اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کشاورزی به نفع کشاورزان است / تحویل ۱۵۰ هزار تن گندم به سیلوهای خراسان رضوی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ارز 4 هزار و 200 تومانی در حال برداشته شدن است چون آن چیزی که به نام یارانه می‌آمد در بهترین شرایط ۱۰ درصد به دست کشاورز می‌رسید و ۸۵ درصد دیگر فقط به نام کشاورز گرفته می‌شد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کشاورزی به نفع کشاورزان است / تحویل ۱۵۰ هزار تن گندم  به سیلوهای خراسان رضوی

 به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، محمدرضا اورانی ظهر امروز در مراسم روز مزرعه دیم و اجرای اولین طرح امنیت غذایی استان به‌صورت پایلوت در قوچان با حضور برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی، اظهار کرد: باید امروز پذیرفته شود که کشاورزی علم بوده و باید در حوزه‌های زراعی و باغی همچون دامداری به متخصص مراجعه شود و دانش به کمک محصولات بیاید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه این دانش باید در کنار تجربه کشاورز و باغدار مورد استفاده قرار بگیرد، افزود: در شمال خراسان به دلیل تغییرات ناگهانی آب‌وهوا، پرورش قوچ سفید صورت نمی‌گیرد و این پرورش ندادن به خاطر دانش بومی در سطح استان است.

وی با اشاره به این مطلب که در مناطقی که قطب کشت دیم است باید خشکه‌کاری صورت بگیرد و برای از دست ندادن زمان منتظر باران نباشیم، بیان کرد: در کشور ۲۴ رقم کشت گندم دیم انجام می‌شود اما در خراسان رضوی ۲ رقم کشت می‌شود درصورتی‌که ازنظر علمی باید هر ۴ سال ارقام تغییر پیدا کند و کشاورز تاکنون این کار را نکرده است.

اورانی با یادآوری اینکه در سطح خراسان رضوی ۶ هزار هکتار باغ گردو وجود دارد که تمام این باغ‌ها براثر سرمازدگی از بین رفته است، تصریح کرد: سال‌های گذشته نیز این مشکل وجود داشت و نسخه رفع این مشکل تغییر نوع کشت و کاشت رقم جدیدی از گردو به نام «چنلر» است چون در مقابل سرما مقاوم می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه در سطح این استان ۱۴۲ هزار هکتار کشت گندم دیم انجام می‌گیرد که اگر در هر هکتار یک کیلو افزایش تولید صورت بگیرد ۱۴۲ تن افزایش‌خواهیم داشت، گفت:  بالا رفتن تولید در مزرعه و پایین آمدن هزینه یک علم است و اگر بخواهیم در کشاورزی پایداری ایجاد کنیم باید به دانش بومی و تجربه و مهارت اتکا شود.

هدف‌گذاری تحویل ۶۰۰ هزار تن گندم خراسان رضوی به سیلوها و مراکز جمع‌آوری

وی با یادآوری این مطلب که تاکنون نزدیک به ۱۵۰ هزار تن گندم کشاورزان خراسان رضوی به سیلوها و مراکز تعیین‌شده توسط دولت تحویل داده ‌شده است، بیان کرد: هدف‌گذاری ما ۶۰۰ هزار تن بود چون مصرف جمعیت استان ۶۰۰ هزار تن است اما اگر ۳۰ میلیون زائر در سال را نیز در نظر بگیریم مصرف به ۷۲۰ هزار تن هم می‌رسد.

اورانی با اشاره به اینکه میانگین تولید گندم آبی ۴ تن و ۳۰۰ کیلو بوده که باید در سال آینده در هر هکتار یک‌تن افزایش پیدا کند، تأکید کرد: انتظار می‌رود گندم موردنیاز استان برای سال جاری توسط کشاورزان تأمین شود اما برای سال آینده هدف‌گذاری روی ۷۲۰ هزار تن انجام خواهد شد تا هم جمعیت استان و هم زائران را جوابگو شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی از مشکلات کشور را مسئله وابستگی به واردات دانه‌های روغنی دانست و خاطرنشان کرد:  سال گذشته  ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار کشت کلزا و خرید ۷ هزار و ۶۰۰ تن صورت گرفته اما برای امسال ۷ هزار و ۳۰۰ هکتار کشت کلزا انجام‌شده که هدف‌گذاری برای خرید ۱۵ هزار تن صورت گرفته است.

هر چقدر ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش کشاورزی برداشته شود وضع کشاورز بهتر می‌شود

وی بابیان اینکه ارز 4 هزار و 200 تومانی کشاورزی در حال جمع شدن است، افزود: به نام کشاورز یارانه می‌آمد، ۱۵ درصد در بهترین شرایط به دست کشاورز می‌رسید و ۸۵ درصد به نام کشاورز گرفته و منت نیز می‌گذاشتند، کود سفید هم یارانه دار داده می‌شد اما به ‌موقع و اندازه نبود.

اورانی با تأکید بر این مطلب که هرچقدر ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش کشاورزی برداشته شود وضع کشاورزان بهتر خواهد شد، بیان کرد: وقتی شر یارانه برداشته شود قیمت هم اصلاح خواهد شد، کشاورزان در حوزه حبوبات هم باید برای سال زراعی آینده کشت انجام دهند اما با علم روز صورت بگیرد.

فعالیت ۱۲۰ محقق عضو هیأت علمی و غیر هیأت علمی در حوزه کشاورزی خراسان رضوی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پروژه امنیت غذایی یکی از پروژه‌های مهم جهاد کشاورزی است که برای اولین بار در سطح استان در قوچان اجرایی می‌شود، گفت: مرکز تحقیقات  هر دانشی را برای بهبود تولید در حوزه‌های مختلف استان نیاز داشته باشد به پشتوانه ۱۲۰ محقق هیأت علمی و غیر هیأت علمی انجام می‌دهد.

رضا اقنوم با یادآوری این مطلب که میانگین عملکرد دیم در خراسان در سه محصول گندم، جو و نخود به ۵۰ درصد میانگین کشوری هم نمی‌رسد، بیان کرد: در زمینه‌های مکانیزاسیون، خاک‌ورزی و تغذیه گیاهی در حوزه دیم‌زارها مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آن به دانش نیاز است.

وی متوسط عملکرد در حوزه گندم نسبت به میانگین کشوری طی سال گذشته در خراسان رضوی را یک‌سوم و در جو ۶۰ درصد دانست و خاطرنشان کرد: تنوع محصول در دیم‌زارها پایین است، ما حدود ۸۸ درصد  گندم داریم اما در تناوب گیاهان مختلف را نداریم، اگر تناوب گیاهان بر اساس یافته‌های خوب انجام شود ارتقا نیز صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول