اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

افزایش صد درصدی اجاره بها در آشفته بازار مسکن لرستان/ اینجا خبری از نظارت نیست

این روزها با شروع فصل جابجایی حال مستاجران خوش نیست و با شنیدن قیمت رهن واجاره آه از نهادشان بلند می‌شود، مستاجرانی که یا باید با قیمت‌های گزاف و سرسام آور اجاره بها بسازند یا شاهد ریختن اسباب اثاثیه خود در خیابان‌ها باشند. در این شرایط هیچ نظارتی نیز از سوی دستگاه‌های متولی صورت نمی‌گیرد.

افزایش صد درصدی اجاره بها در آشفته بازار مسکن  لرستان/ اینجا خبری از نظارت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، افزایش بی حساب و کتاب نرخ اجاره بها در خرم‌آباد این روزها موجب انتقاد نه تنها مستاجران بلکه مشاوران املاک ، مسوولان و دیگر شهروندان شده است.

نکته قابل توجه اینکه در میان آشفته بازار قیمت اجاره بهای مسکن، هیچ ارگان و نهادی در این زمینه پاسخگو نیست.

 مستاجران و برخی مشاوران املاک معتقدند نبود نظارت و مدیریت صحیح همچنین سیاست‌های غلطی که در سطح کلان نسبت به حوزه مسکن وجود دارد باعث شده مالکان از آب گل آلود ماهی گرفته و هرچقدر دلشان می‌خواهد قیمت‌ها را افزایش دهند. دود این بی سر و سامانی بازار مسکن تنها به چشم مستاجرانی می‌رود که نمی‌دانند غم نان را داشته باشند یا اجاره بهایی که کمرشان را خم کرده است.

 

مالکان که تنها به فکر سود بیشتر هستند از حال و روز مستاجرانی که برای یافتن ملکی ارزان قیمت به هر دری می‌زنند بی خبرند، مستاجرانی که از این بنگاه به آن بنگاه از این منطقه به آن منطقه گاهی تا دورترین و محروم‌ترین نقطه شهر می‌روند به امید خانه ی ارزان....التماس‌ها هم اثری ندارد مرغ مالکان در شهر ما یک پا دارد.

گویی همه چیز دست به دست هم داده تا مستاجران بی نوا و از همه جا رانده و مانده در مقابل فرصت طلبی مالکان و نبود سیاست‌های درست در حوزه مسکن کوتاه بیایند، زیرا اگر غیر از این باشد باید در گوشه پارک‌ها و حاشیه شهر چادر به پا کنند.

مسوولان در سطح کلان و استان بازار مسکن را رها کرده تا شاهد قیمت‌های نجومی هم در حوزه اجاره بها و هم خرید و فروش باشیم، به نظر می‌رسد برای ساماندهی بازاراجاره بهای مسکن نیازمند برنامه‌ریزی در سطح کلان و استانی هستیم برنامه‌ی که قابلیت اجرا داشته باشد نه تنها در قالب بخشنامه و دستورالعمل تصویب و به حاال خود رها شود.

گلایه از قیمت‌های سرسام آور

حسین دالوند یکی از افرادی است که برای یافتن سرپناهی که توان پرداخت اجاره بهای آن را داشته باشد به دهها بنگاه سر زده، او می‌گوید: حدود بیست روز است که من و همسرم کارمان شده سر زدن به این بنگاه و آن بنگاه، در نهایت هم دست خالی به خانه برمی‌گردیم، برخی مالکان واقعا بی انصاف هستند. نرخ اجاره بها را چندین برابر افزایش داده‌اند، من کارگر با داشتن سه بچه کوچک که معلوم نیست در ماه چند روز کار می‌کنم توان تهیه رهن 40 میلیون تومان و اجاره 400 تومن را ندارم.

وی می‌افزاید: باور کنید در حاشیه شهر هم نتوانستم خانه‌ متناسب با درآمدم تهیه کنم چند روز دیگر هم قراردادم به اتمام می‌رسد و باید تخلیه کنم.

 دالوند می‌گوید: ما که انتظار نداریم مالکان ملک خودشان را رایگان در اختیار ما قرار بدهند اما حداقل در تعیین نرخ اجاره بها جانب انصاف را رعایت کنند آن هم در مواردی که می‌دانند مستاجران توان پرداخت این اجاره‌بهای سنگین را ندارند.

لیلا سپهوند دیگر شهروند خرم‌آبادی است که از وضع اجاره بها گلایه‌مند است و در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: با رهنی که در اختیار داشتم توانستم یک واحد 70 متری که از راه پله آن آدم به سختی عبور می‌کرد و زندگی کردن در آن واقعا دشواربود پیدا کنم، ناچار بودم زیرا اگر این موقعیت هم از دست می‌دادیم باید اسباب و اثاثیه‌ام را گوشه پارک می‌چیدم.

او عنوان می‌کند: برای قرارداد این ملک 50 میلیون رهن و 700 تومن کرایه قولنامه کردیم، هر چقدر خواهش و التماس کردم که شاید حداقل از کرایه کم کند اما مالک موافقت نکرد.

سپهوند می‌گوید: من با حقوق کارمندی همسرم که حدود سه میلیون تومان است با کلی قسط وام، قبض آب، برق و گاز و مخارج دیگر واقعا مانده‌ایم چه کنیم. باید از خوراک و پوشاک خود و فرزندانم بزنم که سر ماه کرایه را پرداخت کنم. واقعا در شرایط بسیار بدی قرار داریم.

 

مالکان تعیین کننده نرخ هستند

یکی از مشاوران املاک خرم‌آباد نیز از آشفته بازار اجاره بها و قیمت مسکن انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخلاف تصور بسیاری مشاوران املاک نیز از نرخ بالای اجاره بها خرسند نیستند، به هر حال ما هم در خانواده و اقوام داریم افرادی که مستاجر هستند، از طرفی دیدن حال مستاجرانی که توان پرداخت اجاره بهای تعیین شده از سوی مالکان را ندارند آزاردهنده است.

میرحسین یاراحمدی که در جنوب شهر خرم‌آباد فعالیت دارد، می‌افزاید: ما نقشی در تعیین اجاره بها نداریم نظر مالک هر چه باشد به مشتری می‌گوییم البته در مواردی تا جایی که امکان داشته باشد بر کاهش قیمت اصرار داریم اما در نهایت این مالک است که  حرف آخر را می‌زند.

وی عنوان می‌کند: مردم این منطقه بیشتر از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند در حالی که یک منزل 100 متری رهن آن 40 تا 50 میلیون تومان با حداقل کرایه 300 هزار تومان است.

یاراحمدی معتقد است: تا زمانی که قانون و دستورالعمل مشخصی برای نرخ اجاره‌بها از سوی مسوولان تعیین نشود دست ما بسته است و این مالکان هستند که همه چیز را تعیین می‌کنند.

ایمان طلب دیگر مشاور املاک که در منطقه سرچشمه فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در این منطقه با کمتر از صد میلیون رهن و یک میلیون و 500 هزار تومان کرایه نمی‌توانی خانه‌ای پیدا کنی، مالکان هر قیمتی که دلشان بخواهد روی ملکشان می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه مالکان نیز جزو صاحبان قدرت هستند، عنوان می‌کند: اگر از مالک بپرسی چرا قیمت‌ها اینقدر بالا است توجیهش تورم بالا در همه حوزه‌ها است. مالکان به فکر سود بیشتر هستند و برایشان مهم نیست مردم تا چه اندازه بدبخت هستند، مسوولان هم که گوششان بدهکار نیست.

 

این مشاور املاک می‌افزاید: بنگاه‌دار در زمینه نرخ اجاره بها نقشی ندارد کسی که این سیستم را اداره می‌کند خود مالکان هستند و گرنه من بنگاه دار در نهایت بتوانم 5 با اصرار و خواهش از نرخ اجاره بها کم کنم ، اما قیمت‌ها چنان بالاست که این کاهش هم تاثیر چندانی به حال مستاجر ندارد.

ایمان طلب تاکید می‌کند: این مالکان هستند که باید مورد بازخواست قرار بگیرند و از آنها پرسیده شود علت این افزایش سرسام و بی حساب و کتاب چیست، زیرا بنگاه‌دار و مستاجر کاری از دستشان ساخته نیست مستاجر اگر ملک اجاره نکند مجبور است جول و پلاسش را در خیابان و گوشه و حاشیه شهر رها کند.

وی می‌گوید: نرخ اجاره بها با درآمد مردم نمی‌خواند مستاجران ناچار هستند از خوراک  و پوشاک خود و فرزندانشان بزند برای اینکه ملکی اجاره کنند، مردم واقعا در وضع نامطلوبی هستند. آخر کارگری که درآمدش روزی 80 هزار تومان است آن هم اگر کاری باشد چگونه از پس مخارج زندگی و این اجاره بهای سنگین برمی‌آید.

قانون و معیاری وجود ندارد

محمدرضا دالوند دیگر مشاور املاک نیز معتقد است: بازار اجاره بها در خرم‌آباد بسیار آشفته است، هیچ معیار و قانون خاصی وجود ندارد قیمت‌ها کارشناسی شده نیست، و دراین آشفته بازار مالکان ملک خود را به هر قیمتی که دلشان بخواهد اجاره می‌دهند.

وی می‌افزاید: اگر هم  بنگاه دار یا مستاجر اعتراضی داشته باشد، مالک پاسخش این است که ملک خودم است به هر قیمتی اجاره نمی‌دهم.

 

سایت دیوار عامل مهمی در گرانی بازار مسکن

این مشاور املاک با اشاره به اینکه سه شاخص اصلی باعث گرانی مسکن هم در حوزه خرید و فروش و هم اجاره بها شده، می‌گوید: دلالان یعنی افرادی که ساخت و ساز می‌کنند و بخش عمده‌ای از بنگاه‌داران را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند، شاخص دوم تعداد قابل توجهی از مشاوران املاک  که به شکل‌های مختلف باعث افزایش نرخ می‌شوند و باعث افزایش نرخ در منطقه‌ی می‌شوند.

دالوند تاکید می‌کند: اما عمده ترین دلیل افزایش نرخ اجاره بها و قیمت خرید و فروش مسکن سایت دیوار است که تعدادی از بنگاهداران به صورت زنجیره‌ای در آن فعالیت می‌کنند، به عنوان نمونه در منطقه‌ای‌ مانند آراسته قیمت هر متر زمین را به صورت همزمان از هشت میلیون تومان به ده میلیون تومان افزایش می‌دهند و همین نرخ تعیین شده عرف منطقه می‌شود.

وی می‌گوید: پیشنهاد می‌کنیم سایت دیوار قیمت‌ها را توافقی اعلام کند در این صورت قیمت‌ها حبابی افزایش پیدا نخواهد کرد.

مدیریتی وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خرم‌آباد نیز در زمینه افزایش نرخ اجاره بها می‌گوید: عدم مدیریت در بازار مسکن علت اصلی افزایش قیمت‌ها است از طرفی هیچ نظارتی در این خصوص وجود ندارد.

اردشیر حسینی با بیان اینکه مسوولان راهکار بدهند و تصمیم گیری‌ها را تصویب و به مشاوران املاک ابلاغ کنند، عنوان می‌کند: من در جلسه شورای مسکن این موضوع را مطرح کردم که شهر منطقه بندی شود و مشخص شود که نرخ اجاره بها مثلا در منطقه جنوب شهر باید چند درصد افزایش پیدا کند.

وی تاکید می‌کند: اتحادیه که نمی‌تواند قانونگذار باشد ما هم مانند مردم  از این وضع  ناراضی هستیم، چرا یک  ملکی که سال گذشته با 20 میلیون تومان و یک میلیون رهن اجاره داده شده امسال به 50 میلیون و دو میلیون افزایش پیدا کرده است.

افزایش صد درصدی اجاره بها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خرم‌آباد می‌گوید: ما در مواردی با افزایش صد درصدی اجاره بها نسبت به سال گذشته مواجه هستیم در حالی که در نهایت 15 تا 20 درصد باید افزایش نرخ اجاره بها اعمال شود.

 

حسینی با اشاره به اینکه برای کاهش نرخ اجاره بها باید اوضاع کنترل شود، اظهار می‌کند: وقتی می‌گوییم عدم مدیریت دلیل دارد، به عنوان نمونه کدام یک از مصالح ساختمانی در حوزه مسکن با دلار وارد می‌شود که قیمت مصالح به شکل نجومی افزایش پیدا کرده است.

صحبت‌های مدیر کل راه و شهر سازی لرستان

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اما هفته گذشته در حاشیه شورای مسکن استان گفته بود: یکی از مفاد این جلسه نرخ‌گذاری قیمت خرید و فروش مسکن و اجاره بها توسط کانون کارشناسان دادگستری ، اداره امور مالیاتی و اتحادیه مشاورین املاک بود.

رضا خالقی بیان کرده بود: تشکیل کمیته نرخ گذاری منطقه‌ای واحدهای مسکونی در شهرهای استان با هدف تعدیل قیمت قیمت خرید و فروش و اجاره بها مسکن از دیگر تصمیمات جلسه بود.

وی به این نکته هم اشاره کرده بود که  در راستای کنترل قیمت خرید و فروش و اجاره بها پس از تشکیل کمیته هرگونه معامله و تنظیم قراردادها منوط به تایید نظریه کارشناسان رسمی دادگستری استان در چارچوب قیمت گذاری منطقه‌ای است.

انتهای پیام/ 85025/خ

گزارش از نسرین صفر بیرانوند

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول