اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ورود واگن ملی به خطوط مترو در سال جاری/فروش اوراق مشارکت تا پایان تیر

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه از ورود واگن ملی به خطوط مترو در سال جاری خبر داد و گفت: برای فروش اوراق مشارکت سال 98 تا پایان تیر فرصت داریم و به دنبال بانک عامل هستیم.

ورود واگن ملی به خطوط مترو  در سال جاری/فروش اوراق مشارکت تا پایان تیر

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مریم گلباز: آلودگی هوا و ترافیک از جمله مشکلات اساسی کلان شهر تهران است که سال هاست شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مدیران معتقدند که راه کار اصلی برای رفع این مشکل توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است. بر اساس قانون دولت در توسعه حمل و نقل عمومی سهم 50 درصدی دارد ولی در چند سال گذشته در این زمینه کمک نکرده است.

با شروع مدیریت پنجم و حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت به نظر می رسید روابط دولت و شهرداری بهتر شود و دولتی ها در زمینه کمک رسانی به تهران وارد شده و  به تعهدات خود عمل کنند ولی اتفاقی نیفتاد و هر بار در این زمینه اعضای شورای شهر تذکراتی دادند.

شهرداری تهران هر ساله بودجه ای برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت مترو درنظر می گیرد.ولی هنوز ضعف های اساسی در این زمینه وجود دارد و زیرساخت ها به خوبی توسعه نیافته و کمبود واگن به خصوص در روزهای کرونایی باعث شد که شهروندان نتوانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

در توسعه مترو حتما باید دولت کمک کند هر چند وعده های در این زمینه داده شده است ولی هنوز اقدام اساسی انجام نشده است و شاهد ازدحام جمعیت به خصوص در ساعات پیک در مترو هستیم.

کلان شهر تهران از دهه 50 طرح جامع حمل و نقل ریلی دارد که طی سالیان گذشته بخش های مختلفی از آن حذف شد .اگر این طرح به درستی اجرا شود بیش از 80 درصد مردم درفاصله نزدیک به خانه خود می توانستند به سیستم حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند البته برای اجرای این کار باید دولت کمک کند چرا که این کار به تنهایی از عهده شهرداری بر نمی آید.

البته بخشی از ناوگان فعلی هم فرسوده است و باید برای آنها نیز فکری کرد. توسعه ناوگان حمل ونقل  عمومی و کاهش سرفاصله قطارها باید در پایتخت انجام شود تا  بخشی از مشکلات برطرف شود.اما برای تجهیز ناوگان  مدیریت شهری نیازمند اعتبارات است و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال هنوز پول فروش اوراق مشارکت سال 97 که در سال گذشته فروخته شد به حساب شهرداری تهران واریز نشده است.

می توان با برنامه ریزی و استفاده از تجربیات جهانی در این زمینه گام های اساسی برداشت تا بتوان این مشکل کهنه شهر تهران را برطرف کرد در این زمینه با علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم. 

برنامه‌های توسعه‌ای سال 99 مترو تهران را تشریح کنید؟

با توجه به منابع مالی‌ای که دراختیار داریم و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته جهت تحقق منابع، با حمایت‌های شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در سال جاری برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف اجرایی پیش‌بینی کرده‌ایم.

راه اندازی 6 ایستگاه از خط 6 در بخش شمالی

برنامه‌ریزی های  در خط 6 مترو صورت گرفته است و قرار است در سال 99 بهره‌برداری از 7 کیلومتر شمالی خط 6 در 6 ایستگاه تربیت مدرس، شهرک آزمایش، اشرفی اصفهانی، یادگار امام(ره)،‌ مرزداران و شهید ستاری صورت گیرد.

خط 6 مترو 32 کیلومتر است و 27 ایستگاه دارد. تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است و در صورت تأمین اعتبار، بسیاری از اقدامات در این خط تا پایان سال صورت می‌گیرد. برنامه زمانبندی برای این خطوط داریم. هدف‌گذاری‌هایی صورت گرفته است تا در 20 سال آینده 30 درصد از مجموعه سفرهای درون‌شهری با مترو صورت گیرد و باید برای تحقق این امر، زیرساخت‌ها فراهم شود و سرفاصله‌ها کاهش یابد. در حال حاضر مشکل کمبود واگن داریم و باید دولت در این زمینه به تعهدات عمل کند. شهرداری هم هر ساله بودجه خوبی برای توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو در نظر می‌گیرد. 

در خصوص خط 8 هم بگویم که 37 کیلومتر طول دارد و از بزرگراه رسالت آغاز و به سمت مرکز و جنوب تهران و درنهایت به جنوب شرق می‌رسد و در محله افسریه هم به اتمام می‌رسد. خط 9 هم غرب تهران را پوشش داده و خط 10هم شمال‌شرق تا غرب تهران را پوشش می‌دهد. 

راه اندازی 2 ایستگاه در بخش جنوبی

همچنین دو ایستگاه از 10 کیلومتر افتتاح شده قبلی در بخش جنوبی شامل امیرکبیر و شهید رضایی (منصور) تا پایان سال افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. 

برای توسعه خط 7 مترو چه برنامه های دارید و قرار است تا پایان سال چند ایستگاه افتتاح شود؟

طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تمام ایستگاه‌هایی که در برنامه داریم راه‌اندازی می‌شود. این ایستگاه‌ها شامل شهید محلاتی، آهنگ، قیام، 17 شهریور، نواب، بوستان گفتگو و برج میلاد می‌شود. 

این خط از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) در کنار ورزشگاه تختی تهران، در شرق تهران آغاز شده و با بسیاری از خطوط تقاطع دارد و در نهایت  به میدان کتاب در سعادت آباد می‌رسد.

ایستگاه اقدسیه در خط 3 مترو چه زمان افتتاح می‌شود؟

افتتاح آخرین ایستگاه خط 3

در خط 3 با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ایستگاه اقدسیه آخرین ایستگاهی که راه‌اندازی می‌شود.

راه اندازی پست برق قلعه مرغی در خط 3

البته در تلاش هستیم فاز اول پایانه آزادگان را هم تا پایان سال راه‌اندازی کنیم. پست برق قلعه‌مرغی هم در خط 3 راه‌اندازی می‌شود ودر خط 7 نیز پست برقی راه‌اندازی می‌شود و در خط 6 پست برق شمالی هم در دستورکار است.

افتتاح ایستاه پروانه در خط 4 مترو

در خط 4 در توسعه غربی (ارم سبز تا چهارباغ) ایستگاه بعد از ارم سبز که به نام ایستگاه پروانه است امسال بهره‌برداری می‌شود. همچنین پست برق اکباتان هم راه‌اندازی شده است. 

یکی از مشکلات اساسی مترو کمبود واگن است آیا واگن جدیدی وارد خطوط مترو می‌شود؟

بسته شدن پرونده 70 واگن/ ورود 2 رام قطار به شبکه در ماه جاری

یادتان است 70 دستگاه واگن قرار بود وارد خطوط شود که برایش مشکلاتی ایجاد شد و به مرور مشکلات را برطرف کردیم. دو رام از آن قطارها (هر رام 7 واگن) در تیرماه امسال وارد شبکه می‌شود و پرونده 70 واگن بسته می‌شود. 

آیا قرارداد جدیدی برای خرید واگن بسته شده است؟

با شرکت واگن‌سازی برای 150 دستگاه واگن قرارداد بسته‌ایم.

دولت قرار بود 1050 واگن به متروی تهران واگذار کند، آیا این امر صورت گرفت؟

با توجه به اینکه قرار است دولت 1050 واگن از پکیج 2 هزار واگن ،به متروی تهران بدهد؛ قرارداد 630 واگن  مدتی پیش بسته شد.

فقط یک سال طول کشید تا قرار داد ابلاغ شود

برای این 630 واگن مناقصه‌ای برگزار شد و شرکای این واگن‌ها چینی است. متأسفانه پروسه اداری طول کشید، فقط یک سال طول کشید تا قرارداد ابلاغ شود و مراحل طی شود.

یک سال زمان برای فایناس ایران و چین/فروردین امسال تازه کار وارد فاز اداری چین شد

در بحث فاینانس بین ایران و چین، تمام سال 98 وقت گرفت تا در دولت این امر رخ دهد. تازه از فروردین 99 وارد فاز اداری در چین شده است، البته حالا هم بایداز  دولت چین پیگیری شود تا این اقدام صورت گیرد. 

با توجه به شرایط فعلی آیا برای باز شدن ال‌سی‌ها مشکلی وجود ندارد؟

780 میلیون یورو مبلغ خرید 630 واگن مترو

تا ال‌سی‌ها باز نشود عملیات انجام نمی‌شود. مبلغ خرید این 630 واگن 780 میلیون یورو است.

بلاتکلیفی 420 واگن دیگر/فعلا در حد حرف است

با توجه به طولانی شدن پروسه و از دست رفتن زمان، قرارداد 420 واگن دیگر هنوز بسته نشده و تعیین‌تکلیف صورت نگرفته و در حد حرف است.

شهرداری با توجه به کمبود واگن چه کرد؟آیا منتظر هستید دولت کاری انجام دهد؟

خرید 105 واگن جدید /در حال مذاکره هستیم

ما هم احساس نیاز کردیم در حد بضاعت خود، قراردادی با واگن‌سازی تهران منعقد کنیم و این قرارداد برای 105 واگن است. فعلا در حال  مذاکره هستیم، چرا که شرکا چینی هستند و تا یک ماه آینده قیمت‌ها هم نهایی می‌شود. 

یعنی هنوز تکلیف مشخص نیست؟

قیمت‌ها هنوز مشخص نشده و در حال رایزنی هستیم.

وضعیت مالی به گونه‌ای هست که امسال بتوانید در زمینه ورود واگن اقداماتی در شهر انجام دهید؟

در حال تلاش هستیم تا شرایط بهتری ایجاد شود. امسال در بودجه شهرداری 2 هزار و 800 میلیارد تومان برای متروی تهران درنظر گرفته شده است. 

دولت چقدر به تعهدات خود عمل کرده است؟بودجه ثابت دولت امسال چقدر بود؟

50 میلیارد دولت ثابت می دهد/عدد ناچیز است

دولت حدود 50 میلیارد تومان تقریبا به صورت ثابت هزینه می‌دهد. البته در زمینه اوراق مشارکت هم دولت همکاری‌هایی دارد. عدد کمی از بودجه مستقیم دولت سهم متروی تهران می‌شود و بسیار این عدد ناچیز است و با توجه به اینکه ارزش پول کم می‌شود، هر سال از ارزش این عدد هم کاسته می‌شود.

واقعا عدد ناچیزی است و سهم مترو از بودجه کشور کم است و با توجه به اینکه ارزش پول کم شده است، ارزش این عدد هم کمتر شده است. حدود 8 تا 9سال پیش سهم مترو از بودجه کشور بیشتر بود، اما در چند سال گذشته روند کاهشی پیدا کرده است. عدد و رقم‌ها بسیار کم است و هزینه‌ها بسیار زیاد است.

صحبت‌هایی هم در این زمینه با مسئولین و همچنین اعضای شورای شهر صورت گرفته است و به آنها مشکلات خود را اعلام کرده‌ایم. در خصوص همان 1050 واگن هنوز برای بخشی از آن کاری صورت نگرفته است و بسیار سیستم کند است و حدود 40 درصد کار هنوز انجام نشده است. این در حالی است که براساس برنامه پنج ساله ششم باید قطارها تا سال آینده تأمین شود. 

آیا مشکل اوراق مشارکت سال 97 برطرف شد و پول به حساب شهرداری واریز شد؟

1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 98 منتشر شد. دو بانک عامل برای این کار وجود داشت. 910 میلیارد بانک آینده و الباقی بانک صنعت و معدن بود. اوراق منتشر و فروخته شد و براساس ضوابط بخشنامه مرکزی به بانک عامل بعد از فروش باید پول به حساب شهرداری ریخته می‌شد، اما در قراردادی که در عاملیت بین شهرداری و بانک آینده بود، وثیقه‌های مختلفی پیش‌بینی شده بود، از جمله وثیقه‌هایی به ارزش 1350 میلیارد تومان. 

بانک آینده معتقد است که شهرداری وثیقه‌های لازم را تأمین نکرده است به همین دلیل پول واریز نشده است؟

ملک معرفی شد اما مورد تایید بانک نبود/20 میلیارد وثیقه مورد تایید بانک قرار رفت

شهرداری تهران در 11 ماه گذشته شاید بیش از یکصد ملک به بانک آینده معرفی کرده است که خیلی از آنها مورد تأئید بانک نبوده و اعلام کردند مش مشکل سند، معارض وغیره داشته است.

14.8 میلیارد بانک آینده به شهرداری پول داد

تاکنون بیش از 20 میلیارد تومان از وثیقه‌ها در بانک آینده مورد تأئید واقع شده است و هفته پیش در واقع 14.8 میلیارد از 910 میلیارد پول اوراق مشارکت به حساب شهرداری واریز شد.

الباقی پول چه زمان به خزانه شهرداری واریز می‌شود؟

به دنبال مجوز از بانک مرکزی هستیم/صدور ضمانت نامه بانکی

باید دو اتفاق رخ دهد، ابتدا اینکه سازمان املاک همچنان در پی تهیه وثیقه است و این کار متوقف نشده و ادامه دارد و یا اینکه ما مجوزی از بانک مرکزی دریافت کنیم که بانک شهر ضمانت‌نامه‌ای به بانک آینده بدهد و دیگر در صورتی که این کار صورت گیرد، بحث وثیقه منتفی می‌شود. 

آیا بانک شهر موافق است و این کار شدنی است؟

یک ضمانت‌نامه بین بانکی است و مشکلی وجود ندارد. 

چه زمانی این اقدامات انجام می‌شود؟

رفع مشکل تا یک هفته آینده/فروش هزار میلیارد اوراق مشارکت سال 98

امیدواریم تا هفته آینده این اقدامات صورت گیرد. وقتی مشکل حل شود، اوراق مشارکت سال 98 را هم به فروش می‌گذاریم که حدود یک‌هزار میلیارد تومان است. 

تا پایان تیر فقط فرصت فروش اوراق مشارکت وجود دارد، آیا زمان کافی برای انجام کارها وجود دارد و بانک عامل مشخص شده است؟

فرصت فروش اوراق مشارکت سال 98 تا پایان تیر

اوراق مشارکت سال 98 یک‌هزار میلیارد تومان است، در حال نهایی کردن بانک عامل هستیم و تا 31 تیرماه فرصت انتشار و فروش است. 

کدام بانک به عنوان بانک عامل است؟

در حال رایزنی هستیم و هنوز نهایی نشده است. 

با توجه به تورم‌های صورت گرفته هزینه ساخت در مترو چقدر افزایش پیدا کرده است و شما با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید.

70 درصد تجهیزات داخلی ساز است

مجموعه تلاش‌هایی از سنوات گذشته در مترو صورت گرفته است و در سال 98 هم کارگروه ساخت داخل ایجاد کرده‌ایم و از سازندگان داخلی بعد از احراز توانمندی‌ها، آنها را در لیست تأمین‌کنندگان قرار دادیم که جای افتخار است و 70 درصد تجهیزات داخلی‌ساز است و این بدان مفهوم نیست که صددرصد قطعات در داخل تولید می‌شود، چرا که بخشی از تجهیزات باید وارد شود و هنوز این وابستگی وجود دارد.

افزایش‌هایی در قیمت ایجاد شده و مشکلات جدی بوده است. از طرفی هم پیمانکاران ادعاهایی دارند که تا حدودی صحیح است، البته در تعامل با آنها هستیم که از راه ابزارهای قانونی مشکلات برطرف شود و کسی متضرر نشود.

در نیمه دوم سال 96 قیمت ساخت هر کیلومتر مترو 250 میلیارد بود و فعلا 3 برابر شد

در نیمه دوم سال 96 قیمت ساخت هر کیلومتر مترو حداکثر 250 میلیارد تومان برآورد می‌شد و در حال حاضر حداقل سه برابر شده است. 


بودجه شما چند برابر شده است؟

در سال 96 بودجه ما 2 هزار و 300 میلیارد بوده است و امسال بودجه 2 هزار و 800 میلیارد تومان است.

آیا پول پیمانکاران پرداخت داده شده است؟ چرا که برخی معتقد بودند که هنوز مشکلاتی وجود دارد و پیمانکاران مطالباتشان را دریافت نکرده‌اند. 

 اولویت پرداخت حقوق کارگرهاست

اولویت ما پرداخت حقوق  کارگران پیمانکار است. تا جایی که بتوانیم اولویت حقوق کارگرهاست. ما حقوق پیمانکارها را می‌دهیم، البته خواناخواه تأخیراتی هم وجود دارد، اما در حال پرداخت هستیم. دولت سال گذشته بودجه‌اش 50 میلیارد بوده، البته این به غیر از پرند است و این بودجه ثابت است، ولی در بحث اوراق مشارکت، دولت حمایت‌هایی از سامانه ریلی انجام داده است. در مجلس شورای اسلامی سهم 50 درصدی برای دولت تعیین شده است، البته آنها در ضمانت‌های بانکی و اوراق مشارکت کمک می‌کنند. افزایش هزینه‌ها بار بسیار شکننده‌ای بر روی دوش قطار شهری گذاشته است. 

ماجرای سهم یک میلیارد دلاری  متروی تهران از صندوق ذخیره ارزی به کجا رسید؟ آیا پیگیر هستید که بتوانید از این اعتبار استفاده کنید؟

نامه نگاری شهرداری با دولت/امیدواریم مجلس جدید حمایت بیشتری کند

در تیرماه سال گذشته نامه‌ای به امضای شهردار تهران برای دولت ارجاع شد و به کمیسیو‌ن‌های اقتصادی هم رفت. علی‌رغم پیگیری‌ها به جایی نرسید. چند هفته پیش هم در مجلس موضوع را پیگیری کردیم. بحث‌هایی مطرح شد و امیدواریم در مجلس جدید حمایت‌های بیشتری صورت گیرد. 

احداث دیوارهای شیشه‌ای در ایستگاه‌های مترو به کجا رسید؟ موضوع منتفی شده است؟

شرکت بهره برداری متروی تهران در حال پیگیری است و فکر می‌کنم در حال انتخاب پیمانکار هستند تا این اقدام صورت گیرد. 

هنوز در برخی از ایستگاه‌های مترو مشکل پله‌برقی وجود دارد، آیا برای رفع این مشکل اقدامی صورت گرفته است؟

ما در برنامه‌هایمان افتتاح‌ها را به گونه‌ای قرار دادیم که پله‌برقی تأمین شود و بدون پله‌برقی افتتاحی صورت نگیرد.

در واردات تجهیزات پله‌برقی مشکلاتی وجود ندارد؟

بخشی از کارهای پله‌برقی تولید داخل است. 

در خصوص واگن ملی کار به کجا رسید؟

ورود واگن ملی به خطوط مترو  در سال جاری

بحث تولید یک رام واگن ملی مطرح است، سال گذشته هم قراردادی با معاونت علمی ریاست جمهوری بسته شد. اتفاق‌های خوبی رخ داده و احتمالا در سال جاری این رام قطار ملی وارد خطوط می‌شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول