اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم صدای جوانان در حاکمیت خواهد بود

نماینده گرمسار در مجلس با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم به صورت جدی و بی تعارف پیگیر مطالبات جوانان از دولت و صدای آنان در حاکمیت خواهد بود گفت: باور داریم ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در بی توجهی دولت‌ها به جوانان است.

کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم صدای جوانان در حاکمیت خواهد بود

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بسیاری از جمعیت جوان و بیکاران امروز کشور همان افرادی هستند که در دهه ۸۰ با تشویق و اجبار خانواده‌های خود وارد بازار کار آزاد نشده و برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه‌ها شدند تا بلکه بتوانند شرایط کاری خوبی برای خود مهیا کنند، اما نه آنان و نه خانواده‌های آن‌ها فکر نمی‌کردند که روزی با سیاست‌های اشتباه دولت، کشور به جایی برسد که حتی فارغ التحصیلان دکتری و مهندسی نیز گرفتار بیکاری شده و نتوانند وارد بازار کسب و کار شوند و سیل میلیونی جوانان تحصیل کرده ، مجبور شوند یا در خانه بمانند و یا به مشاغل کاذب روی آورند. 

مطهری در ادامه افزود: تا به امروز وعده و وعید‌های بسیاری از سوی مسئولان مبنی بر جذب نیرو‌های متخصص و فعال در بخش‌های دولتی و مدیریتی ارائه شده است، اما متاسفانه از طرفی شاهد افزایش نرخ بیکاری در بین جوانان تحصیل کرده می باشیم و از طرفی دیگر حضور پر رنگ افراد بی تخصص در پست‌های مدیریتی بصورت تصاعدی را شاهد هستیم.

عضو هیات رئیسه ی کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: جستجوی ساده در اخبار،روزنامه ها و سایت های گوناگون خبری با کلید واژه جوانان این موارد را سرازیر می کنند: اشتغال، کارآفرینی، ازدواج،طلاق،اعتیاد،سبک زندگی، مسکن، بیکاری ،آسیب های اجتماعی ،رفاه، امید، جوانگرایی و بسیاری از این دست کلمات.اما نکته جالب توجه در این جستجو این است که این موارد توسط رئیس جمهوری و وزرا و مسئولان مرتبط با حوزه جوانان به دفعات تکرار شده اما متاسفانه آنچه از بررسی ها و ارزیابی عملکرد دستگاه های متولی امور جوانان و همچنین در پژوهش های به عمل آمده متوجه می شویم این است که دولت در تحقق وعده ها و نیز اجرای سیاست های اصولی و اولویت دار برای حل مطالبات جوانان عاجز مانده است.باید در پی کشف دلایل این عجز و ناتوانی برآمد و از متولیان امر و مسئولان پرسید که چرا دولت در به نتیجه رساندن وعده ها ضعف دارد؟ ریشه این ضعف کجاست؟

مطهری ادامه داد: همه ی ما به خوبی واقفیم که جوانان سرمایه میهن عزیزمان هستند و عامل اصلی توسعه کشور هستند و رویاهایی دارند و باید این رویاها رنگ بگیرند. اما آنچه پس از گفت‌وگو با جوانان با آن مواجه می شویم این است که گویی دولت از اینکه بخواهد مطالبات و انتظارات صحیح و اصولی  جوانان را به نتیجه برساند عاجز مانده و یا اراده ای معطوف به انجام آنها در بین دولتمردان وجود ندارد. گویی نسل جوان و پویا و با انگیزه که باید چرخ کشور را بچرخانند دیده نمی شوند یا دیده می شوند و امکان حل مسائل آنها وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه ی کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم افزود: پرسش اصلی در این میان این است که دولت در کدام حوزه پاسخی درخور به جوانان داده است؟ در بخش اشتغال؟ ازدواج؟ مسکن؟اعتماد سازی؟افزایش سرمایه ی اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی این قشر؟در کدام حوزه دولت کارنامه ای قابل دفاع دارد؟کدام یک از وزیران دولت اعتدال می تواند از کارنامه قابل قبول خود در این موارد دفاع کند؟رییس جمهور محترم به عنوان رییس شورای عالی جوانان وقتی در میان جوانان حاضر شوند چه پاسخی دارند؟

نماینده مردم گرمسار در مجلس با اظهار تاسف از وضعیت فعلی خاطرنشان کرد: متاسفانه فرصت جوان‌گرایی به تهدید تبدیل شده است و امروز شاهد بروز شکاف نسلی در بین جوانان و خانواده ها هستیم. نسلی که مشتاقانه و با نیت تحول در زندگی و آرامش برای آینده خود و کشور،  وارد صحنه های مختلف شده و برای حمایت از دولت های مختلف ایستادگی کرده است،  آنچه در عمل و در کارنامه دولت می بیند،  سیلی از مطالبات بدون پاسخ است.این حجم از مطالبات روی هم انباشته و بدون پاسخ مانده می تواند سبب ساز بحران های آینده شود. 

وی تصریح کرد:‌ بحرانی جدی که نتیجه وضعیت جوانان کشور است ، افزایش آسیب های اجتماعی است که در ساده ترین تعبیر می توان گفت که حق جامعه ایرانی و جوانان برومند آن چیزی نیست که می بینیم. جوانان نواندیش و توانمند که می توانند موتور محرک کشور باشند در حال تبدیل شدن به نیرو های فرسوده در ایام جوانی هستند. نیرویی که باید بالنده باشد مبتلا به رخوت و سستی شده و نسبت به آینده اش امیدوار نیست.

مطهری همچنین اظهار داشت: بیکاری، فساد و تبعیض و طرد اجتماعی سبب بی اعتمادی و ناامیدی جوانان نسبت به آینده شده و این از عوامل اصلی رفتارهای پر خطر در این قشر است. آمارها نشان می دهد که دولت نتوانسته برای جوانان کشور وعده های خود را محقق کند. همین ها از عوامل اصلی افزایش رفتارهای پرخاش گرایانه و نابهنجار اجتماعی در بین جوانان است.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم تاکید کرد: جوانان می توانند کشور را اداره کنند اما همین افراد به دلیل ضعف ساختاری دولت و برنامه‌ریزی غلطی که جامعه را تحت تاثیر قرار داده، دچار ناامیدی شده اند. مجلس وظیفه دارد که ریل‌گذاری مناسبی برای  تحقق نیازها و مطالبات اصولی جوانان و نیز کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول