اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

نوغانداری در زیرزمین خانه/ همت دهه شصتی‌ها با وجود بی‌مهری‌ها+ تصاویر

دهه شصتی‌ها با وجود همه بی‌مهری‌هایی که در حقشان می‌شود، از پا نمی‌نشینند. این بار یک دهه شصتی نوغانداری را در زیرزمین خانه‌اش استارت زده و به تولید رسیده است؛ گرچه از نبود مکانی برای فروش پیله کرم ابریشم در سمنان گلایه دارد.

نوغانداری در زیرزمین خانه/ همت دهه شصتی‌ها با وجود بی‌مهری‌ها+ تصاویر

خبرگزاری فارس سرخه- سعیده حسنان: نوغانداری روایتگر تلاش برای پرورش کرم‌های کوچکی است که بر پهنه برگ‌های سبزرنگ درختان عمدتاً توت زندگی می‌گذرانند و پیله‌های آن‌ها محل امرار معاش جوانانی همیشه در میدان است.

نوغانداری در سرخه تا چند سال پیش فعالیتی فراموش شده بود و کمتر کسی به انجام آن رغبت داشت؛ ولی امروز با توجه به شرایط اقتصادی، نوغانداری یک فعالیت مهم برای گذران زندگی برخی از افراد علاقه‌مند به این کار شده است؛ جوانانی که دیگران را نیز به این فعالیت جذاب ترغیب می‌کنند.

«سمیه رهایی»، متولد سال 1362 است که در روستای عبدالله‌آباد شهرستان سرخه یکی از نوغانداران موفق در شهرستان محسوب می‌شود و توانسته است تا در نخستین سال شروع فعالیت خود، بارقه‌های موفقیت را پیش رویش ببیند.

درختان توت سرخه؛ مستعد نوغانداری

سمیه رهایی، جوان سرخه‌ای فعال در عرصه نوغانداری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: به پرورش کرم ابریشم برای تولید پیله ابریشم نوغانداری گفته می‌شود و با شروع جوانه زدن درختان توت در فصل بهار، نوغانداری هم آغاز می‌شود.

وی افزود: با خارج کردن تخم نوغان از سردخانه، حدود ۱۳ روز زمان نیاز است تا در دما و رطوبت مناسب و دور از دسترس مورچه‌ها، تخم‌ها به لارو تبدیل شوند.

نوغانداری در سرخه تا چند سال پیش فعالیتی فراموش شده بود و کمتر کسی به انجام آن رغبت داشت

این جوان سرخه‌ای بیان کرد: لارو ابریشم پنج سن رشد دارد که بین هر دو سن رشد، یک خواب وجود دارد؛ در این دوره خواب، لارو پوست‌اندازی می‌کند. در دوره خواب باید بدن و مکان پرورش با آهک مرده ضدعفونی و بعد از بیداری از خواب، مکان پرورش تمیز شود.

رهایی با اشاره به اینکه در پرورش کرم ابریشم، هر سن رشدی دما و رطوبت مربوط به خود را دارد، گفت: در سن پنجم جدای از دما و رطوبت، باید به تهویه هوای محیط پرورش توجه زیادی کرد. برای تغذیه کرم ابریشم از برگ درخت توت استفاده می‌شود. دوره پرورش کرم ابریشم، ۴۵ روزه است.

فعالیتی درآمدزا با حداقل‌ها

این فعال نوغانداری اضافه کرد: برگ‌ها باید عاری از گرد و خاک و کثیفی باشد. از استفاده برگ خیس و باران‌خورده باید اجتناب کرد. در تهیه برگ باید از کرم‌های شاهد یا پیش‌مرگ استفاده شود تا برگ‌های سمی باعث مسمومیت و مرگ کرم‌ها نشود.

رهایی با بیان اینکه اگر کسی مکان مناسب و درخت توت کافی داشته باشد، بدون سرمایه‌ای خاص می‌تواند پرورش نوغان را آغاز کند، افزود: من در یک دوره آموزشی تئوری که در زمستان ۹۸ در اداره جهاد کشاورزی سرخه برگزار شد، شرکت کردم و از آنجا که مکان پرورش را داشتم، به این کار علاقه‌مند شدم.

تخم نوغان را در سوئیت طبقه پایین منزل خود پرورش دادم

وی تصریح کرد: در بهار امسال، 6 بسته تخم نوغان به شورای روستای ما تحویل داده شد و شورا از ما خواست تا در روستا کار پرورش را آغاز کنیم.

این جوان سرخه‌ای تصریح کرد: امکان پرورش در روستا را نداشتم و با هماهنگی جهاد کشاورزی و شورا، تخم نوغان را در سوئیت طبقه پایین منزل خود که در درجزین واقع است، پرورش دادم.

رهایی اضافه کرد: این کار برای کسی که مکان و برگ کافی دارد، کار خوبی است؛ اما من محل خاصی برای تهیه برگ نداشتم و این مسأله کار من را مشکل کرده بود؛ زیرا مجبور به خرید برگ‌های توت شدم.

مکانی برای فروش پیله ابریشم نداریم!

این فعال نوغانداری با اشاره به اینکه در هر بسته نوغان حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تخم نوغان وجود دارد، گفت: امسال قیمت هر بسته تخم نوغان حدود ۹ هزار تومان بود. من با یک بسته شروع کردم و حدود ۲۳ کیلوگرم پیله برداشت کردم.

رهایی بیان کرد: از نظر من، برای تجربه اول خوب بود؛ با توجه به اینکه قیمت فروش پیله پایین و نسبت به سال پیش سیر نزولی داشته است.

وی با بیان عشق و علاقه خود از این کار و لذت بردن از نتیجه پرورش کرم‌ها بیان کرد: کاری واقعاً سخت ولی شیرین است و در عین حال، یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو بودم این بود که استان سمنان مکانی برای فروش پیله ابریشم ندارد و این مشکل بزرگی برای نوغانداران است؛ چون باید پیله را به شهرهای دیگر ارسال کند.

این فعال نوغانداری گفت: درخواست من از مسؤولان، حمایت از نوغانداران برای ترغیب و ادامه این کار است.

جهش تولید با کارهای کوچک

جهش تولید بدون تردید با کارهای کوچک هم ممکن می‌شود؛ دستان توانا و انگیزه‌های پویا اگر در کنار هم قرار گیرند و از طرفی، مسؤولان هم پیگیر حمایت‌های لازم باشند، همین کارهای کوچک می‌تواند اقتصاد خانوارهای ایرانی را رشد دهد.

امسال باید بیش از همیشه به بخش اقتصاد و جهش تولید توجه شود و یکی از راه‌های رسیدن به درآمد پایدار در این حوزه، کشاورزی و صنایع وابسته به آن است.

انتهای پیام/2249/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول