اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

طرابلس: ارتش مصر در لیبی به سرنوشت مداخلاتش در یمن دچار می‌شود

شورای عالی حکومتی لیبی تهدیدهای رئیس جمهور مصر درباره مداخله نظامی در لیبی را از سر ترس به خطر افتادن امنیت حکومت قاهره خواند و هشدار داد که مصر به سرنوشت مداخلاتش در یمن دچار می‌شود.

طرابلس: ارتش مصر در لیبی به سرنوشت مداخلاتش در یمن دچار می‌شود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شورای عالی حکومتی لیبی درباره عواقب تهدیدهای  مصر درباره مداخله نظامی در لیبی هشدار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، این شورا در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر درباره مداخله مستقیم مصر در لیبی گفت: «اگر ارتش مصر به قماری در لیبی کشیده شود، سرنوشت آن نظیر مداخلات سابق آن در یمن است».
مصر در دهه شصت قرن گذشته برای حمایت از انقلاب ۲۶ سپتامبر ۱۹۶۲ علیه حکومت متوکلیان در جنگ یمن شرکت کرد در حالی که یمن شاهد جنگ داخلی میان طرفداران متوکلیان و طرفداران حکومت جمهوری بود؛ با وجود اینکه این درگیری‌ها با پیروزی جمهوری‌خواهان به پایان رسید، اما عربستان با حمایت از حکومت متوکلیان توان ارتش مصر را به تحلیل برد به گونه‌ای که بر توان آن در جنگ ۱۹۶۷ تاثیر منفی گذاشت.

شورای عالی حکومتی لیبی خطاب به السیسی گفت: «امنیت ملی که همواره به عنوان توجیهی برای هرگونه مداخله مصر در مسئله لیبی مورد توجّه قرار گرفته است، یک راه حل دارد؛ شما باید مرزهای کشور خود را از طرف ما ببندید، مگر آنکه آزادی لیبیایی‌ها و ثبات نظام آنها برای امنیت رژیم شما خطرناک باشد».

شورای حکومتی لیبی همچنین دعوت رئیس جمهور مصر برای سربازگیری و تسلیح قبایل لیبیایی را موجب تشدید فتنه و کشاندن لیبیایی‌ها به معرکه کشتار یکدیگر دانست.

وی افزود: «لیبی یک کشور مستقل است و دولت مشروع آن وظیفه دارد که تسلط خود را بر همه خاک لیبی گسترش دهد و این همان توافقی است که همه طرف‌های سیاسی لیبی در آن مشارکت کردند».

شورای حکومتی لیبی گفت: «ماده ۳۰ این توافق می‌گوید که دولت باید تسلط خود را بر همه مرزها، گذرگاه‌ها، بنادر و تاسیسات حیاتی آن گسترش دهد».

در این بیانیه آمده است:« کسانی که ریشه‌های تروریسم را از شهر سرت در جنوب شرق طرابلس کندند و در برابر تجاوز گروه‌های تروریستی مورد حمایت محور شر علیه پایتخت ایستادند، برای دفاع از سرزمین و مرزهای خود آماده و توانمند هستند».
شورای حکومتی لیبی با بیان اینکه مصر از 6 سال پیش دخالت خرابکارانه در لیبی دارد، گفت: «مصر شریک در عوامل وخامت اوضاع امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی لیبی است».

طی روزهای اخیر اظهارات «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر درباره احتمال مداخله نظامی قاهره در لیبی واکنشهای زیادی را برانگیخته است.

دولت وفاق ملی لیبی اظهارات السیسی را مداخله مستقیم در امور داخلی لیبی، نقض حاکمیت این کشور و به مثابه «اعلام جنگ» خوانده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. دو طرف از فروردین سال 98 وارد درگیری‌های شدیدی با یکدیگر شده‌اند که همچنان ادامه دارد.

اخیراً با تغییر معادلات در میادین درگیری بین ارتش تحت امر خلیفه حفتر و ارتش دولت وفاق و پیشروی نیروهای تحت امر این دولت، حامیان عربی و اروپایی حفتر پیشنهاد آتش‌بس و بازگشت به مذاکرات داده‌اند که دولت وفاق ملی آن را رد کرده است.

انتهای پیام/.
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول