اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

واریز سود سالانه شرکت‌های بورسی از طریق سجام به شرط تصویب در مجمع

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهامداران شرکت‌ها در مجامع عمومی شرکت‌های بورسی، مجمع را ملزم کنند تا سود سهام آنها را به روش غیرحضوری و از طریق شماره شبای اعلامی در سجام واریز کنند.

واریز سود سالانه شرکت‌های بورسی از طریق سجام به شرط تصویب در مجمع

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تعداد 85 هزار و 201 نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت عنوان «عدم واریز سود مجامع بورس توسط سامانه سجام» پویشی به راه انداخته و خواستار پیگیری خبرنگاران فارس و پاسخگویی مسولان مربوطه شدند.

با توجه به اینکه اقبال عامه مردم به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته و مردم معمولاً سهام خُرد و پراکنده شرکت‌ها را خریداری می‌کنند، هنگام دریافت سود سالانه شرکت‌ها که از طریق مجمع عمومی تصویب می‌شود، با مشکل مواجه هستند و باید به بانک‌های اعلامی شرکت‌ها مراجعه کنند و گاهی سود سهام خُرد آن قدر اندک است که ارزش رفتن به بانک را هم ندارد. 

همچنین با توجه به اینکه سهام عدالت که متشکل از سهام 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است و سهامداران عدالت در برخی شرکت‌ها حتی یک سهم دارند و در برخی شرکتها 2، 3 سهم و حداکثر 1200 سهم در یک شرکت دارند، بنابراین کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیدند، هنگام دریافت سود سهام شرکت سرمایه‌پذیر عدالت با مشکل مواجه می‌شوند.

اگر امکاناتی که در سامانه سجام فراهم شده و شماره شبای حساب بانکی سهامداران در آن اعلام شده، این سود واریز شود، دیگر نیازی به مراجعه بانکها برای دریافت سود نیست. 

خبرنگار فارس در این زمینه با حسن امیری عضو هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار گفت‌وگو کرد که وی گفت: هر کسی که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام ثبت نام کرده باشد، سود مجامع شرکت‌های بورسی از طریق سجام واریز می‌شود، البته به شرطی که سهامداران در مجمع عمومی سالانه شرکت این نکته را تصویب کنند و هیأت مدیره شرکت‌ها را ملزم کنند که سود تعلق گرفته به سهام را از طریق سجام برای سهامداران واریز کنند. 

امیری این را هم اضافه کرد: با توجه به اینکه در هر مجمع عمومی شرکت بورسی، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار هم حضور دارد، تأکید شده است نماینده‌های سازمان بورس هم در مجمع عمومی یادآوری و تأکید کنند تا بندی در مصوبات گنجانده شود که سود سهام سهامداران از طریق شماره شبای حساب بانکی افراد که در سجام اعلام شده، واریز شود. 

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد خواسته تعداد دیگری از مخاطبان سامانه فارس من با عنوان «افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران چرا و چگونه؟» عنوان کرده‌اند، هلدینگ خلیج فارس، سهام یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود به نام پتروشیمی گچساران را خریداری کرده است، گفت: شرکت پتروشیمی گچساران چون یک شرکت سهامی خاص است، جلسات آن به ما مربوط نیست و افزایش سرمایه آن ربطی به بورس ندارد، اما در راستای حمایت از منافع سهامداران خاص یا سهامداران هلدینگ خلیج فارس، می‌توان قضیه را مطرح کرد که این مسئله در دست بررسی است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

همچنین یکی از مسئولان ذوب آهن اصفهان هم در گفت‌گو با فارس، ‌تاکید کرد، ‌مجمع عمومی ذوب آهن 19 تیرماه 99 برگزار می‌شود.

وی در مورد این که با توجه به پراکنده بودن و اندک بودن تعداد سهم سهامداران خرد ذوب، سود سهام را چگونه برای آنها واریز می‌کنید، گفت: برای سود سالانه سهام شرکت ذوب آهن، از طریق شماره شبا حساب بانکی سهامداران که در سجام اعلام شده، ‌سود سهامداران را مستقیم به حساب خودشان واریز می‌کنیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول