اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

4 دلیل اصلی بازنگشتن ارز حاصل از صادرات

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با انتقاد از عملکرد دیرهنگام بانک مرکزی در مورد عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط 250 صادرکننده، گفت: 4 دلیل و مشکل عمده برای عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود داشته است.

4 دلیل  اصلی بازنگشتن  ارز حاصل از صادرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد لاهوتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: از مورخ 97.1.22 صادرکنندگان مکلف به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور شده‌اند و اگرچه در ابتدا مشکلاتی وجود داشت اما با حل این مشکلات در کمیته ارزی، تقریبا بانک مرکزی تا اواسط سال 98 از بازگشت ارز حاصل از صادرات ابراز رضایت داشت. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه تمام صادرکنندگان با توجه به تعهدی که در گمرک می‌دهند مکلف به بازگشت ارز حاصل از صادرات هستند، افزود: اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات صادرکنندگان در عراق و افغانستان امکان بروز برخی برخی سوء استفاده‌ها وجود دارد. 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در عراق و افغانستان بیان داشت: به دلایل ناکارآمدی سیستم بانکی،  در این دو کشور عملا امکان نقل و انتقال ارز در سامانه نیما وجود ندارد و استفاده از صرافی‌ها در نقل و انتقال ارز نیز برای صادرکنندگان هزینه‌بر است. 

لاهوتی به سایر دلایل در مورد عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و  افزود: بخشی از ارزی که به کشور بازنگشته مربوط به کالاهای ورود موقتی است که قبل از مورخ 91.1.22 تحت عنوان ورود موقت به کشور وارد شده اما از آنجا که هنوز از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف نشده، به عنوان بدهی ارزی لحاظ می‌شود. 

وی افزود: برخی صادرکنندگان و واحدهای تولیدی نیز کالاهای صادراتی‌ آنها مرجوع شده است اما کماکان این افراد به عنوان بدهکار ارزی مطرح هستند. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: از دلایل  دیگر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات می‌توان به کارت‌های بازرگانی فیک و اجاره‌ای اشاره کرد که توسط این کارت‌ها کالا صادر می‌شود اما استفاده کنندگان از این کارت‌ها وجود خارجی ندارند و عملا ارزی توسط این افراد به کشور بازگردانده نمی‌شود. 

لاهوتی با تاکید بر اینکه اشکال اساسی در صدور کارت‌های بازرگانی است، بیان داشت: ما قدرت نظارتی نداریم ضمن اینکه تخلفات پس از صدور کارت بازرگانی اتفاق می‌افتد و لذا باید از روش‌هایی را پیش گرفت که پیش از وقوع تخلف از آن جلوگیری کرد. 

وی با بیان اینکه دارندگان کارت‌های بازرگانی هر کالایی را می‌توانند وارد و یا صادرکنند گفت: کارت‌های بازرگانی باید تخصصی باشد و عضویت در تشکل‌ها می‌تواند به عنوان راستی آزمایی و تعیین اهلیت تولید‌کننده و یا صادرکننده موثر باشد. 

لاهوتی افزود: در یک سال و نیم گذشته حدود 7 هزار کارت بازرگانی صادر شده که مبالغ هنگفتی صادرات اجام داده‌اند در حالی که برای جلوگیری از تخلفات باید این کارت‌ها دارای محدودیت‌هایی برای صادرات باشند و قبلا اتاق بازرگانی پیشنهاد داده بود که برای صادرات کارت اولی‌ها سقف تعیین شود. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: چرا پس از یکسال و نیم اعلام می‌شود 250 نفر 6.8 میلیارد یورو تخلف کرده‌اند در حالی که باید زودتر با آن‌ها برخورد می‌شد؟

وی بیان داشت: قیمت ارز نیمایی دست صادرکننده است اما خریداری برای آن وجود ندارد به این دلیل که صادرکنندگان بزرگ با نرخ‌های بسیار پایین ارز خود را در سامانه عرضه می‌کنند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول