اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

بزک‌کنندگان مذاکره به فریاد ترامپ خواهند رسید؟

هم‌زمانی تشدید فشارهای آمریکا و اروپا جهت تغییر رفتار ایران برای مذاکره، و پالس های معنادار توسط اصلاح طلبان و محمود احمدی نژاد برای مذاکره مجدد با آمریکای جنایتکار اگر خیانت نباشد، قطعا حماقت و تکمیل کردن پازل ترامپ خواهد بود.

بزک‌کنندگان مذاکره به فریاد ترامپ خواهند رسید؟

خبرگزاری فارس ـ یادداشت میهمان؛ علیرضا فقیهی‌راد کارشناس مسائل سیاسی: تحریم ها و فشارهای ظالمانه نظام سلطه نتوانسته مردم شریف ایران را تسلیم کند و به واسطه خروج از راهبرد صبر و انتظار و اتخاذ راهبرد مقاومت فعال توسط ایران، آمریکا نه تنها نتوانسته به اهداف خود در استراتژی فشارحداکثری علیه ایران برسد، بلکه جمهوری اسلامی ایران توانسته با ارسال 5 نفتکش به ونزوئلا عنوان حیات خلوت آمریکا، دیوار تحریم ها را بشکند و بناست با اقتدار کامل این راهبرد در سطوح دیگر نیز تداوم بخشد.

اتکا به توان داخلی، راهبرد مقاومت فعال در سیاست خارجی، برداشتن گام های کاهش تعهدات ذیل برجام، عمق بخشی به نفوذ منطقه ای و ایجاد بازدارندگی نظامی توانسته تنش زدایی و مذاکره با آمریکا به عنوان راه حل مشکلات کشور را از دایره نظام تصمیم گیری کشور و افکار عمومی خارج کند. چرا که طی سال های گذشته ثمره هر دو رویکرد را مردم در زندگی واقعی خود چشیده اند، آنجا که راه حل تمامی مشکلات به خارج از کشور و مذاکره گره خورد و منتهی به برجام شد، هم صنعت هسته ای تعطیل شد و هم چرخ زندگی مردم از کار افتاد و آنجا که با اتکا به توان داخلی و مقاومت فعال اقدام شد در بنزین خودکفا و صادر کننده شدیم، در نانو و هسته ای سرآمد جهان شدیم و در حوزه نظامی نیز برای کشور بازدارندگی نظامی و عمق استراتژیک تا صدهاکیلومتر دورتر از مرزها ایجاد کردیم.

از طرفی با وجود اینکه آمریکا گرفتار بحران داخلی شده و ترامپ که این روزها درمانده تر از همیشه شده، برای انتخابات 2020 آمریکا دستش خالی است و به دنبال برگ برنده ای است تا در کارزار انتخاباتی خود رو کند. در همین راستا علاوه بر اعمال بی سابقه ترین تحریم ها جهت تغییر رفتار و به پای میزمذاکره کشاندن ایران، اخیرا با فشار به کشورهای اروپایی به دنبال فعال سازی مکانیسم ماشه و همچنین طرح پیش نویس یک قطعنامه در شورای امنیت است تا مانع از انقضا تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر2020 شود.

آمریکا همچنین با اعمال فشارسیاسی به سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال تهدیدنمایی از ایران در مجامع بین المللی است. در این مسیر نیز کشورهای اروپایی، دبیرکل سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با اغراض سیاسی به دنبال صدور قطعنامه علیه ایران و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت می باشند. که در حقیقت این معامله کشورهای اروپایی با آمریکا، برای تشدید فشارها به ایران جهت مذاکره با آمریکا و همچنین گسترش برجام به حوزه های موشکی، منطقه ای و حقوق بشر است.

حال در چنین شرایطی که ترامپ تمامی ابزارهای خود را جهت فشار به مردم ایران به کارگرفته تا با به پای میزمذاکره رفتن ایران حتی شده یک عکس یادگاری برای انتخابات 2020 بگیرد، عده ای همزمان در داخل صریحا بر بوق ناکوک مذاکره با آمریکا می دمند. از یک سو روزنامه های زنجیره ای که روزی با بزک کردن چهره پلیدآمریکا و غرب زمینه ساز خسارت محض برجام شدند و امروز باید در مقام پاسخگویی بنشینند، مجددا با دادن پالس ضعف به طرف های خارجی مذاکره با آمریکا را راه حل مشکلات کنونی کشور جا می زنند، حال آنکه مشکلات اقتصادی کشور آن هم پس از دادن امتیازات فراوان در برجام که ماحصل مذاکره بود، ریشه در بی تدبیری دولت فعلی و عدم اتکا به توان داخلی دارد.

روزنامه شرق که روزی برای بزک کردن برجام تیتر می زد: «امضا کری تضمین است» اکنون در تداوم همان سیاست با محسن رنانی اقتصاددان مصاحبه کرده و در این گفتگو محسن رنانی ضمن تصویرسازی بحرانی از شرایط کشور و ایجاد هراس از آینده، شرایط امروز را بهترین فرصت برای مذاکره با آمریکا قلمداد می کند.

از سوی دیگر محمود احمدی نژاد که این روزها دگردیسی و استحاله فکری آن بیش از گذشته نمایان شده و خود روزی بخاطر مواضع ضداستکباری مورد نقد و طعن روزنامه های زنجیره ای اصلاحات قرار می گرفت در مصاحبه ای با خبرنگار شبکه «یو.اس.ایران.تی‌وی» ضمن چرخش آشکار می گوید: «انتظار از آقای ترامپ این است که یک تغییری در مشی دولت آمریکا بدهد. بیاید و بنشیند و گفتگو کند. دولت ایران هم همین طور ... من فکر می کنم ایران و آمریکا می توانند محور وحدت در دنیا باشند. از همه دعوت کنند. تا الان با یک مدل در دنیا جلو آمدیم، نتیجه ای نگرفتیم و این وضع دنیا شده است. از این به بعد می خواهیم همه مشارکت کنند، مشارکت واقعی. همه با هم صداقت داشته باشند. همه دوستدار و خیرخواه هم باشیم. بیاییم کنار هم بنشینیم و مسائل دنیا را به اتفاق هم حل کنیم. من فکر می کنم ایران و آمریکا می توانند پیشتاز باشند.»

همزمانی تشدید فشارهای آمریکا و اروپا جهت تغییر رفتار ایران برای مذاکره، و پالس های معنادار توسط اصلاح طلبان و محمود احمدی نژاد برای مذاکره مجدد با آمریکای جنایتکار که دستش به خون شهید حاج قاسم سلیمانی آلوده شده و از هیچ تحریم و فشاری علیه مردم ایران کوتاهی نکرده و از آن سو راهبرد مقاومت فعال در حال ثمره دادن و پیشروی است اگر خیانت نباشد، قطعا حماقت و تکمیل کردن پازل ترامپ خواهد بود.

به راستی پس از این همه جنایت آمریکا علیه ایران، تجربه شکست خورده برجام و بدعهدی آشکار آمریکا در خروج از برجام و نقض صریح و آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت چگونه می توان مجددا به چنین کشوری اعتماد کرد و دم از مذاکره با او زد؟ آیا با آمریکا که نشان داد به توافق مبتنی بر قطعنامه شورای امنیت و امضای خودش هم پایبند نیست و حتی در میانه توافق نیز بارها آن را نقض کرد می توان توافق جدیدی کرد؟ آن هم توافقی که به ادعای ترامپ باید حوزه های موشکی، منطقه ای و حقوق بشر و همچنین مادام العمر شدن محدودیت های هسته ای ایران را نیز شامل شود!

بزک کنندگان آمریکا و مذاکره که از روزنامه های زنجیره ای اصلاحات تا محمود احمدی نژاد را دربرمی گیرد با احیای نسخه شکست خورده و نخ نمای مذاکره با آمریکا در حقیقت خواسته یا ناخواسته یاران انتخاباتی ترامپ هستند و با زمینه سازی مذاکره در افکار عمومی پروژه انتخاباتی ترامپ را پیش خواهند برد.

در حالی که پیش از این رهبرمعظم انقلاب اسلامی بارها ضمن بیان پشتوانه های منطقی و استدلالی، مذاکره با آمریکا در هر سطحی را نفی و رد کردند و فرمودند: «مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران؛ دوّم اینکه مذاکره یعنی نمایشِ موفّقیّتِ سیاستِ فشارِ حدّاکثری از سوی آمریکا ... هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولین جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتّفاق نخواهد افتاد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول