اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

گلوبال تایمز: حقوق بشر، ابزار سیاسی آمریکا برای حمله به دشمنانش است

یک نشریه چینی نوشت، آمریکا در حالی به عنوان قدرت نخست جهان مدعی رعایت حقوق بشر در کشور خود است که صدها هزار نفر در اعتراض به تبعیض نژادی و نابرابری‌ها به خیابان‌های این کشور آمده اند.

گلوبال تایمز: حقوق بشر، ابزار  سیاسی آمریکا برای حمله به دشمنانش است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک نشریه انگلیسی زبان چاپ چین در واکنش به حوداث اخیر پیش آمده در آمریکا در زمینه تبعیض نژادی و سخنان وزیر امور خارجه این کشور نوشت، نکته قابل تعمق در سیاست‌های آمریکا در مورد حقوق بشر غفلت از هنجارهای بین المللی و تعهدات اخلاقی  است.

وبگاه «گلوبال تایمز» روز یکشنبه در مطلبی در این زمینه نوشت، ایالات متحده، مدافع خود خوانده حقوق بشر در جهان نمی‌تواند ریاکارانه‌تر از این  باشد. به طوریکه حقوق بشر، ایده بسیار تحسین شده توسط این کشور به ابزاری برای دستیابی به منافع سیاسی مبدل شده است.

بر اساس این گزارش، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه رای کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در محکومیت  نژادپرستی و اقدام خشونت آمیز پلیس در آمریکا پس از مرگ «جورج فلوید» را محکوم کرد  و ریاکارانه خواند و گفت که این کمیته باید بر نابرابری‌های نژادی سیستماتیک در کشورهایی چون کوبا و چین تمرکز کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه پس از بحث و گفت‌وگو در مورد اعتراضات در ایالات متحده به دنبال مرگ جورج فلوید، آمریکایی آفریقایی تبار از سوی پلیس رای گیری کرد، اما ذکر خاصی به نژادپرستی و اقدامات خشونت آمیز پلیس در ایالات متحده نشد. این امر عصبانیت گروه‌های مدافع حقوق بشر را برانگیخت به طوری‌که آن‌ها واشنگتن و متحدانش را به لابی‌گری متهم کردند. وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر گفت: «اگر شورای  حقوق بشر سازمان ملل جدی است، نیازهای قانونی زیادی برای توجه به نابرابری‌های نژادی سیستماتیک در کوبا ، چین و ایران وجود دارد.» (جزئیات بیشتر)

به نوشته گلوبال تایمز، نکته قابل تعمق در این زمینه سیاسی کردن موضوع حقوق بشر از سوی آمریکا با نادیده انگاشتن هنجارهای بین‌المللی و تعهدات اخلاقی به عنوان یک ابرقدرت است. ایالات متحده مدت‌هاست که خود را به عنوان قدرت برتر در زمین می‌بیند و گویی فقط کسانی که مطابق معیارهای ایالات متحده هستند و به منافع این کشور خدمت می‌کنند، درست کارند. حتی آزادی بیان، یک حق اساسی انسانی که ایالات متحده  نسبت به آن خودستایی می‌کند، مرزها  و محدودیت‌های خود را در این کشور دارد.

گلوبال تایمز نوشت، ایالات متحده برای حمله به دشمنان راهبردی خود از جمله چین، روسیه و ایران از موضوع حقوق بشر استفاده می‌کند. چنین حملاتی مبتنی بر موضع گیری سیاسی و نه نگرانی واقعی برای وضعیت  مردم در این کشورهاست. هنگام انتقاد پامپئو از وضعیت حقوق بشر در چین او باید آمار مرگ و میر‌های ناشی از کرونا را در ایالات متحده بررسی کند. هنوز 550 هزار نفر بی خانمان  در آمریکا وجود دارند، افراد فاقد بیمه درمانی به سادگی در معرض ویروس کشنده کرونا قرار دارند و صدها هزار نفر برای جنگ علیه نابرابری به خیابان‌های این کشور می آیند.  

این وبگاه در خاتمه نوشت، آنچه ایالات متحده به آن افتخار می‌کند دقیقاً همان چیزی است که فاقد آن است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول