اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

27.5 میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازنگشت/ عمده صادرکنندگان ارز را بازنگرداندند

مدیراداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه عمده صادرکنندگان ارز صادراتی را به کشور وارد نکرده‌اند، گفت: 27.5 میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.

27.5 میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازنگشت/ عمده صادرکنندگان ارز را بازنگرداندند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس صمد کریمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه  اقتصاد پایه نفت به اقتصاد پایه غیر نفتی  تبدیل شده است؛  با اشاره به عدم بازگشت 27.5 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات گفت: براساس تحلیل آمار دو ساله،  از حدود ۱۹ هزار و ۱۷۶ صادر کننده  تقریبا ۱۶ هزار و ۴۳۵ نفر که حدود ۸۶ درصد  از صادرکنندگان را تشکیل می‌دهند با تعهدات صادراتی حدود ۲۷ و نیم میلیارد یورو تنها پنج و هفت دهم میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور ارز باز گردانده‌اند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: این بدان معنا است که این صادرکنندگان  22 میلیارد یورو نزدیک به 25 میلیارددلار ارز را تا پایان سال 97 به چرخه اقتصاد کشور بازنگردانده‌اند که البته  ما نمی‌گویم این ارز به کشور بازنگشته است بلکه این ارز با 4 روش مصوب هیئت وزیران به کشور بازنگشته است در حالی که این ارز باید به چرخه رسمی اقتصاد بازمی‌گشته و صرف واردات مواد اولیه، کالاهای اساسی و واسطه‌ای می‌شد. 

وی با اشاره به آمار اعلامی از سوی ریاست بانک مرکزی مبنی بر عدم بازگشت 27.5 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: با در نظر گرفتن آمار سه ماهه اول امسال نیز می‌توان دریافت که 2.5 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار اضافه شده و عدم برگشت ارز به 27.5 میلیارد یورو رسیده که این‌ها عمدتا گروه‌های مختلفی هستند که مالکیت خصوصی دارند.

وی اظهار داشت: آنهایی که ارز را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند حدود 14 درصد صادرکنندگان هستند که عمدتا پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و ایمیدرو هستند که تا پایان سال 97 در مجموع 28 و نیم میلیارد یورو ارز را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده‌اند. 

کریمی بیان داشت: تعداد کثیری از صادرکنندگان ارز را به چرخه اقتصادی بازنگردانده‌اند. 

 مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اظهار داشت: ما در مدت زمان بازگشت ارز سخت‌گیری نکرده‌ایم و در بحث واحدهای تولیدی تسهیلات ویژه قائل شده‌ایم، اما برخی از صادرکنندگان علیرغم همکاری سیاست‌گذاری ارز را به کشور بازنگرداه‌اند. 

کریمی گفت: از حدود 16 هزار و 435 صادرکننده حدود 250 صادرکننده که شرکت و شخص حقوقی است، حدود 6.8 میلیارد یورو (7.6 میلیارد دلار)  ارز  به  چرخه کشور بازنگشته است. 

وی افزود: 27.5 میلیارد یورو ارزی که به کشور بازنگشته است، در صورت بازگشت بر عمق بازار دوم و تامین نیازهای اساسی کشور تاثیر می‌گذارد. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول