اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

از سفر اتمر به تهران، تا آمادگی ایران برای میزبانی مذاکرات بین‌ الافغانی

در سفر ۲ روزه سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران و رایزنی با مقامات ایرانی، دو طرف توافق کردند که سند جامع همکاری‌ها را تا سه ماه آینده آماده کنند و ایران هم اعلام کرد آماده است میزبان مذاکرات بین الافغانی باشد.

از سفر اتمر به تهران، تا آمادگی ایران برای میزبانی مذاکرات بین‌ الافغانی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پس از آنکه وزارت امور خارجه افغانستان از سفر «محمد حنیف اتمر» سرپرست این وزارتخانه به ایران خبر داد، سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۳۱ خرداد ماه اعلام کرد که اتمر در رأس هیأتی قرار است روز یکشنبه اول تیر ماه به ایران سفر و در این سفر علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با برخی مقامات ارشد ایرانی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سید رسول موسوی دستیار وزیر خارجه و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه نیز روز شنبه در گفت‌وگویی به تشریح اهداف این سفر پرداخت و گفت: هیأت ۴۵ نفره از جمله وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان و تعدادی از معاونان و مدیران کل از دستگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی اطلاعاتی، امنیتی، مرزی و کنسولی آقای اتمر را در این سفر همراهی می‌کنند.

وی این سفر را یک سفر سیاسی و به منظور طراحی آینده روابط دو کشور و بررسی مسائل بین دو کشور برشمرد و با اشاره به تماس‌ تلفنی روحانی و اشرف غنی، عنوان کرد: بعد از این تماس‌ها، آقای اتمر به ایران سفر می‌کند و مجموعه‌ای از مباحث موجود بین دو کشور که در رأس آن سند جامع همکاری‌های دو کشور است که برای مدتی متوقف شده بود، مجددا آغاز می‌‌شود.

سفر اتمر به تهران در حالی صورت گرفت که جمهوری اسلامی ایران از بعد از بروز اختلافات سیاسی در افغانستان در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، اقدامات زیادی را در راستای رفع این اختلافات صورت داد از رایزنی‌های تلفنی ظریف با اشرف غنی و عبدالله عبدالله و گفت‌وگوهای تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تا اعزام نماینده ویژه وزیر خارجه ایران به کابل و رایزنی با مقامات و شخصیت‌های افغانستانی.

پس از حصول توافق بین غنی و عبدالله، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با استقبال از امضای توافق بین غنی و عبدالله، آمادگی ایران را برای کمک به روند گفت‌و‌گوهای سیاسی بین الافغانی و ادامه روند همسویی گروه‌های افغانستان به شمول طالبان اعلام کرد.(جزییات بیشتر)

 

 

در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۲ خرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش فعال و مجدانه‌ای برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در افغانستان و همچنین در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، اظهار داشت: آقای ظریف با دبیرکل سازمان ملل رایزنی‌هایی داشت و بیانگر آن است که برای ایران یک صلح عادلانه و فراگیر در افغانستان مهم است. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، روز یکشنبه اول تیر ماه محمدجواد ظریف در محل ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه میزبان حنیف اتمر و هیأت همراه بود.

 

 

دو مقام ارشد وزارت خارجه‌های دو کشور در سه دور گفت‌وگو ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دو طرف در سه دور گفت‌وگو آخرین تحولات روابط دوجانبه از جمله همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی،  مرزی، اتباع و پناهجویان، حمل و نقل و دیگر موضوعات مورد علاقه را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند. سند جامع همکاری‌های جامع دو کشور از جمله محورهای این گفت‌وگو بود و قرار شد حداکثر تا سه ماه آینده نهایی شود. 

 

 

*انتقاد ظریف از هجمه رسانه‌ای و تحرکات اخیر علیه ایران

وزیر امور خارجه ایران در دیدار اتمر هجمه رسانه‌ای و تحرکات اخیر علیه ایران را در راستای مخدوش کردن همکاری‌های دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد دولت افغانستان مراقبت بیشتری در جهت ممانعت از فعالیت‌های مخرب بدخواهان روابط انجام دهد.

ظریف از حوادث اخیر برای اتباع افغانستان ابراز تاسف کرده و با اشاره به تخلیه پاسگاه‌های مرزی افغانستان که موجب انتقال مسئولیت‌های آنان به مرزبانان ایرانی شده است، علت اصلی بروز این حوادث را سوء استفاده قاچاقچیان انسان از عدم نظارت کافی بر مرزها عنوان کرد.

 

 

دو طرف در این دیدار به منظور اطمینان از عدم وقوع اینگونه حوادث ناگوار در مرزها، طرفین بر لزوم نظارت موثرتر بر مرز مشترک تاکید کرده و توافق کردند برای بهبود سطح و کیفیت مراقبت‌های مرزی همکاری کنند. 

همچنین با توجه به توافقات انجام شده برای فراهم کردن زمینه حضور قانونی اتباع افغانستان و دسترسی آنان به بازار کار ایران در چارچوب مذاکرات تهیه سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور، طرفین اراده خود برای نهایی سازی و امضای هر چه سریع‌تر سند مذکور توسط روسای جمهور دو کشور و اجرای توافقات مذکور را مورد تاکید قرار داده و توافق کردند متن توافقنامه نهایی را ظرف سه ماه آینده برای امضای روسای جمهور آماده کنند.(جزییات بیشتر)

در این ملاقات طرفین با اشاره به خطر داعش برای امنیت منطقه، بر لزوم همکاری دوجانبه برای مبارزه با این گروه تروریستی تاکید کردند. 

وزارت خارجه افغانستان نیز در بیانیه‌ای درباره این دیدار اعلام کرد در دیدار حنیف اتمر با وزیر خارجه ایران، حوادث ناگوار اخیر برای اتباع افغانستان، پیگیری تحقیقات، راه‌های حل برای جلوگیری از تکرار آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.(اینجا بخوانید)

* تعجب و تاسف شمخانی از فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه‌های افغانستان

اتمر پس از آن به دیدار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران رفت و در این دیدار شمخانی  فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه‌های افغانستان در پی جانباختن تعدادی از اتباع افغانستانی را مایه تعجب و تاسف خواند و گفت: مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده بر علیه ایران وجود دارد که در صورت اراده طرف افغانستانی می‌تواند فارغ از فضاسازی‌های غیر سازنده مورد بررسی قرار بگیرد.

 

 

سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این دیدار استمرار روابط گرم و دوستانه بین دو کشور را از اولویت‌های اصلی دولت افغانستان برشمرد و افزود: به هیچ طرف ثالثی اجازه مخدوش کردن روابط دو کشور را نخواهیم داد.
وی با ابراز تاسف از برخی اقدامات غیر قابل قبول از سوی بدخواهان دو کشور که با سوء استفاده از جریحه دار شدن احساسات پاک مردم افغانستان در وقایعی که منجر به جانباختن گروهی از اتباع این کشور شد خاطرنشان کرد: بر حل موضوعات فیمابین دو کشور از طریق گفت‌وگو و مدارا تاکید و هرگونه اظهار و اقدام سوء علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنیم.(جزییات بیشتر)

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه افغانستان، در دیدار اتمر با شمخانی، قانونمندسازی حضور مهاجران افغانستان در ایران، و مبارزه مشترک با شبکه‌های قاچاق و مبارزه با تروریسم مورد بحث قرار گرفت.(اینجا بخوانید)

*دیدار اتمر با رحمانی فضلی و اردکانیان

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، صبح (دوشنبه) دوم تیر ماه نیز با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور  دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار عنوان کرد: در مناسبات برادرانه بین دو کشور می توانیم به فضل خدا تمام نگرانی‌های مشترک بپردازیم و تاکید کردیم تا به مسائل ریشه‌ای و بنیادی پرداخته شود تا بتوانیم مناسبات دو کشور را توسعه بیشتر داده و به خیر و صلاح مردم خود اقدامات بیشتری را انجام دهیم. مخصوصاً همانطور که جناب وزیر گفتند ما در سند جامع پیشرفت های خوبی داشتیم و مصمم هستیم در مدت سه ماه آن را نهایی کنیم.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان اظهار داشت:  مسئله شهروندان افغانستانی در ایران یکی از موضوعات بسیار مهم بحث‌های ما بود و ما از مهمان نوازی و حمایت دولت و مردم ایران سپاسگزاریم. روی این نکته  تاکید کردیم که تردد باید قانونی باشد و اینکه جناب وزیر لطف فرمودند دولت محترم ایران روی حفظ حقوق بشری اتباع ، رفتار توام با مدارا و محبت همیشگی که مردم ایران در ۴۰ سال گذشته نسبت به اتباع افغانستانی داشته  تاکید کردند و قلبا از این موضوع تشکر می‌کنیم. البته برای ما مهم است که عملاً مسئله تردد قانونی و زمینه سازی برای کار و کارگر افغانستانی در ایران به صورت قانونی اقداماتی را انجام دهیم که به خیر و صلاح هر دو ملت باشد.

در دیدار اتمر با رضا اردکانیان وزیر نیرو هم اردکانیان تلاش برای برگزاری دو نمایشگاه تخصصی برای عرضه ظرفیت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در کابل و هرات را از جمله توافق‌های امروز برشمرد و از برگزاری اجلاس ششم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در کابل خبر داد. وزیر نیرو همچنین گفت: پاییز امسال قطعه سوم راه آهن خواف - هرات افتتاح خواهد شد.

در ملاقات‌های صورت گرفته در این سفر، طرفین در قالب هشت کمیته کاری شامل کمیته‌های سند جامع، قانونمندسازی اقامت اتباع، همکاری‌های مرزی، کار، آب، همکاری‌های فرهنگی، انرژی و بهداشت در مورد توسعه و گسترش مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف بحث و تبادل نظر کرده و به نتایجی دست یافتند.

در پایان این سفر نیز ایران در بیانیه‌ای ۱۵ بندی که از سوی ظریف و حنیف اتمر صادر شد اعلام کرد که آماده است در صورت درخواست افغانستان، ظرفیت و امکانات خود را برای تسھیل روند مذاکرات بین الافغانی و میزبانی از این مذاکرات به کار گیرد.(اینجا بخوانید)

دو طرف اعلام کردند در چارچوب سند جامع همکاری‌های راهبردی، با امضای یک توافقنامه دوجانبه، ضمن سامان دادن به حضور قانونمند نیروی کار افغان در جمهوری اسلامی ایران، مجوزهای لازم را برای حضور فعالان اقتصادی و نیروهای متخصص دو کشور در ایران و افغانستان فراهم کنند. 

ایران و افغانستان در این بیانیه بر ضرورت نظارت و کنترل دقیق و موثر بر مرزهای مشترک توسط نیروهای مرزبانی دو کشور تاکید کرده و متعهد شدند از عبور غیرمجاز مرزی، قاچاق انسان، مواد مخدر و قاچاق هر نوع مواد دیگر به قلمرو یکدیگر جلوگیری به عمل آورند.

در همین خصوص نیز سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب پس از سفر دو روزه حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان و هیأت همراه و دیدارهای انجام شده و بیانیه مشترکی که در پایان این سفر از سوی محمدجواد ظریف و حنیف اتمر منتشر شد، در توئیتی نوشت: «به عنوان یک کارشناس می‌خواهم عنوان کنم: سفر اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران، سفری حائز اهمیت و جامع در نوع خود بود.»

وی با بیان اینکه «مذاکرات و توافقات در همه زمینه‌ها حاصل شد،» به بیانیه مشترک ظریف و اتمر اشاره کرد و افزود: «بیانیه مشترک این دیدار آب سردی بر آتش بدخواهان و ذهن‌های بیمار روابط ایران و افغانستان است.»

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول