اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خیانت به آرمان فلسطین؛ محکومیت کلامی، استراتژی کشورهای عربی در مواجه با طرح اشغال

یک نشریه صهیونیستی به نقل از منابع مطلع عربی نوشت که کشورهای عرب از جمله اردن و مصر منافع خود را به آرمان فلسطین ترجیح داده و قصد دارند فقط به محکومیت کلامی طرح اشغال اکتفا کنند.

خیانت به آرمان فلسطین؛ محکومیت کلامی، استراتژی کشورهای عربی در مواجه با طرح اشغال

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع دیپلماتیک در کشورهای عربی می‌گویند دولت‌های «میانه‌رو» در جهان عرب در حال هماهنگ‌سازی واکنش‌های خود به طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری با تل‌آویو هستند.

این دیپلمات‌های ارشد عربی به همراه مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی مصر و اردن به نشریه «اسرائیل‌هیوم» گفتند فعالیت دیپلماتیک فشرده‌ای در پشت پرده بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در جریان است که هدف آنها رسیدن به توافقی درباره ماهیت و مقیاس پاسخ این کشورها به طرح اشغال است.

به نوشته وبگاه این نشریه، مذاکرات مذکور بین مقام‌های ارشد نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی دو طرف که تحت شدیدترین تدابیر محرمانه و امنیتی در حال برگزاری است، قصد دارد مانع از آسیب رسیدن به روابط رسمی و غیر رسمی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی – مخصوصا اردن و مصر که با اسرائیل معاهده صلح دارند – شود.

بر این اساس، یک دیپلمات ارشد عربی افشا کرد که «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر گفت‌وگوهایی داشته و در نشست‌های اخیر خود حتی به توافق‌هایی نیز رسیده‌اند.

به نوشته اسرائیل‌هیوم، توافق کوهن با کامل بدین ترتیب است که اسرائیل طرح اشغال کرانه باختری را اجرا می‌کند و کشورهای عربی نیز رسماً مخالفت‌های خود با این طرح را اعلام می‌کنند بدون اینکه آسیب قابل توجهی به روابط دیپلماتیک آنها برسد.

یک دیپلمات ارشد مصری به این نشریه گفت که نگرانی فلسطینی‌ها درباره ماهیت پاسخ قاهره به طرح تل‌آویو برای اشغال، قابل توجیه است زیرا کوهن و کامل در حال حاضر به صورت کلی درباره ابعاد و شدت واکنش مصر به توافق رسیده‌اند.

بر این اساس، مقام‌های نظامی مصر حتی توانسته‌اند همتایان اردنی خود را مجاب کنند که به «عبدالله دوم» شاه اردن پیشنهاد دهند فقط به محکوم کردن لفظی طرح اشغال بسنده نماید و از گام‌های عملیاتی که به معاهده صلح با اسرائیل آسیب می‌زند، اجتناب کند.

اسرائیل‌هیوم در ادامه به نقل از یک مقام ارشد مصری نوشت: «حضور مصر در لیبی در بحبوحه تحولات امنیتی در آنجا، اولویت بسیار بزرگی در مقایسه با مسئله فلسطین است و منافع [محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان] است که با عجله به ترکیه گرویده و از آن خواسته تا پیشتاز مناقشه اعراب با طرح اشغال باشد؛ کشوری که در حال نقشه کشیدن علیه ما در لیبی است».

این مقام مصری توضیح داد: «هماهنگی کاملی بین عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و عبدالله دوم وجود دارد. منافع ملی و امنیتی مصر و اردن برای هر دو نفر در اولویت قرار دارد حتی اگر به بهای منافع فلسطینی‌ها تمام شود».

بر اساس این گزارش، یک مقام اردنی نیز اظهار داشت که عبدالله دوم از طریق وزیر خارجه اردن به ابومازن پیام داده که گزارش شبکه «المیادین» مبنی بر دشوار شدن حفظ معاهده صلح برای اردن بعد از اجرای طرح اشغال نادرست است و قطعاً این طرح به معاهده‌های صلح اردن و مصر با اسرائیل و همچنین روابط امنیتی ویژه آنها آسیبی نمی‌زندو

این منابع با بیان اینکه کشورهای اردن و مصر فقط به محکومیت کلامی طرح اشغال اکتفا می‌کنند، تصریح کردند: «مداخله [نظامی] ترکیه در لیبی نه فقط تهدیدی برای مصر بلکه برای منافع اردن نیز تهدید است. این موضوع نشان داد که فلسطینی‌ها چه میزان حاضر هستند به دنبال منافع خود بروند حتی اگر این تلاش‌ها، خلاف منافع کلی [جهان] عرب باشد».

رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت ترامپ، ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند.

پیشتر نیز شبکه صهیونیستی «کان‌۱۱ نیوز» به نقل از منابع نزدیک به شاه اردن ادعا کرد که وی قصد ندارد در صورت اشغال سی درصدی کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی، توافق صلح با تل‌آویو را لغو کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول