اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

درخواست‌ برای بین‌المللی کردن موضوع حملات ترکیه به شمال عراق

نماینده کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق خواستار بین‌المللی کردن موضوع تداوم تجاوزهای ترکیه به شمال کشورش شد.

درخواست‌ برای بین‌المللی کردن موضوع حملات ترکیه به شمال عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، در واکنش به تداوم حمله نیروهای ترکیه به مناطقی در شمال عراق به بهانه مقابله با نیروهای «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک)، خواستار بین‌المللی کردن این امر شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: بمباران مناطق شمالی عراق توسط ترکیه، سلوک و سیاست آنکارا در قبال کشورهای هم‌جوار خود است. به ویژه که دخالت او در سوریه و لیبی نشان می‌دهد که این بمباران حاصل یک لحظه و یک تصمیم آنی نبوده بلکه ادامه‌دار است.

الغانمی افزود که دولت عراق باید پاسخ مناسبی در سطح بین‌المللی به این تجاوز ترکیه بدهد و این قضیه را در سازمان ملل و شورای امنیت طرح کند زیرا نمی‌توان در مقابل نقض حاکمیت ملی کشور سکوت کرد. هر موضعی که دولت در این زمینه اتخاذ کند از سوی پارلمان عراق نیز حمایت می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ترکیه در شمال عراق به دنبال افراد تحت تعقیب موجود در فهرست خود است، توافق‌نامه‌هایی رسمی با عراق در زمینه همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی دارد که می‌تواند با تکیه بر آنها و فعالسازی آنها از سوی دو کشور این امر را حل و فصل کرد اما اقدام یک‌جانبه ترکیه در این زمینه، مردود است.

ترکیه که تاکنون بارها مناطقی از شمال عراق را به بهانه حضور نیروهای پ‌.ک.ک بمباران کرده است.حزب کارگران کردستان،  بیش از ۳۰ سال است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه می‌جنگد و آنکارا طی سال‌های اخیر با استناد به حضور آن در مناطق مرزی عراق و تروریست خواندن آن، دست به چنین حملات نظامی می‌زند.

ترکیه ۱۵  ژوئن جاری با با بمباران مناطقی مخمور و سنجار از آغاز عملیاتی موسوم به «پنجه عقاب» علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در خاک عراق خبر داد که این امر با محکومیت مقامات منطقه کردستان و دولت مرکزی و نمایندگان پارلمانی همراه شد و حتی موجب شد وزارت خارجه عراق، دوبار سفیر ترکیه را فراخواند.

 «جمال فاخر» نماینده عضو ائتلاف «سائرون» دیروز از پارلمان عراق خواست تا نشستی فوق‌العاده برای بررسی این اقدام ترکیه برگزار کند و به دولت اختیار تام دهد تا از تمامی برگه‌های فشار خود علیه آنکارا استفاده کند و به تجاوزهای مکرر آن به زمین و آسمان عراق پایان دهد.

وی قطع روابط اقتصادی، اخراج شرکت‌های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه و اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شوری امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره این مسأله را از جمله گزینه‌های بغداد برای پاسخ‌گویی به تجاوزهای مستمر آنکارا اعلام کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول