اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

هویت مجلس پشت‌سر نمایندگان گم نشود/ برخی کارشناسان وزارتخانه‌ها، وکلای ملت را تحقیر می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه لابی‌گری و رایزنی برخی نمایندگان با دولتی‌ها موجب تنزل جایگاه مجلس شده، گفت: نباید کاری کنیم که هویت مجلس پشت‌سر نماینده گم شود.

هویت مجلس پشت‌سر نمایندگان گم نشود/ برخی کارشناسان وزارتخانه‌ها، وکلای ملت را تحقیر می‌کنند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سارا فلاحی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی (دوشنبه 2 تیر) در نشست خبری بررسی ابعاد مختلف اصلاح ساختار مجلس یازدهم که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم معتقدند که باید متفاوت عمل کرده و با آنکه در مجالس قبل با تورم قانون مواجه بودیم و با وجود اینکه زحمات زیادی برای تصویب آن کشیده بود اما فقط 50 درصد از قوانین اجرایی شد؛ دلیل این موضوع آن است که این قوانین فاقد اولویت بودند و وظایف نظارتی مجلس نسبت به بُعد قانون‌گذاری آن در حاشیه قرار گرفته بود.

** باید هم قانون خوب نوشت و هم نظارت عالی داشت

وی افزود: قانون این وجاهت را قرار داده که مجلس می‌تواند درباره همه موارد تحقیق و تفحص کند و با آنکه بسیاری از قوانین تصویب شده اما در مقام اجرا خوب نبوده لذا باید هم قانون خوب نوشت و هم نظارت عالی داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم باید قوانین قبلی را اصلاح کرده و به سمت تصویب قوانینی برویم که شرایط را در کشور تسهیل کند.

فلاحی خاطرنشان کرد: طرح ساختاری اصلاح مجلس و تحول در آن یکی از دغدغه‌های نمایندگان است ضمن اینکه هیأت رئیسه با برپایی جلسه غیرعلنی این موضوع را دنبال کرده و به همراه همه نمایندگان تلاش داریم تا ساختارهای مجلس را اصلاح کنیم و باید بکوشیم مجلس به رأس امور بازگردانیم.

** نباید هویت مجلس پشت‌سر نماینده گم شود 

وی افزود: به دنبال آن هستیم که هر آنچه به مجلس و زیرمجموعه آن بازمی‌گردد اصلاح شده و کاری کنیم تا مجلس به جایگاه اصلی‌اش در کشور بازگردد.

 

نماینده ایلام گفت: یکی از مواردی که باعث می‌شود جایگاه نمایندگان تنزل پیدا کند لابی‌گری و رایزنی برخی نمایندگان با دولتی‌هاست؛ متأسفانه مسائل حوزه انتخابیه در لابی‌های درون مجلس گم شده است؛ نباید کاری کنیم که هویت مجلس پشت‌سر نماینده گم شود هرچند که می‌دانیم یک نماینده توانایی مدیریت یک وزارتخانه و یا حتی چند وزارتخانه را ندارد.

فلاحی گفت: حضور وزرا در مجلس بسیار مهم است و به جای آنکه نماینده دائم از این وزارتخانه به وزارتخانه دیگر برود باید تلاش کنیم وزرا و دولتمردان در مجلس حضور داشته و لابی‌گری‌های آنها با نمایندگان را مدیریت کرده و از بین ببریم و بر همین اساس است که هیأت رئیسه مجلس به دنبال آن است یک روز در هفته را برای حضور وزرا در صحن علنی در نظر بگیرد.

**تضییع حق حوزه‌های انتخابیه کوچکتر توسط حوزه‌های انتخابیه پر نماینده

وی افزود: براساس طرح ساختار مجلس کلیت پارلمان به رهبری هیأت رئیسه پشت‌سر مشکلات برای رفع آن قرار خواهند گرفت تا کارهای تمامی حوزه‌های انتخابیه یکسان پیگیری شده و رفع شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: حذف لابی‌گری و اقدامات مخفیانه نمایندگان با دولت در طرح اصلاح ساختاری مجلس دنبال خواهد شد ضمن اینکه باید اولویت‌های حوزه‌های انتخابیه پشت‌سر اولویت‌های اصلی کشور قرار بگیرد که در آن صورت هم مشکلات کشور رفع خواهد شد و هم مشکلات حوزه‌های انتخابیه؛ اولویت‌های اصلی کشور یعنی منافع عمومی که باید بر منافع دیگران ترجیح داده شود.

فلاحی افزود: در طرح اصلاح ساختاری مجلس حق حوزه‌های انتخابیه کوچکتر توسط حوزه‌های انتخابیه پر نماینده ضایع نخواهد شد و یا اینکه در این طرح باید بکوشیم که حوزه‌های انتخابیه همسایه نتوانند به همسایگان کوچک‌تر خود زور بگویند.

** برخی کارشناسان وزارتخانه‌ها، نمایندگان مجلس را تحقیر می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وقتی نماینده‌ای پشت درب وزیر معطل می‌شود یعنی اینکه کل ملت منتظر هستند در حالیکه ما شاهد آن هستیم که برخی کارشناسان وزارتخانه‌ها نمایندگان مجلس را تحقیر کرده و آرای نمایندگان را با لطافت‌الحیلی از آن خود می‌کنند.

وی تصریح کرد: منصوبین دولت قرار است در خدمت وکیل مردم در مجلس باشند نه اینکه نمایندگان با آرای‌شان به آنها خدمت کنند. 

وی با اشاره به جلسات چهار ساعته صحن مجلس گفت: حضور چهار ساعته نمایندگان مجلس پشت صندلی‌ها باعث بی‌نظمی و عدم استماع آنها می‌شود در حالیکه باید در طرح اصلاح ساختاری فضا ایجاد شود تا ضمن حفظ نظم جلسات مجلس نمایندگان مباحث مطروحه در صحن را استماع کنند تا با این کار هم وجاهت مجلس حفظ شود و هم فضای لازم برای رایزنی، امضاگیری و امضادهی در موارد مهم کشور فراهم شود.

**باید خروجی کمیسیون‌ها از مباحث مطروحه در صحن بیشتر باشد 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: عدم استماع وزرا در جلسات صحن و تجمع نمایندگان برای امضا‌گیری و طرح مباحث مختلف باعث تضعیف جایگاه مجلس می‌شود ضمن اینکه نباید شرایط به گونه‌ای باشد که برخی نمایندگان در جلسات مجلس و هنگامی که وزرا در صحن حضور دارند مقابل دولتمردان زانو بزنند تا امضای موافقت موضوعی را از آنان دریافت کنند.

فلاحی گفت: ارتقای جایگاه کمیسیون‌های تخصصی و همچنین نظرات کارشناسی مطرح شده در آنجا و خروجی آن کمیسیون‌ها باید اهمیت بیشتری پیدا کند، لذا در طرح اصلاح ساختاری مجلس باید خروجی کمیسیون‌ها از مباحث مطروحه در صحن مهم‌تر باشد.

** در طرح اصلاح ساختاری مجلس در هیچ کمیسیونی بسته نخواهد بود 

وی افزود: یکسان کردن اهمیت کمیسیو‌ن‌ها در طرح اصلاح ساختاری مجلس دنبال خواهد شد لذا در مجلس یازدهم چیزی به عنوان کمیسیون‌تر نخواهیم داشت و همه کمیسیون‌ها یکسان هستند و به همین دلیل باید نگاهی که برخی نسبت به عضویت در برخی کمیسیون‌ها و اصرار برای این کار دارند را از بین ببریم. چرا که برای مثال حدود 100 نفر از نمایندگان به دنبال حضور در یک کمیسیون هستند.

نماینده مردم ایلام گفت: در‌های هیچ کمیسیونی براساس طرح اصلاح ساختاری مجلس بسته نخواهد بود و نمایندگان غیر کمیسیونی هم می‌توانند مباحث مطروحه را در آنجا دنبال کنند که این کار مانع از رانت اطلاعاتی خواهد شد.

فلاحی ادامه داد: نظرات کارشناسی نمایندگان مجلس نباید موجب بازخواست آنان شود. البته این اظهارات هم باید کارشناسی، فنی و تخصصی باشد. 

**نظارت مجلس حراج شدنی نیست و باید شجاعانه باشد 

وی یکی از دلایلی سرگردانی نمایندگان مجلس در وزارتخانه‌های مختلف را در اختیار داشتن بودجه دولتی در دستان وزارتخانه‌ها دانست و گفت: اگر بودجه عادلانه تدوین، تنظیم و استانی تصویب شود رفت و آمد نماینده به وزارتخانه کمتر خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در طرح اصلاح ساختاری مجلس باید به جای آنکه 25 نماینده به یک وزارتخانه بروند وزیر به مجلس بیاید که در آن صورت حرف و حدیث‌ها هم کمتر خواهد شد.

فلاحی افزود: نظارت مجلس حراج شدنی نیست و باید این نظارت عالمانه و شجاعانه باشد. لذا این نظارت نباید منجر به آن شود که بتوان درباره آن لابی کرد.

**اگر جیب نماینده‌ای بسته باشد قطعاً دهانش باز خواهد بود 

وی افزود: اگر جیب نماینده‌ای بسته باشد قطعاً دهانش باز خواهد بود که در آن صورت وظیفه نظارتی به خوبی انجام خواهد شد به همین دلیل باید بکوشیم نظارت بزدلانه و غیر شجاعانه برخی نمایندگان لابی‌گر را از بین برده و ساختار مجلس را اصلاح کرد.

نماینده مردم ایلام گفت: اگر بتوانیم امضاهای طلایی را در مجلس حذف و یا مدیریت کنیم در آن صورت جایگاه نظارتی و نمایندگی واقعی مردم دنبال خواهد داشت.

فلاحی گفت: افکار عمومی از پس‌گیری سؤال و استیضاح وزرا ابهامات زیادی داشته و نسبت به آن انتقاد دارند زیرا در مجالس قبلی مرسوم بود که شب قبل از استیضاح نظر نماینده با استفاده از ابزارهای مختلف تأمین می‌شد که باید با اصلاح ساختارهای مجلس این بهانه نیز از بین برود.

**استماع نمایندگان، وزرا و دولتمردان در صحن علنی مجلس کم است

وی افزود: در طرح اصلاح ساختاری مجلس باید راندمان صحن و خروجی آن را افزایش داد تا هم نظم در آن برقرار شده و هم زمانی را برای رایزنی و گفت‌وگوهای مشترک بین نمایندگان ایجاد کرد ضمن اینکه استماع نمایندگان، وزرا و دولتمردان هم در صحن علنی مجلس کم است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که روند فعلی صحن تغییر پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر بکوشیم مباحث کمیسیون‌ها را تخصصی‌تر کنیم و با انرژی بیشتری بر مباحث و رفع مشکلات تمرکز کنیم قطعاً لوایح و طرح‌های قوی‌تر و کارشناسانه‌تر به صحن آمده و چون چکش‌کاری دقیق در کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد مشکلات قوانین کمتر شده و نظارت‌ها بیشتر خواهد شد.

** بخشی از مشکلات فعلی کشور به نظرات غیرکارشناسی در کمیسیون‌ها باز می‌گردد

وی افزود: کارشناسی غلط صورت گرفته در برخی کمیسیون‌ها و طرح مباحث غیر اولویت‌دار در آنجا منجر به بروز مشکلات فعلی و عدم نظارت بر قوانین شده است ضمن اینکه یکی از انتقادات مردم از مجلس به تلمبار شدن قوانین و فاصله گرفتن نمایندگان از نظارت به عنوان یکی از وظایف وکلای ملت است و حتی مردم معتقدند که مشکلات آنان در مجلس با ارتقای نظارت مجلس باید حل شود.

فلاحی درباره انتقادات مردم نسبت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این هیأت از خاصیت افتاده است و گویا دیگر نیازی به آن نیست. البته دلیل این افت جایگاه به نیازمندی رأی نماینده به رأی همکار خود بازمی‌گردد. در حالی که باید در طرح اصلاح ساختاری مجلس این نقیصه را اصلاح کرد.

** دوست محوری نمایندگان و نیاز به رای؛ دلیل تضعیف هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

وی افزود: متأسفانه برخی نمایندگان مجلس برای گرفتن پست‌ها و مناصب با همکاران خود لابی می‌کنند. همچنین قوم‌گرایی و رأی قومی هم در مجلس نگران کننده است؛ هسته اصلی فراکسیون‌‌ها هم قومی است اما در مجلس یازدهم نباید نگاه قومی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: لابی‌‌ها و نیاز به رأی در مسئولیت‌های مختلف و کنار آمدن نمایندگان با یکدیگر از مباحثی است که باید در طرح اصلاح ساختاری مجلس به آن توجه کرده و معضل را رفع کرد.

فلاحی گفت: رفتارهای دوست‌محوری برخی نمایندگان مجلس و عبور از خطاهای یکدیگر یعنی فاصله گرفتن از وظایف نمایندگی و عدم توجه به مطالبات مردم.

** دفترگیری نماینده از دولت منجر به وامداری آنان خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: در طرح اصلاح ساختاری مجلس باید بکوشیم هر نماینده در طول چهار سال نمایندگی‌اش بداند که همواره تحت رصد دائم قرار داشته و بتوانیم با اصلاح قانون نماینده متخلف را عزل کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار امیدواری کرد که نمایندگان مجلس با موی سفید و قلب سیاه از قوه مقننه خارج نشوند.

فلاحی گفت: برای آنکه نمایندگان مجلس وام‌دار دولت نشوند باید تلاش شود دفاتر آنان در حوزه‌های انتخابیه به هیچ‌وجه دولتی نبوده و رایگان گرفته نشود که در غیر این صورت نظارت‌ها تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

**باید در مجلس یازدهم مسیر خطاهای نمایندگان را ببندیم 

وی گفت: تا زمانی که وزارتخانه‌ها و همه قوا سیستماتیک عمل نکنند مشکلات حل نخواهد لذا نمی‌توانیم شاهد آن باشیم یک قوه عملکرد خوبی داشته باشد و قوای دیگر در جا بزنند. ضمن اینکه باید مچ‌گیری‌ها از مشکلات باشد نه از قوه دیگر.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ‌اگر اصلاحات از مجلس آغاز شود و نظارت‌ها جدی باشد و ورود به مباحث، کارشناسی بوده و از ابزارهای قانونی به خوبی استفاده شود دیگر دستگاه‌ها به ریل اصلی کارکرد صحیح‌شان باز خواهند گشت.

وی افزود: وقتی می‌گوییم مجلس عصاره ملت است باید بتوانیم با نظم‌بخشی به آن در جهت ایفای وظایف و افزایش ثبات و قاطعیت آن را مدیریت کنیم که در آن صورت است که بی‌قراری‌ها در کشور حل خواهد شد و می‌توانیم مانع از لغزش دستگاه‌ها شویم ضمن اینکه باید در مجلس یازدهم مسیر خطاهای نمایندگان را ببندیم تا آنها بتوانند نظارت‌های خود را عملیاتی کنند.

** نمایندگان قدیمی باید نسبت به رایی که منجر به خسران کشور شده پاسخگو باشند

نماینده مردم ایلام اظهار داشت:‌ اگر نماینده‌ای خوب کار کند و برای مردم حوزه انتخابیه‌اش تلاش کند ممکن است خودرو و منزلش را هم برای رفع مشکلات حوزه انتخابیه‌اش بفروشد ولی اگر دیدیم که حجم زیادی در اختیار یک نماینده و مسئول وجود دارد حتماً باید به آن شک کرد.

وی افزود: اگر نماینده‌ای رأی مثبتی به طرح یا لایحه‌ای داد که در بلندمدت منجر به خسران کشور شد باید طبق قانون او را مکلف به پاسخگویی کرد که چرا به نظرات کارشناسان و نخبگان عمل نکرده و رأی شخصی و حزب جریانی داده است. به همین دلیل باید در طرح اصلاح ساختار مجلس افزایش شفافیت و قرارگیری قوه مقننه و سایر قوا در اتاق‌های شیشه‌ای را پیگیری کرد و به مردم ثابت کنیم که دوران محرمانه‌ها گذشته است.

فلاحی تصریح کرد: نمایندگان استان‌های کلان از استان‌های کوچک‌تر در برخی اوقات حمایت نکرده و همین موضوع منجر به بروز مشکلاتی شده است. البته در مجلس یازدهم و با حضور نمایندگان جوان و به ویژه نمایندگان تهران قرار شده است که آنها حمایت بیشتری از توسعه و پیشرفت استان‌های کوچک‌تر کنند.

** اجرای برجام با هدف حذف همه تحریم‌ها بود

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی گفت: قرار بود وقتی برجام اجرا می‌شود همه تحریم‌ها برداشته شود که البته با این هدف مذاکرات صورت گرفت و حتی در مجلس به تصویب رسید. اما از زمان خروج آمریکا از برجام نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه بر تعداد آنها هم افزوده شده است؛ در جدیدترین فشار استکبار علیه جمهوری اسلامی هم قطعنامه غیر الزام‌آور شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی را شاهد هستیم.

وی افزود: بیشترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی اتمی از ایران بوده و ما شفاف‌ترین کشور در دنیا در این حوزه هستیم. همچنین بیشترین پاسخ‌گویی به آژانس هم متعلق به کشورمان است.

** استناد آژانس انرژی اتمی به گزارش‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی

فلاحی گفت: آژانس بین‌المللی‌ اتمی متأسفانه به گزارشات رژیم اشغالگر قدس استناد کرده است و این سؤال اساسی جمهوری اسلامی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که قبل از درخواست از ایران چرا باید این موارد رسانه‌ای شود. هرچند که کارشناسان معتقدند که در پیش بودن انتخابات آمریکا و جوسازی خاص برای ایجاد فضای ویژه به ترامپ جهت پیروزی مجدد در انتخابات دلیل اصلی صدور قطعنامه شورای حکام علیه جمهوری اسلامی بوده است.

وی افزود: در قالب اقدام متقابل جمهوری اسلامی در برجام که قانون بوده و به تصویب مجلس رسیده و دولت مکلف به اجرای آن است باید پاسخ جمهوری اسلامی به قطعنامه شورای حکام داده شده و این پاسخ در آن قالب باید پیش‌بینی شود.

** اروپا به دنبال زنده نگه داشتن برجام و استمرار تحریم تسلیحاتی ایران 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از دنباله‌روی اروپایی‌ها از آمریکا گفت: متأسفانه تروئیکای اروپا از یک طرف جنازه برجام را زنده نگه داشته‌اند و از طرف دیگر شاهد رفتارهای دوگانه اروپایی‌ها برای به وجود آمدن شرایط خاص جهت استمرار تحریم تسهیلاتی جمهوری اسلامی هستیم.

فلاحی افزود: در حال حاضر برجام هیچ نفعی برای ایران ندارد و ما مدعی عدم اجرای وظایف آن از سوی اروپایی‌ها هستیم.

وی گفت:‌مجلس یازدهم به اروپا و آمریکا این اجازه را نخواهد داد که بتوانند فشار اقتصادی بیشتری را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند.

** روسیه و چین از سیاست اعلامی علیه آمریکا به سیاست اعمالی برسند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار برخی بازرسی‌ها از مراکز خاص ایران شده است که ما به این بازرسی‌ها را پیش از این در قالب برجام عمل کرده‌ایم گفت: واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید فنی، حقوقی و تخصصی باشد ولی در مجموع باید بکوشیم از تحریم‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

فلاحی گفت:‌ روسیه و چین نباید در موضوعات مرتبط انرژی هسته‌ای ایران و برجام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرفاً به سیاست‌‌های اعلامی اکتفا کنند بلکه باید سیاست‌ها اعمالی را هم در نظر بگیرند. ضمن اینکه آنها می‌توانستند در شورای حکام با رایزنی با برخی کشورها مانع از رأی‌دهی آنها علیه جمهوری اسلامی شوند.

وی در پایان گفت: سیاست اجماع درونی بهترین سیاست برای پاسخ قاطع به اروپا و آمریکا است ضمن اینکه نباید همسایگان ایران با دشمنان برای رأی‌دهی علیه تهران همراه شوند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول