اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

آغاز جشن‌های دهه کرامت از امشب با نوای نقاره‌های حرم رضوی و حضرت معصومه (ع)

جشن‌های دهه کرامت از امشب و به صورت همزمان در آستان‌های مقدس امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) با نواخته شدن نقاره‌ها آغاز می‌شود.

آغاز جشن‌های دهه کرامت از امشب با نوای نقاره‌های حرم رضوی و حضرت معصومه (ع)

به گزارش خبرنگار حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس جشن‌های دهه کرامت از امشب با نواخته شدن نقاره‌های آستان مقدس امام رضا (ع) و آستان کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می‌شود.

این آستان‌های نورانی برای ایام دهه کرامت برنامه‌های مختلف و متنوعی تدارک دیده‌اند که در این گزارش به برخی از این برنامه‌ها اشاره می‌کنیم.

با توجه به شیوع کرونا این آستان‌های نورانی برنامه‌های رسانه‌ای مختلفی برای عاشقان اهل بیت (ع) تدارک دیده‌اند که در این راستا برنامه‌های روزانه حرم‌ها از جمله سخنرانی‌ها، کرسی‌های تلاوت، مولودی‌خوانی، ادعیه‌خوانی، آیین تعویض پرچم گنبد و پوش ضریح و... به صورت زنده از شبکه‌های مختلف رادیویی، تلویزیونی پخش‌ می‌شوند. همچنین امسال با هماهنگی مرکز ارتباطات و رسانه آستان خبرگزاری‌های مختلف هم پوشش ویژه‌ای از برنامه‌های حرم دارند.

برنامه‌ریزی اولیه آستان‌ها برای دهه کرامت به صورت رسانه‌ای و مجازی است و حضور یا عدم حضور جمعیت در این مراسم‌ها منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا است. اما فعلاً برنامه‌ها با روال قبل برگزار می‌شود، به این صورت که زائران می‌توانند در صحن‌های آستان‌ها حضور پیدا کنند و صوت مراسم‌ها از بلندگو‌ها پخش می‌شود. همچنین تصاویر برنامه‌ها از جمله سخنرانی‌ها و مولودی‌خوانی‌ها و... ضمن پخش از شبکه‌های مختلف از نمایشگر‌های آستان‌ها پخش می‌شود.

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرکت کاروان‌های زیر سایه خورشید

حرکت کاروان‌های زیر سایه خورشید امسال هم مانند سال‌های گذشته در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود و طی آن خادمان آستان قدس رضوی با حضور در شهر‌های مختلف ضمن ارائه سوغات متبرک حرم، پرچم گنبد منور را به اهتزاز در‌ می‌آورند و به مولودی‌خوانی می‌پردازند. این اقدام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و در این راستا همه خادمان آزمایش کرونا دادند. همچنین عیادت از بیماران از اولویت‌های خادمان حرم امام رضا (ع) است.

اجرای برنامه برای عرب‌زبانان و آذری‌زبانان

اجرای برنامه برای عرب‌زبانان و آذر‌ی‌زبان‌ها از جمله برنامه‌های حرم است که در این راستا، سخنرانی، مولودی‌‌خوانی، کرسی تلاوت، اجرای شب شعر و... تدارک دیده شده است که این برنامه‌ها از طریق فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود.

برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی

برگزاری مسابقات فرهنگی «در محضر قرآن» از جمله برنامه‌های آستان در ایام دهه کرامت است که قرار است از این به بعد به صورت ماهانه برگزار شود. اولین دوره مسابقه در محضر قرآن همزمان با آغاز دهه کرامت با محوریت سوره انسان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۰۲۲۲۲ در این مسابقه شرکت کنند.

خدمات بنیاد کرامت رضوی به هموطنان کم‌برخوردار

بنیاد کرامت رضوی برنامه‌های مختلفی را برای هموطنان کم‌برخوردار تدارک دیده که از جمله آن می‌توان به اعطای وام قرض‌الحسنه کمک هزینه خرید جهیزیه ۵ میلیون تومانی به نوعروسان مناطق محروم کشور با محوریت کانون‌های خدمت رضوی، اعزام گروه‌های جهادی سلامت به مناطق حاشیه شهر مشهد اشاره کرد. همچنین برگزاری جشن‌های مردمی «زیر سایه خورشید» شامل برنامه‌های فصل مهربانی، جاری زندگی، حبیبان الهی، کاروان عشق، انیس مهربان، به‌رسم ادب و آرام جان، محوری‌ترین برنامه دهه کرامت است که توسط مؤسسه جوانان آستان قدس برگزار خواهد شد.

بهره‌برداری کامل از ۱۲ طرح آبخیزداری در خراسان جنوبی، افتتاح ۳۴ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل در روستای چم‌مهر لرستان، افتتاح پروژه بازسازی شبکه آب شرب روستای سیل‌زده در منطقه دلگان سیستان و بلوچستان، تحویل ۶۰۰ جایگاه دام ساخته شده در مناطق سیل‌زده گلستان به خانواده‌های آسیب دیده آق‌قلا و نیز افتتاح ۴۰ واحد پرورش گاومیش در مناطق سیل زده شعیبیه خوزستان، برجسته‌ترین عناوین طرح‌های در دست بهره‌برداری معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در دهه کرامت هستند.

طبخ و توزیع ۲۰ هزار پرس غذای متبرک در حاشیه مشهد

طبخ و توزیع روزانه ۲ هزار پرس غذای گرم متبرک بین نیازمندان حاشیه‌ شهر مشهد از دیگر برنامه‌های آستان در دهه کرامت است که طی ۱۰ روز دهه کرامت ۲۰ هزار پرس غذا توزیع می‌شود.

ارائه بسته برنامه‎های فرهنگی، خدماتی و میزبانی از زائران و مجاوران در مجتمع‌های بین‌راهی، زائرسرا و نیز زائرشهر از مهم‌ترین برنامه‌های مؤسسه موقوفه زائر رضوی است.

حرم حضرت معصومه (س)

آستان کریمه اهل بیت (ع) امسال برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده که باتوجه به شیوع کرونا این برنامه‌ها با محوریت رسانه و فضای مجازی برگزار می‌شود.

برگزاری کرسی تلاوت فاطمی

برگزاری کرسی تلاوت فاطمی در شام میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در صحن امام زمان (عج) از دیگر برنامه‌های این استان است که با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی برگزار می‌شود، ده روز ده روایت عنوان دیگر برنامه آستان حضرت معصومه (س) برای ایام دهه کرامت است که با موضوع جایگاه زن و دختر از نگاه اسلام در جوار مقبره پروین اعتصامی برگزار می‌شود.

همایش طوبای کرامت

همایش طوبای کرامت ویژه تجلیل از حافظان کل قرآن و قرآن آموزان مرکز قرآنی آستان در شبستان حضرت نجمه خاتون برگزار می‌شود، همچنین اجتماع بزرگ مداحان و شعرای آیینی روز ۲۲ تیرماه از ساعت ۲۲:۳۰ برگزار می‌شود.

جشن دهه کرامت توسط این آستان در ۱۰ مسجد محوری و ۱۰ بوستان شهر قم برگزار خواهد شد، در این راستا جشن دختران آفتاب از دیگر برنامه‌هایی است که در مساجد و تشکل‌های مردمی در روز میلاد حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود.

اعزام کاروان سفیران کریمه به استان‌های مختلف

اعزام کاروان سفیران کریمه به استان‌های مختلف از دیگر برنامه‌ها است که همزمان با دهه کرامت با محوریت شهدای سلامت و گروههای جهادگران سلامت برگزار می‌شود. در این برنامه خادمان آستان با حضور در شهرهای مختلف ضمن اعطای سوغات متبرک حرم به مولودی‌خوانی و دعا برای بیماران می‌پردازند.

آیین تعویض پرچم گنبد

آیین تعویض پرچم آستان مقدس امشب همزمان با شب میلاد حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود و همچنین در این شب مراسم جشن میلاد با سخنرانی حجت‌الاسلام فرحزاد و مدیحه‌سرایی سیدرضا نریمانی برگزار می‌شود و فردا هم آیین خطبه‌خوانی با حضور تولیت آستان و نوای آقایان حیدرزاده و نریمانی برگزار می‌شود.

برگزاری پویش فدای دخترم

برگزاری پویش فدای دخترم از جمله برنامه‌های آستان حضرت معصومه (س) برای دهه کرامت است که در این راستا پویشی هم راه‌اندازی شده علاقه‌مندان می‌توانند از جشن‌های خود برای روز دختر فیلم و عکس تهیه و در فضای مجازی منتشر کنند تا مورد ارزیابی داوران قرار گیرند.

اجرای مسابقات فرهنگی

مسابقه حدیث کرامت در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسالان و در فضای مجازی برگزار می‌شود که این مسابقه در بخش‌های داستان کوتاه به صورت عمومی، بچه‌های بهشت ویژه کودکان و کتاب کرامت ویژه نوجوانان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول