اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ولید المعلم: به تحریم عادت کرده‌ایم/ایران و سایر دوستانمان، ما را تنها نمی‌گذارند

وزیر خارجه سوریه طی یک کنفرانس خبری بر ضرورت تبدیل قانون موسوم به سزار به یک فرصت برای خودکفایی و تعمیق همکاری با همپیمانان دمشق تاکید کرد.

ولید المعلم: به تحریم عادت کرده‌ایم/ایران و سایر دوستانمان، ما را تنها نمی‌گذارند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه طی یک کنفرانس خبری درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه موسوم به «قانون سزار» موضع‌گیری کرد.

با آغاز ماه جدید میلادی (ژوئن) قانون آمریکا علیه سوریه موسوم به سزار (یا قیصر) وارد فاز اجرایی شد؛ قانونی که تحریم‌های شدید علیه ملت سوریه وضع و محاصره اقتصادی آن را تشدید کرده و بندهایی علیه متحدان دمشق دارد که آنها را از بازسازی سوریه و حمایت از دولت این کشور باز می‌دارد.

قانون سزار فرصتی برای خودکفایی و تعمیق همکاری با همپیمانان

وزیر خارجه سوریه در این کنفرانس خبری که از شبکه «المیادین» پخش شد، گفت: من قانون سزار را دست‌کم نمی‌گیرم، اما ما ده‌ها سال است که به برخورد و تعامل با [انواع] تحریم‌ها عادت کرده‌ایم. ما باید تلاش کنیم که قانون سزار را به یک فرصت برای تحقق خودکفایی و تعمیق همکاری با هم‌پیمانان خود تبدیل کنیم.

المعلم توضیح داد: این قانون، یک حمله‌‌ برای هدف قرار دادن معیشت شهروند سوری و باز کردن باب بازگشت تروریسم همچون سال ۲۰۱۱ است. این قانون حتی سوریه را از خرید دارو برای مقابله با کرونا محروم می‌کند و این سخن واشنگتن که این امر تاثیری بر اقتصاد ما نمی‌گذارد، دروغ است.

قانون سزار قانون ناامیدان است، دمشق به مقاومت ادامه می‌دهد

وی بر تداوم سیاست دمشق مبنی بر مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: دسته دروغ‌گویان همچنان از تروریست‌ها حمایت می‌کند و انتقال عناصر داعش به عراق بر این امر صحه می‌گذارد.آنچه که به قانون سزار موسوم شده، در سایه تداوم پیروزی‌های مستمر سوریه، قانون ناامیدشدگان است. ما به مواضع خود مبنی بر مقاومت در قبال تروریسم و تامین معیشت ملت خود با همکاری با همپیمانان خود ادامه خواهیم داد. این مقاومت برگرفته از نبض ملت سوریه است و آمریکایی‌ها یک قدرت استعمارگر غیر قانونی هستند.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: چالش‌ها آسان نیستند اما [غلبه بر آنها] غیرممکن نیست. ما هرگونه دخالت خارجی در عملکرد کمیته قانون اساسی را رد می‌کنیم و هیچ یک از کسانی که علیه سوریه توطئه‌چینی کردند نمی‌خواهند که منابع تروریسم خشک شود.

حمایت از آتش‌بس در لیبی

وی درباره تحولات لیبی نیز گفت: ما از آتش‌بس در لیبی حمایت می‌کنیم و خواستار ازسرگیری گفت‌وگو هستیم همان‌گونه که از ارتش ملی به فرماندهی حفتر حمایت می‌کنیم.

سوریه در کنار ملت فلسطین می‌ماند

ولید المعلم درباره طرح اشغال جدید رژیم صهیونیستی در فلسطین  نیز گفت که طمع‌ورزی اسرائیل در فلسطین و منطقه بدون حد و مرز است و ما بر ایستادگی خود در کنار ملت فلسطین و جلوگیری از [طرح] الحاق تاکید می‌کنیم.

سرزنش کردهای هم‌پیمان با آمریکا

وی با سرزنش کردهای هم‌پیمان با آمریکا و برادر خطاب کردن آنها گفت: آمریکا از منافع اسرائیل دفاع می‌کند و من به کردها می‌گویم که از گذشته و اقدام آمریکا در خالی کردن پشت همپیمانانش، درس بگیرند.

درهای دمشق به روی تقویت رابطه با امارات باز است

وزیر خارجه سوریه گفت که در گذشته اشتباهاتی روی داده است اما چالش امروز، نحوه تصحیح این اشتباهات و تحقق خودکفایی است.ما دو روز است که تهدید‌های «جیمز جفری» علیه اماراتی‌ها را شنیده‌‌ایم اگر آنها خود تصمیم‌گیرنده هستند، درهای دمشق به روی آنها باز است. ما صرف‌نظر از هشدارهای جفری، از هر اقدام و گام امارات برای تقویت رابطه با سوریه استقبال می‌کنیم.

دخالت‌های ترکیه در منطقه

وی درباره ترکیه نیز گفت: ترکیه به شمال عراق حمله می‌کند، مزدوران را برای نفت به لیبی منتقل می‌کند و اراضی سوریه را اشغال می‌کند.

تایید روایت «جان بولتون» درباره سوریه

المعلم افزود: روایت «جان بولتون» درباره سوریه در کتابش صحیح است و ما توجهی به آن نمی‌کنیم زیرا رفتار واشنگتن در قبال ما تغییری نکرده است. آمریکا پیش از مطرح کردن گفت‌وگو، باید رفتار خود در قبالی سوریه را تغییر دهد.

 موضع‌گیری اردن شجاعانه است

وزیر خارجه سوریه درباره موضع‌گیری اردن علیه قانون سزار نیز گفت: موضع اردن مبنی بر اینکه اعلام کرد قانون سزار تاثیری بر مبادلات تجاری آن با سوریه ندارد، مناسب و شجاعانه است.

اعلام آمادگی برای همکاری با لبنان علیه قانون سزار

المعلم در بخش دیگری از این کنفرانس خبری تصریح کرد که دمشق آماده همکاری با لبنان برای مقابله با قانون سزار است اما این امر تنها با تمایل سوریه صورت نمی‌گیرد بلکه یک تمایل و رویکرد مشترک است. تاکنون چنین تماسی با لبنان صورت نگرفته است اما زمانی که آنها آماده باشند و تمایل نشان دهند، سوریه آماده است.

وی درباره ترسیم مرزها با لبنان گفت: هیچ اقدامی برای تعیین مرزها با لبنان انجام نمی‌شود و هرگز استقرار نیروهای بین‌المللی در مرزها را قبول نخواهیم کرد زیرا این کار با دشمنان انجام می‌شود.

رایزنی‌های هر روزه دمشق با روسیه

وزیر خارجه سوریه درباره روابط با روسیه نیز از عمق همپیمانی مسکو و دمشق سخن گفت و افزود: روسیه همواره از سوریه حمایت می‌کند و تقریبا هر روز دمشق با مسکو رایزنی و مشورت می‌کند.

ایران، سوریه را تنها نمی‌گذارد

وی درباره ایران، دیگر هم پیمان خود نیز گفت: هیأت ایرانی، چند روز پیش وارد دمشق شد و تاکید کرد که کشورش سوریه را تنها نخواهد گذاشت.اقدام تهران در ارسال نفت‌کش به ونزوئلا، گامی واقعا بزرگ بود که باید به آن توجه شود. ما اعتماد داریم که دوستان و هم‌پیمانان ما سوریه را تنها نخواهد گذاشت. سوریه دوستان و هم‌پیمانانی دارد و هر کس که با قانون سزار مخالفت کند، دوست ماست. رابطه با ایران نیز بسیار عمیق است و میان دمشق و تهران در زمینه‌های مختلف، هماهنگی وجود دارد.

همکاری با کشورهای عضو «بریکس»

وی درباره کشورهای عضو «بریکس» نیز گفت که با توجه به اتفاقاتی که در برزیل افتاد، درخشش این امر کمرنگ شد اما با این وجود، دمشق بر روی همکاری با هر یک از کشورهای عضو این گروه، حساب می‌کند.

هدف از قانون سزار تاثیرگذاری بر انتخابات آتی سوریه است

وزیر خارجه سوریه افزود:تا زمانی که مردم سوریه بخواهند، بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور باقی خواهد ماند. هدف از وضع قانون سزار نیز، تاثیرگذاری بر انتخابات آتی است. هیچ اپوزیسیون ملی حقیقی در خارج سوریه وجود ندارد که بتوان به آن اعتماد کرد. واشنگتن  می‌خواهد قانون اساسی سوریه مانند قانون اساسی آمریکا و اسرائیل باشد، اما این امر محقق نخواهد شد.ما اجازه نخواهیم داد که آمریکا یا هر کشور دیگری در روند سیاسی ما دخالت کند.زیرا کشوری مستقل هستیم و سخن ما آشکار است.

وی توضیح داد: ملت ما تنها قانون اساسی را که نیازمندی‌ها و آرمان‌های آن را محقق کند، می‌پذیرد. مرحله آتی، مرحله‌ای برای پاسخ‌گویی به مطالبات ملت و بهبود وضعیت معیشتی است تا قانون سزار، به فرصتی برای خودکفایی سوریه تبدیل شود.

المعلم تاکید کرد که آمریکا اهمیتی برای قوانین بین‌المللی قائل نیست لذا ما برای ساختن آینده خود، روی پای خود می‌ایستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول