر اساس اعلام رسمی قرار بود پنجشنبه برای بررسی طرح اشغالی مذکور به کرانه باختری رفته و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان راه‌های مقابله با آن را بررسی کنند. با این حال وزیر خارجه مصر از رفتن به رام‌الله منصرف شد و مطابق گزارش‌های رسانه‌ای، عدم حضور در کرانه باختری را به شرایط فعلی مصر و چالش‌های پیش‌‌رو این کشور مرتبط داده است.

مصر هم‌اکنون با دو چالش مهم روبه‌رو است؛ این کشور در مرزهای غربی شاهد پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به همراه ترکیه به سمت شرق و سیطره این نیروها بر مناطق تحت کنترل ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی است که مورد حمایت سیاسی و نظامی قاهره است.

اما در جنوب و دقیقاً در سرشاخه‌های رود نیل نیز دولت اتیوپی به رغم توافقات پیشین اصرار دارد که سد بزرگ النهضه را در مدت زمان اندک (سه سال) پر کند که در صورت آغاز آب‌گیری این سد مطابق میل آدیس‌آبابا، مصر نیمی از اراضی زراعی قابل کشت خود را از دست خواهد داد و با بحران بیکاری، کاهش تولیدات کشاورزی و غیره گریبان‌گیر خواهد شد.

وزرای امور خارجه مصر بر اهمیت عدم اتخاذ هرگونه اقدامات یک‌جانبه برای پرکردن سد مذکور تأکید کردند و خواستار دست‌یابی به توافقی شدند که حقآبه مصر از رود نیل و حقوق همه طرف‌های ذی‌نفع از این رود را بر اساس قوانین بین‌الملل تضمین کند.

در ارتباط با پرونده لیبی، ایمن الصفدی و سامح شکری همچنین بر توقف درگیری‌ها در لیبی و عدم تبدیل این کشور به میدان جنگ و درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

تحولات اخیر لیبی باعث شد که امروز اتحادیه عرب از تشکیل جلسه‌ای فوری برای بررسی این تحولات خبر دهد. قرار است وزرای خارجه عرب فردا دوشنبه برای بررسی تحولات نظامی و سیاسی لیبی و «مداخله» ترکیه در این کشور در قاهره دور هم جمع شوند.

تحولات لیبی طی یک ماه گذشته به نفع دولت وفاق و ترکیه بوده و همین امر نگرانی مصر را دی پی داشته است. وزیر خارجه مصر امروز در تماس تلفنی جداگانه‌ای با همتای روس خود «سرگئی لاوروف»، خواستار توقف درگیری‌ها در لیبی شدند. مصر و روسیه از حفتر در برابر دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول