اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناسان اقتصادی: عربستان و امارات در حال غارت بنادر یمن هستند

ائتلاف سعودی- اماراتی که از پنج سال پیش حملات به یمن به بهانه حمایت از دولت مستعفی این کشور را آغاز کرده، اکنون با تسلط بر بنادر یمن اهداف واقعی خود را آشکارتر کرده‌ است.

کارشناسان اقتصادی: عربستان و امارات در حال غارت بنادر یمن هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف سعودی-اماراتی با تقسیم‌بندی نقش‌ها برای غارت بنادر و مرزهای دریایی و سیطره بر استان سقطری به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جزیره یمنی، اهداف واقعی خود مبنی بر تقسیم‌بندی و غارت ثروت و منابع یمن را آشکارتر کرد.

استان سقطری طی چند روز گذشته به ویژه پس از خروج نیروهای ائتلاف سعودی که در مناطق حدفاصل بین نیروهای دولت هادی و شبه‌نظامیان تحت حمایت امارات مستقر بودند، شاهد حوادث حیرت‌آوری بود.

وبگاه «العربی الجدید» به نقل از برخی مسئولان و کارشناسان اقتصادی گزارش کرد که آنچه در سقطری در حال رخ دادن است در راستای طرح مبهمی است که پیش از آغاز جنگ در یمن تحت عنوان «طوفان قاطعیت» تدوین شده و المهره و حضرموت را نیز شامل می‌شود و هدف از این طرح تغییر وضعیت مرزهایی است که به موجب توافقنامه مرزی بین یمن و عربستان در سال ۲۰۰۰ ترسیم شده است.

عربستان و امارات همچنین به دنبال سیطره بر تنگه باب‌المندب در آینده است که اکنون تحت حاکمیت یمن است و روزانه حدود ۶.۵ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی از آن عبور می‌کند.

در همین ارتباط «صالح الجبوانی» وزیر حمل‌ونقل دولت مستعفی یمن که از مخالفان امارات است در مصاحبه با «العربی الجدید» گفت که اقدامات امارات و شبه‌نظامیان آن اقدامی قابل پیش‌بینی بود.

او افزود که ما قبلا این پیش‌بینی را کرده و درباره وعده‌های عربستان هشدار داده بودیم چرا که هر قدر به ریاض برای حل بحران امیدوار شدیم با تحویل منطقه و پایگاه‌ها به امارات و شبه‌نظامیان وابسته به آن غافلگیر شدیم و این اتفاق در سقطری نیز افتاد و چه بسا در مناطق دیگر نیز رخ خواهد داد همچنانکه پیشتر در عدن نیز اتفاق افتاد.

ناظران بر این باور هستند که سیطره بر سقطری در راستای تلاش ائتلاف سعودی-اماراتی برای ایجاد مستعمره اقتصادی نفتی، گازی، گردشگری و سرمایه‌گذاری بزرگ است که از مسافت ۶۳۰ کیلومتر مربع در مرز عربستان آغاز می‌شود و تا ۳۲۰ کیلومتری در سواحل سقطری تا دریای عمان امتداد می‌یابد.

در همین ارتباط «عجیل بن نواحی» مدیر دفتر سابق وزارت شیلات سقطری می‌گوید که امارات از همان روز نخست جنگ و تجاوز به یمن یک گروه از کارشناسان را با یک کشتی تفریحی به جزیره سقطری اعزام کرد تا ارکان اقتصادی، ثروت طبیعی، پایگاه‌ها و مکان‌های گردشگری آن را مورد بررسی قرار دهند.

«صادق علی» تحلیلگر اقتصادی نیز می‌گوید که سقطری ثروتی است که نمی‌توان در سطح اقتصادی، گردشگری و زراعی برای آن قیمت تعیین کرد این جزیره دارای دشت‌های حاصلخیز و وسیع برای کشت گندم، انواع حبوبات، سبزیجات و میوه است و در کنار آن از تنوع زیست محیطی، سواحل بی‌نظیر و انواع مختلف ماهی و غیره برخوردار است.

بنابر این گزارش، سرنوشت بیش از ۱۰۰ جزیره کوچک و بزرگ یمن نیز از آغاز تهاجم ائتلاف سعودی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ناظران معتقدند که امارات و عربستان برای سیطره بر این جزایر تلاش می‌کنند.

امارات و عربستان در طول سال‌های گذشته نیز برای به تعطیلی کشاندن صادرات نفت و گاز یمن تلاش کرده‌اند چرا که یمن تنها ۵۰ درصد تولیدات نفتی خود را می‌تواند صادر کند که درآمدهای اندک نیز به حساب جاری در بانک الأهلی عربستان سعودی واریز می‌شود و این علاوه بر محدودیت‌های اعمال شده بر پروازها، بنادر و گذرگاه‌های مرزی است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول