اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

تخریب یادگار صفوی در سایه بی توجهی مسؤولان وقت/تبدیل کاروانسرای شاه عباسی به محلی برای کشیدن قلیان!

بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی در سایه بی توجهی مسؤولان وقت، توسط پیمانکاران تخریب شده است این در حالی است که حاضرین در این مجموعه می‌گویند در این بنای تاریخی مراسم عروسی و ختم توسط پیمانکار برگزار شده است!

تخریب یادگار صفوی در سایه بی توجهی مسؤولان وقت/تبدیل کاروانسرای شاه عباسی به محلی برای کشیدن قلیان!

به گزارش خبرگزاری فارس در کرج، در کلان ‌شهر کرج بناهای تاریخی مختلف از ادوار گذشته وجود دارد. با گشت ‌وگذاری در شهر می ‌توانید بناها ی تاریخی دوره سلجوقی را در ورودی شهر در قالب یک پل تاریخی با معماری زیبا ببینید که گذر سال ‌ها از زیبایی آن کاسته است. کرج  با باغ‌ های سرسبزش معروف است. باغ سیب، مجموعه کاخ مروارید، کاروانسرای شاه عباسی و کاخ شهرستانک از مکانهای گردشگری این شهرستان هستند. بناهای منحصربه‌ فرد و به‌ جامانده از دوران مختلف تاریخ باعث رونق گردشگری این خطه از ایران شده است.

کاروانسرای شاه عباسی کرج که در این مبحث به معرفی آن می پردازیم، در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور قرارگرفته و تنها کاروانسرای درون ‌شهری ایران است. این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروان‌ ها و مرکب ‌هایشان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر این دوره به عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) بکار رفته است. این کاروانسرای تاریخی در ۲۲ فروردین سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

حال این روزهای یادگار دوران صفوی در کرج خوب نیست، گروهی سعی کردند با استفاده نامناسب از این بنای تاریخی استفاده سو داشته باشند و این اقدامات نابخردانه مشکلاتی را نیز به دنبال داشته است.

این مجموعه در مدت زمان کوتاهی به هنرمندان صنایع دستی اختصاص یافت و هنرمندان آثار هنری خود را در حیات و اتاقک‌های مجموعه به معرض نمایش و فروش می‌گذاشتند و البته با استقبال خوبی هم همراه بود.

اما پس از گذشت مدتی این مجموعه تعطیل شد، از این رو هنرمندان صنایع دستی در حالی پشت درهای بسته کاروانسرای شاه عباسی به نشانه اعتراض تجمع کرده بودند که پیمانکار این مکان تاریخی فرهنگی روز گذشته آنها را از محل کارشان اخراج کرده است.

پیمانکاران بنای تاریخی شاه عباسی را به مکانی برای صرف قلیان و برگزای جشن عروسی و ختم تبدیل کردند

نماینده هنرمندان در این رابطه به خبرنگار فارس، گفت: مشکل کاروانسرا از آنجایی شروع شد که این محل به صورت استیجاری به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی واگذارشد، و این کانون هم این مکان فرهنگی با قدمت تاریخی را به چند پیمانکار واگذار کرده است و پیمانکاران این کاروانسرا به محلی برای سرو قلیان و غذا، برگزاری جشن عروسی و ختم تبدیل کرده اند.

وی افزود: علاوه بر این، جریمه چند میلیاردی شهرداری به علت تغییر کاربری به علت مزاحمت برای همسایه‌ها دارای شاکی خصوصی هم هست؛ همچنین به دلیل عدم رسیدگی به این بنا، در گوشه کنار خرابی این مکان تاریخی هم دیده می‌شود.

خانم یگانه اضافه کرد: در سالی که به نام جهش تولید مزین شده و هدف مشترک مسؤولین برای ریشه کن کردن بیکاری تبدیل شده انتظار ما هنرمندان این است که با حل کردن این مشکل درهای کارگاه های ما را که داخل این کاروانسرا ست و به سبب عناد پیمانکار بسته شده را باز کنند و ما بتوانیم به محل کار خودمان برگردیم.

این هنرمند گفت: در این بازارچه زنان سرپرست خانوار و بچه های کار در حال کار و آموزش بودند و در حال حاضر عملا بیکار شدند.

در ادامه این تجمع اعتراضی هنرمندان استان البرز، جلسه فوری توسط مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز و نماینده هنرمندان برگزار شد.

ملک شاه عباسی تصرف شده است

فریدون محمدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان البرز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: با توجه به این که این کاروانسرا اجاره داده شده ، در حال حاضر این ملک در تصرف است و به لحاظ قانونی از نه تنها از دست میراث فرهنگی بلکه حتی از استانداری هم کاری بر نمی آید، اما این اداره کل تمام توانایی خود و استان را به کار گرفته تا بتواند تا از راه‌های قانونی، خلعیت این پیمانکار را بگیرد و به هنرمندان واگذار کند.

محمدی ادامه داد: کاروانسرای شاه عباسی با قدمت تاریخی و قرار گرفتن در مرکز شهر باید  برای ارتقای فرهنگ و صنایع دستی استان پیشتاز باشد که متاسفانه با تصمیم‌های نابخردانه ازا این فرصت استفاده نشده و با عدم انتخاب پیمانکاران نا مناسب معضلات مهمی از جمله تخریب بنا به وجود آمده.

وی ادامه داد:  این ملک در تملک صندوق احیا قرار دارد اما میراث فرهنگی استان بعد از گرفتن خلعیت از پیمانکار، نامه نگارهای آتی برای برگرداندن کاروانسرا به این اداره کل را با جدیت ادامه خواهد داد.

معاون اقتصادی استاندار مسؤول رسیدگی به معضل شاه عباسی است

عزیزاله شهبازی، استاندار البرز، در این رابطه به خبرنگار فارس در کرج، گفت: بازدید از کاروانسرای شاه عباسی انجام شده است و مشکلات را به همراه معاونین استانداری رصد کرده ایم.

استاندار البرز بیان کرد: مسائلی در حوزه آسیب و تخریب بنا و بازسازی مطرح است که با پیگیری مدیرکل میراث فرهنگی به انجام خواهد رسید.

و...موضوع کاروانسرای شاه عباسی و شهرداری توسط معاون هماهنگی امور استانداری در جال پیگیری است و به زودی مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول