اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

تشریح برنامه‌های دهه کرامت مساجد از سوی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد طی نشست خبری با تشریح برنامه‌های مساجد در ایام بزرگداشت دهه کرامت گفت: کارکردهای اجتماعی یکی از جنبه‌های فعالیتی مساجد است که با شیوع ویروس کرونا و اجرای رزمایش همدلی مجدداً احیا شد.

تشریح برنامه‌های دهه کرامت مساجد از سوی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید ناصرالدین نوری‌زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد صبح امروز دوشنبه دوم تیرماه در نشست خبری تشریح عملکرد یک ساله این مرکز و برنامه‌های پیش رو با اشاره به فعالیت‌ها و مأموریت‌های این مرکز اظهار داشت: حفظ قداست مساجد، تأمین سلامت و امنیت محیط و دوری از منازعات و مناقشات، کمک به رونق و شکوفایی، نصب ائمه جماعت و در نهایت حمایت از برنامه‌های اسلامی مساجد بر عهده این مرکز است.

ماموریت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد

وی اضافه کرد: بر اساس راهبردها و هدف‌های مرکز تا سال ۱۴۰۰ توانمندسازی ائمه جماعت، هماهنگ‌سازی و ارتقاء نظام تعالی مساجد در دستورکار است. البته در افق‌های بعدی نیز بر همین اساس عمل خواهیم کرد تا بتوانیم شبکه‌های وسیع مساجد و ائمه جماعت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرتبط کنیم.

نوری‌زاده با اشاره به این که در زمینه جریان سازی در مباحث فرهنگی، اخلاقی، تربیتی، بصیرت‌افزایی بنا داریم جریان‌ساز باشیم و از بستر مساجد فرهنگ‌سازی کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: برنامه‌ها و اقدامات مرکز در سه ماهه سال ۹۹ که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده بود، با توجه به شیوع ویروس کرونا دچار تغییراتی شد و در ابتدا به ارائه راهکار به مساجد جهت مبارزه با این ویروس پرداختیم و پشتیبانی از مدافعان سلامت و تشکیل کارگروه رزمایش همدلی و مواسات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی کردیم. 

اجرای دو پویش برای کمک به نیازمندان در مساجد

وی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های ذی‌ربط اعم از سازمان‌های قرآنی، افتتاح دائمی نمایشگاه مسجد تراز اسلامی، هماهنگی برای برگزاری مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر، زمینه سازی برای بازگشایی نماز جماعت مساجد و ارائه دستورالعمل‌های لازم در این خصوص، رونمایی از کتاب ترنم احکام ویژه ائمه جماعت مساجد، رونمایی از سایت و اپلیکیشن مسجد پژوه، دیدار با علما و ائمه جماعت و اخذ نظرات آنان، برگزاری نشست با مدیران حوزه‌های علمیه، اجرای پویش هر مسجد یک قربانی و هر مسجد ۱۰۰ خانواده در ماه رمضان برای کمک به نیازمندان ازجمله برنامه‌های مرکز در این سه ماهه اخیر بوده است.

نوری‌زاده گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد با هماهنگی و همکاری با نهادهای و بنیادهای مختلف حمایتی ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک نقدی جمع آوری و از طریق مساجد میان نیازمندان توزیع کرد.

پخش صلوات خاصه امام رضا هرشب ساعت ۲۰ از ماذنه مساجد

وی با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت مساجد تهران تصریح کرد: آذین‌بندی مساجد، برپایی ایستگاه نشاط رضوی، قرائت زیارت امین‌الله در وعده نماز مغرب و عشاء، پخش اذان و قرائت قرآن از مأذنه مساجد، پخش صلوات خاصه هر شب ساعت ۲۰ از مساجد، برگزاری رزمایش خدمت کریمانه، پخش اقلام بهداشتی، برگزاری مسابقات فرهنگی، کتابخوانی، نقاشی، انتشار محتوای مربوطه در فضای مجازی و قرائت یک حدیث از امام رضا(ع) در بین نمازهای جماعت از برنامه‌های محوری مساجد در استان تهران است که البته با رویکرد کشوری ستاد برگزاری بزرگداشت دهه کرامت، این برنامه‌ها در مساجد کشور نیز اجرایی خواهد شد.

گزارش عملکرد مساجد تهران در ایام کرونایی

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این که در دوران شیوع ویروس کرونا هزار و ۵۰۰ مسجد فعال تهران برای رسیدگی به محرومین بسیج شده‌اند، اظهار داشت: ضد عفونی محلات برای ۳۰ هزار نوبت، تولید و توزیع ۱۴ میلیون ماسک، تهیه اقلام بهداشتی برای نیازمندان، تولید گان، توزیع سبد کالا، تهیه و توزیع گوشت قربانی، تهیه و توزیع ۷ میلیون لیتر آبمیوه طبیعی برای بیمارستان‌ها و مناطق نیازمند از جمله برنامه‌های مساجد تهران در این ایام بوده است.

نوری‌زاده گفت: کارکردهای اجتماعی مساجد در دوران کرونا و رزمایش همدلی احیا شد و در حوزه جهش تولید نیز بنا داریم در مساجد فرهنگ‌سازی داشته باشیم تا با استفاده از تولید ملی به رونق کارآفرینی بپردازیم. از سوی دیگر در حوزه خدمات اجتماعی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مردم اعم از فساد، طلاق، اعتیاد و ازدواج آسان در حوزه فعالیتی مساجد پیش بینی شده است.

وی در پایان با اشاره به نرم افزارهای تولید شده توسط این مرکز گفت: نرم افزار مسجد پژوه و نرم افزار مسجدیاب به عنوان دو تولید جدید مرکز در کنار خدماتی همچون مسجد ایده و مسجد تی‌وی همگی در سایت مرکز بارگذاری شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

نکته جالب این‌که حین برگزاری این نشست خبری، زمزمه‌های تغییر آقای نوری‌زاده از مسؤولیت مرکز رسیدگی به امور مساجد مطرح شد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول