اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پارادوکس‌های کرونایی چه زمانی پایان می‌یابد؟!

در حالی با وجود هشدارها نسبت به شیوع مجدد ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان تالارهای پذیرایی و سالن‌های سینما و تئاتر از امروز بازگشایی شد که عضو کمیته کشوری کرونا با بازگشایی برخی صنوف پرخطر مخالف است.

پارادوکس‌های کرونایی چه زمانی پایان می‌یابد؟!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز با اشاره به بازگشایی تالارهای پذیرایی و سالن‌های سینما و تئاتر در گزارشی به تناقض دستورات و هشدارهای رعایت فاصله اجتماعی و این امر پرداخته است که از نظرتان می‌گذرد.

با آنکه کرونا همچنان جان می‌گیرد و تعداد مبتلایان به این ویروس روز‌به‌روز در حال افزایش است اما معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از بازگشایی تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر از امروز خبر می‌دهد.

مسؤولان وزارت بهداشت معتقدند 80درصد مردم کرونا را فراموش کرده‌اند و نسبت به پروتکل‌های بهداشتی کم‌توجه شده‌اند. آن‌ها تأکید دارند در صورت بی‌توجهی مردم به نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز افزایش مرگ‌و‌میر و مبتلایان به کرونا، احتمال بازگشت به محدودیت‌ها وجود دارد. حال در چنین شرایطی قرار است تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما، تئاتر و... بازگشایی شود.

به صنوف سینمایی و تالارها اعتماد کردیم!

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دیروز در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران  گفت: اکنون در آستانه بازگشایی تالارهای پذیرایی در شهرها و شهرستان‌های سفید و زرد کرونا هستیم، به طوری که شروع فعالیت‌های سالن‌های سینما و تئاتر و مراکز فرهنگی را از امروز اول تیر‌ماه البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد خواهیم بود.

وی افزود: به نظر من ستاد ملی کرونا به صنوف و گردانندگان تالارهای پذیرایی، سینما و تئاترها اعتماد برجسته‌ای کرده است، چرا که سالن‌های سینما و تئاتر و تالارهای پذیرایی، طبیعت‌شان تجمع افراد است و به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها از اهمیت بیشتری نسبت به سایر صنوف برخوردار است.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی یک تا 2 متری در افراد بویژه در تالارها ارزش وافری دارد. رعایت بهداشت فردی مثل ضدعفونی کردن دست‌ها، گندزدایی و ضدعفونی سطوح مشترک در اولویت است. لازم است در این اماکن اجرای پروتکل‌ها را جدی بگیرند و این فرصت را به سمت آزادی‌های بیشتر برای کنترل و مبارزه با کرونا مغتنم شمارند. در مجموع خواهان همکاری مستمر اصناف با همکاران و بازرسان در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی هستم.

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره پروتکل جدید وزارت بهداشت درباره رعایت موازین بهداشتی و مقابله با کرونا در زندان‌ها، گفت: پروتکلی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت عنوان پروتکل بهداشتی زندان‌ها با همکاری خوب سازمان زندان‌ها تهیه شده است. عمده‌ترین نکات آن همین فاصله‌گذاری‌ها بوده و توصیه‌ ما به سازمان زندان‌ها آن است که تا حد امکان و جایی که قانون اجازه می‌دهد، زندانی‌هایی که به مرخصی رفته‌اند، همچنان از مرخصی استفاده کنند و در صورت مراجعه به زندان نیز فاصله‌گذاری‌ها رعایت شود به طوری که فضای مدیریت‌شده مترمربع نسبت به زندانی‌ها افزایش یابد و نزدیک به 2 تا 3 برابر شود.

وی درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه گفت: متأسفانه همچنان پروتکل‌ها کمتر رعایت می‌شود. در همین زمینه جلسه‌ای با وزارت صمت و اتاق اصناف داشتیم و خوشبختانه وزارت صمت و اتاق اصناف اعلام کردند آماده‌اند به بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای وزارت بهداشت در سراسر کشور کمک کنند.

فرهادی گفت: هر چند سیاست‌مان پلمب و تعطیل کردن نیست اما مجبوریم در مواقعی که پروتکل‌ها خوب رعایت نمی‌شوند، اقدام به تعطیلی واحد متخلف کنیم. نیروی انتظامی نیز قول همکاری داده است. مسؤولان وزارت ارشاد نیز قول دادند از نظر رسانه‌ای کار فرهنگی انجام دهند تا هم خدمت‌گیرنده و هم خدمت‌دهنده را راغب کنند داوطلبانه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

فرهادی همچنین درباره احتمال بازگشت محدودیت‌ها در فعالیت اصناف در مناطق قرمز کرونایی، گفت: قطعاً یکی از علل مهم که یک شهر وارد وضعیت قرمز می‌شود، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وجود تماس‌های بیشتر است که مصداق آن می‌تواند حضور در بازارها و... باشد. بازگرداندن محدودیت‌ها در این مناطق به این صورت است که بازگشایی‌های جدید به این مناطق نخواهد رسید. به عنوان مثال، تالارهای پذیرایی در نقاط سفید و زرد بازگشایی می‌شوند اما کماکان تالارهای پذیرایی در مناطق قرمز بسته است. بنابراین محدودیت‌ها به 2 صورت است؛ یا اجازه بازگشایی‌های جدید داده نمی‌شود یا به تعطیلی می‌رویم.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کلاس‌های تابستانی در مدارس گفت: فعالیت مدارس از ۲۷ اردیبهشت‌ماه مجاز تلقی و برای برگزاری امتحانات نهایی نهم و دوازدهم هم مجاز شد اما در زمینه پایگاه‌های تابستانی، مدارسی که امکان برگزاری چنین پایگاه‌هایی را دارند، فعالیت‌شان را شروع می‌کنند که هنوز هم آغاز نشده و از اواسط یا اواخر تیر‌ماه اگر شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط را داشته باشند، می‌توانند این اقدام را انجام دهند ولی پیش از آن هماهنگی‌هایی را با وزارت آموزش‌وپرورش خواهیم داشت.

فرهادی در پایان ابراز داشت: در حال حاضر مناطق ما از نظر کرونا به سبز، سفید، زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شوند که قرار شد هر محدودیتی ذیل این تقسیم‌بندی باشد و ابلاغ شود. همچنین پیشنهاد شده برگزاری آزمون‌های حضوری در مناطق قرمز ممنوع شود. البته در سایر مناطق هم توصیه می‌کنیم هر جلسه‌ یا آزمونی در صورت امکان، به صورت غیرحضوری و الکترونیک برگزار شود و در صورتی که مجبور شدیم به سمت برگزاری حضوری آنها رویم.

آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۵شهریور/ درگیری با کرونا کوتاه‌مدت نیست

آموزش و پرورش از 15 شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند، البته این اجازه به آموزش ‌و پرورش داده شده که به تناسب استان‌ها از اول شهریور فعالیت خود را به تدریج آغاز کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه تا امروز درگیر موج اول این بیماری هستیم، گفت: درگیری ما با این ویروس کوتاه‌مدت نیست، بنابراین مردم شکیبایی خود را در مقابله با این ویروس ادامه دهند.

وی افزود: ما نباید با اقدامات خود به انتقال این ویروس کمک کنیم بلکه باید به افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند کمک کنیم. باید به مسأله‌ فاصله‌گذاری توجه کرده و در تجمعات غیرضرور حضور نیابیم، بهداشت فردی را رعایت و از ماسک استفاده کنیم، زیرا ماسک به قطع زنجیره بیماری کمک می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: طرح الزام استفاده از ماسک در اماکن ضروری در حال آماده‌سازی است تا در این ستاد تصویب و ابلاغ شود. در حال حاضر فعالیت اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی می‌تواند با رعایت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت آزاد باشد. تعطیلی مشاغل امکان‌پذیر نیست و مردم هم آن را نمی‌پذیرند. این تعطیلی مورد نظر ما نیست و ضرورتی هم ندارد اما باید پروتکل‌ها رعایت شود و اجتماع و تردد در جاهای غیرضرور انجام نشود.

روحانی با بیان اینکه تا امروز درگیر موج اول کرونا هستیم، خاطرنشان کرد: برخی استان‌ها از پیک بیماری عبور کرده و برخی استان‌ها درگیر این پیک هستند و ممکن است در برخی استان‌ها هم پیک بیماری آغاز شود، البته نباید فشارهای روحی - روانی مردم را نگران کند. باید با استفاده از رسانه‌ها بویژه صدا‌و‌سیما مردم را آماده کنیم تا آنها بدانند درگیری ما با این ویروس کوتاه‌مدت نیست و خود را برای زمان بلندتر آماده کنیم؛ ممکن است تا آخر سال درگیر باشیم.

وی در ادامه اعلام کرد: بر اساس تصمیم‌گیری‌ها، فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: آن افرادی که تست کرونای‌شان مثبت می‌شود باید به همه اطرافیان خود اطلاع دهند. اگر فرد مثبت شده وارد جامعه شد و خود را قرنطینه نکرد بزرگ‌ترین خطر است. دستگاه تشخیص‌دهنده باید به خانواده و محل کارش اطلاع دهد. یک نفر که تست کرونایش مثبت بوده به عروسی، عزا یا بازار ماهی‌فروش‌ها رفته و همه را مبتلا کرده است.

روحانی ادامه داد: طرح الزام استفاده از ماسک در اماکن سرپوشیده که تجمع در آن است در حال آماده‌سازی است اما قبل از الزامی کردن این طرح باید ماسک به وفور و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در جلسه روز شنبه تصمیم گرفته شد دانشگاه‌ها از 15 شهریور فعالیت خود را آغاز کنند که بخشی از فعالیت‌ها در فضای حقیقی و بخشی هم در فضای مجازی خواهد بود. برای ما کلاس و خوابگاه خلوت اصل است و باید اجازه داده شود دانشجویان در دانشگاه شهر خود ترم پیش رو را بگذرانند تا از تراکم جمعیت در خوابگاه‌ها کم شود.

روحانی اضافه کرد: همچنین آموزش ‌و پرورش از 15 شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند، البته این اجازه به آموزش ‌و پرورش هم داده شد که به تناسب استان‌ها از اول شهریور فعالیت خود را بتدریج آغاز کند. تعطیلی پنجشنبه مدارس هم حذف می‌شود تا کلاس‌ها خلوت‌تر باشد.

با بازگشایی برخی صنوف پرخطر مخالفم

با بازگشایی برخی صنوف پرخطر امکان شیوع گسترده کرونا دور از انتظار نیست. عضو کمیته کشوری کرونا درباره بازگشایی تالارهای پذیرایی و سالن‌های سینما و تئاتر از امروز اول تیرماه گفت: بنده مخالف کلیات بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها در برخی مشاغل هستم، چرا که مردم با وجودی که می‌دانند کرونا کشنده و بسیار واگیردار است اما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و نسبت به رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کم‌توجه شده‌اند.

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در ستاد مبارزه با کرونا، تفیض اختیار به استانداری‌ها داده شده است، اظهار کرد: استانداری‌ها و در ذیل آن ستاد مبارزه با کرونا در استان‌ها باید نسبت به مناطقی که از لحاظ شیوع ویروس کرونا وضعیت نامناسبی دارند حساس باشند و در صورت احتمال شیوع گسترده این بیماری با اماکن یا صنفی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نادیده می‌گیرد  برخورد کنند، حتی اگر به قیمت ایجاد محدودیت نیز باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید19 در کشور، ضروری است صاحبان تالارهای پذیرایی مشتریان خود را ملزم به رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی کنند. فاصله یک متر و 80 سانتیمتر یا فاصله‌گذاری 2 صندلی برای میهمانان ضروری است.

عضو کمیته کشوری کرونا در پاسخ به این سوأل که آیا در شرایط کنونی بازگشایی تالارهای پذیرایی و سینماها که تجمعات زیادی در این اماکن ایجاد می‌شود، به صلاح است؟ افزود: بنده مخالف کلیات بازگشایی‌ها در برخی صنوف پرخطر هستم، بنابراین بازگشایی‌ها باید با حساسیت خاصی انجام شود.

استاندار تهران: یکی از کانون‌های انتشار ویروس کرونا، تالارها هستند

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران ضمن مخالفت با بازگشایی تالارهای عروسی برای برگزاری مراسم  گفت: به عنوان مسؤول ستاد مقابله با کرونای استان تهران مخالف بازگشایی تالارها برای برگزاری مراسم عروسی و موارد این چنینی هستم.

وی در حاشیه جلسه ویدئو‌کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برخی نگرانی‌ها از افزایش قیمت کالاها اظهار داشت: اقلام اساسی به اندازه کافی ذخیره شده و نگرانی نسبت به اقلام استراتژیک وجود ندارد و به وفور تأمین است. درباره موضوع بازگشت محدودیت‌ها و نگرانی بابت آن نیز اگر صنوف و اتحادیه‌ها، پروتکل‌ها را رعایت کنند محدودیت‌ها بازنمی‌گردد.

استاندار تهران درباره بازگشایی تالارهای پذیرایی بیان کرد: به عنوان مسؤول ستاد مقابله با کرونای استان تهران مخالف بازگشایی تالارها برای برگزاری مراسم عروسی و موارد این چنینی هستم، البته با بازگشایی رستوران‌ها با ۵۰درصد ظرفیت موافقت شده و اگر تالاری تنها برای پذیرایی و بدون برگزاری مراسم بازگشایی شود موافق هستیم، چراکه یکی از کانون‌های انتشار ویروس این تالارها بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول