اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

استفاده از ظرفیت فرهنگی راهکاری برای مقابله با قاچاق کالا

قاچاق کالا تقریبا در تمام کشورهای جهان با شدت و ضعف وجود دارد و گستردگی آن موجب فساد در سطح کلان اقتصادی می‌شود اما امروزه استفاده از ظرفیت‌های فرهنگ راهکاری برای مقابله با قاچاق کالا در کشور و در استان مرزی کردستان است.

استفاده از ظرفیت فرهنگی راهکاری برای مقابله با قاچاق کالا

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج،  قاچاق کالا تقریباً در تمام کشــورهای جهان با شــدت و ضــعف متفاوت وجود دارد. گسـتردگی آن موجب فسـاد در سطح کلان اقتصاد و ریشه بسیاری از قانون‌شکنی‌هاست.

هدف و انگیزه اصـلی قاچاق سودآوری است و این هدف تمامی اصـول اخلاقی را برای افراد قاچاقچی تحت الشعاع قرار می‌دهد و از طرف دیگر،  قاچاق کالا یکی از بهترین راههای ورود ابزارهای تهاجم فرهنگی به داخل کشور است.

پدیده قاچاق کالا در استان کردستان، علاوه بر آثار سـوء اقتصادی به عنوان یک چالش فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت اســت و از این‌رو امروز کارگروه فرهنگی و اجتماعی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در استان برای استفاده از راهکارهای فرهنگی و فرهنگسازی برای مقابله با قاچاق کالا و همچنین جهش تولید تشکیل شد.

قاچاق کالا هجمه شدید دشمن علیه هویت و نظام اسلامی است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان پیش از ظهر امروز در این جلسه اظهار کرد: قاچاق کالا از مشکلات و معضلات اصلی کشور است که در فضای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور مشکل‌آفرین است و با خروج به ناحق ارز کشور، افزایش تورم، افزایش بیکاری و عدم فروش تولیدات داخلی شاهد هجمه شدیدی علیه هویت و نظام انقلاب اسلامی هستیم.

قاچاق کالا از مشکلات و معضلات اصلی کشور است که در فضای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور مشکل‌آفرین است 

 

جعفر عبدالملکی با اشاره به اینکه گرچه واردات و صادرات در چهارچوب معینی در هر کشوری برقرار است، اما استفاده از تولیدات داخلی و کاهش واردات باید مورد توجه باشد، افزود: امسال سال جهش تولید است و بی‌شک جهش و رونق تولید نیاز به گفتمان‌سازی جدی دارد.

وی لازمه تحقق جهش تولید را تکیه بر توان داخل کشور دانست و بیان کرد: هر سیستمی که به درون و ظرفیت‌های داخلی خود تکیه کند موفق خواهد بود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان عنوان کرد: باید فرمایشات رهبری در زمینه جهش تولید و سیاست‌های داخلی را نهادینه کنیم و در این راستا رسانه‌ها نقش بزرگی برعهده دارند و باید فرهنگسازی کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه تنها یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند برای مقابله با قاچاق کالا اقدامی انجام دهد، اعلام کرد: نیاز است همه ارگان‌ها برای مقابله با این معضل تلاش کنند و همکاری داشته باشند چرا که آثار زیانبار قاچاق، کشور و نسل ما را در برمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: باید تولیدکنندگان و کارآفرینان را تشویق و اجناس داخلی را تبلیغ کنیم تا مردم رغبت لازم برای خرید این کالاها را داشته باشند.

وی استفاده از ظرفیت صدا و سیما، انعکاس مشکلات تولیدکنندگان و معرفی کالاهای داخلی را اقدامی ارزشمند برای تحقق شعار سال و مقابله با قاچاق کالا دانست و بیان کرد: صدا و سیما در این راستا آماده همکاری با کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در استان است.

کاهش قاچاق کالا نیازمند توجه به منابع و نیروهای داخلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان  نیز به عنوان دیگر عضو این کارگروه بیان کرد: اگر به منابع و توانمندی‌ها و نیروهای داخلی توجه کنیم شاهد کاهش قاچاق کالا در کشور خواهیم بود.

 

عبید رستمی افزود: با وجود محدودیت‌ها، تحریم‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که علیه ایران انجام می‌گیرد اگر توانمندی داخلی مردم ایران نبود این هجمه‌ها علیه ایران، کشور را از پا درمی‌آورد.

وی بیان کرد: از مشکلات اصلی استان بحث اشتغال است و زمانی می‌توانیم نگاهی توسعه‌گرا در استان را شاهد باشیم که به توسعه اشتغال ورود یابیم و بی‌شک قاچاق کالا بیانگر نبود اشتغال است.

زمانی می‌توانیم نگاهی توسعه‌گرا در استان را شاهد باشیم که به توسعه اشتغال ورود یابیم و بی‌شک قاچاق کالا بیانگر نبود اشتغال است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان اضافه کرد: متاسفانه برندهای فیک به اسم برندهای مشهور به مردم فروخته می‌شود و سودجویان سود کلانی را می‌برند اما اگر رونق و جهش تولید در استان مورد توجه قرار گیرد می‌تواند تحول اساسی در استان ایجاد کند.

رستمی عنوان کرد: اگر کارآفرینی را در جامعه توسعه دهیم مشکلی در توسعه اشتغال نخواهیم داشت و نیازهای داخلی نیز برآورده می‌شود.

وی افزود: انجمن‌ها و کانون‌های ارشاد اسلامی، رسانه‌ها و فضای مجازی در جاری و ساری کردن فرهنگ حمایت از کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا با آمادگی در خدمت فرهنگسازی هستند تا ایجاد فرهنگ مصرف درست را در جامعه رواج دهند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه کار فرهنگی دیربازده است اما تاثیرات عمیق و مدت‌داری دارد و باید با کارفرهنگی توسعه مدارانه شاهد تحقق اهداف باشیم.

فرهنگسازی مصرف کالای ایرانی به تلاش خود ما ایرانیان و برنامه‌ریزی مسوولان بستگی دارد

دبیرستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز با تبریک هفته قوه قضائیه که از ششم تا دوازدهم تیرماه است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال 81 فرمانی مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا صادر کردند و در این راستا دستگا‌ههای استان نیز در این حوزه تلاش کرده‌اند اما انتظارات بیشتری از دستگا‌ههای فرهنگی وجود دارد و می‌طلبد تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی مصرف کالای ایرانی به تلاش خود ما ایرانیان و برنامه‌ریزی مسوولان بستگی دارد، افزود: مردم ما باید این فرهنگ را بپذیرند که برای مقابله با قاچاق کالا و حمایت از کالای داخلی باید فرهنگ مبارزه با قاچاق کالا را نهادینه کنند.

وی اعلام کرد: برخورد و مقابله پاسخگوی ریشه‌کنی قاچاق نیست و باید راهکارهای علمی، هدفمند و هوشمندانه ارائه شود و ادارات فرهنگی نیاز است که یاریگر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا باشند.

20 درصد قاچاق کالا در کشور مربوط به لوازم خانگی است

دبیرستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان عنوان کرد: ۲۰ درصد قاچاق کشور یعنی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در طول سال قاچاق لوازم خانگی را در سطح کشور شاهدیم و این ضربه شدیدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باید مردم آگاهانه و هوشمندانه برای مبارزه با قاچاق کالا همراه باشند.

مردم باید آگاهانه و هوشمندانه برای مبارزه با قاچاق کالا همراه باشند

 

خداویسی با اشاره به نامگذاری امسال بعنوان جهش تولید، بیان کرد: امیدواریم اِرق ایرانی مردم بحدی باشد که با رغبت و میل باطنی کالای ایرانی را خریداری کنند تا زمینه جهش تولید در کشورما فراهم شود.

وی به برنامه‌های هفته قوه قضائیه پرداخت و بیان کرد: استفاده از ظرفیت سایت‌ها و رسانه‌ها برای بیان مضرات قاچاق کالا و همچنین حمایت از کالای ایرانی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی برای مقابله با قاچاق کالا از برنامه‌های این هفته در استان کردستان خواهد بود.
و اما

بدون ‌شک کاهش تولید داخلی و بیکاری اصلی‌ترین اثرات مخرب قاچاق کالا بر روی اقتصاد کشـور است و همچنین این پدیده ها فقر، فساد و معظلات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت بنابراین باید با فرهنگسازی در راستای مقابله با قاچاق کالا و توجه به تولیدات داخلی از اثرات مخرب این پدیده جلوگیری کنیم و این مهم نیازمند همکاری دستگاههای اجرایی و نهادهای مردمی در کنار یکدیگر است  چراکه هدف والای فرهنگ در سـطح کلان عدالت اجتماعی با تأکید بر رفاه عمومی است که این مهم با کاسـتن قاچاق کالا محقق خواهد شد.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول