اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مدیران بیش از مردم نیاز به نهی از منکر دارند/ فیلترینگ بی‌سلیقه‌ترین راه مقابله با آسیب‌های مجازی

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت های کار در حوزه امر به‌ معروف و نهی از منکر شامل مدیران است چرا که مردم کمترین نیاز به تذکر و مدیران و مسؤولان بیشترین نیاز را دارند.

مدیران بیش از مردم نیاز به نهی از منکر دارند/ فیلترینگ بی‌سلیقه‌ترین راه مقابله با آسیب‌های مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام احمد عبدالهی‌نژاد پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره آل‌عمران به بیان اهمیت امر به‌ معروف و نهی از منکر در جامعه بشری پرداخت و اظهار داشت: با توجه به آیه مذکور بهترین جامعه در نظر خداوند و همچنین ائمه معصومین(ع) جامعه‌ای است که نسبت به امر به‌ معروف و نهی از منکر اهتمام دارد و بدترین جامعه، جامعه‌ای خواهد بود که نسبت به این دو فریضه کوتاهی کرده و امر به‌ معروف و نهی از منکر در آن جامعه مهجور بماند.

تبیین وظایف ستاد احیای امر به‌ معروف یادآور ظرفیت‌های موجود است

دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر استان اصفهان در ادامه به یادآوری مأموریت‌ها این ستاد پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر ماهیت و وظایف ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر برای عموم مردم و همچنین مسؤولان و اصحاب رسانه مشخص شود، متوجه وجود یک ظرفیت در راستای احیای فریضه امر به‌ معروف و نهی از منکر در تمامی امور در هر استان خواهیم شد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۲۰ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ستادهای استانی و شهرستانی وظایف محوله در چارچوب این قانون را زیر نظر ستاد انجام می‌دهند و اگر ستاد مصوبه‌ای را تصویب کرد، اجرای آن برای تمامی دستگاه‌ها الزامی است.

عبدالهی‌نژاد یادآور شد: اعضای ستاد در استان‌ها عبارت‌اند از امام‌جمعه مرکز استان به‌ عنوان رئیس ستاد، استاندار، مدیرکل اطلاعات استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل آموزش‌ و پرورش، رئیس یکی از دانشگاه‌های استان با انتخاب رئیس ستاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دو نفر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجمع نمایندگان استان به‌ عنوان ناظر، دادستان مرکز استان، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، مدیرکل صداوسیمای استان، فرمانده ناجا در استان، فرمانده ارشد سپاه در استان، دبیر ستاد ائمه جمعه استان و همچنین یک نفر از مدیران مدارس علمیه استان به انتخاب شورای حوزه‌های علمیه استان، مدیر مدارس علمیه خواهران در استان، دبیر ستاد به انتخاب رئیس ستاد و نکته قابل‌توجه این است که طبق قانون هر یک از اعضای ذکرشده باید شخصاً در جلسات حضور پیدا کنند و حضور شخصی تحت عنوان نماینده خلاف قانون است.

دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر استان اصفهان با تأکید بر مشخص بود وظایف و اهداف این ستاد اضافه کرد: ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر دارای اهداف و مأموریت‌های مشخصی است که برای نمونه می‌توان به رصد اقدامات انجام‌شده در اجرای این قانون و انعکاس آن به مراجع ذی‌ربط، زمینه‌سازی جهت مشارکت همه‌جانبه آحاد مردم و دستگاه‌های اداری و رسانه‌های عمومی در امور مربوط به فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر، آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی علل ترک معروف و ارتکاب منکر، تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اساسی در زمینه ترویج و اجرای امر به‌ معروف و نهی از منکر و پیشنهاد آن به مبادی ذی‌ربط و  آموزش و پژوهش و تحقیق در زمینه امر به‌ معروف و نهی از منکر و ترویج گسترش فرهنگ آن، شناسایی ظرفیت‌ها و کمک به تشکیل جمعیت‌ها و تشکل‌های مردمی فعال و همچنین حمایت همه‌جانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر اشاره کرد.

مدیران بیش از مردم نیاز به نهی از منکر دارند

وی با بیان آن‌که اولویت اصلی این ستاد در حوزه امر به‌ معروف و نهی از منکر، مدیران و مسؤولان اجرایی هستند، گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت های کار در حوزه امر به‌ معروف و نهی از منکر شامل مدیران است چرا که مردم کمترین نیاز به تذکر و مدیران و مسؤولان بیشترین نیاز را دارند، نتیجه آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد هرجایی که به مشکل برخورده‌ایم ریشه آن در کوتاهی و یا عملکرد نادرست مسؤولان اجرایی است از همین رو اگر مسؤولان به‌ درستی به وظایف خود انجام دهند با بسیاری مشکلات رو به‌ رو نخواهیم بود.

عبدالهی‌نژاد ادامه داد: بنابر آنچه گفته شد، وظیفه اصلی ما تذکر به مسؤولان و مدیران است، و این مأموریت مهم را تا به امروز انجام داده و با توجه به نوع منکر به‌صورت حضوری و یا مکتوب و یا گاهی بر اساس قانون به دستگاه‌های مربوطه ازجمله دادستانی، تذکرات و گزارش‌های لازم داده‌شده است.

دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر استان اصفهان در پاسخ به انتقاد برخی از مردم پیرامون عدم تذکر امام‌جمعه استان اصفهان به عملکرد نادرست برخی از مدیران در خطبه‌های نماز جمعه اذعان داشت: ما در استانی قرار داریم که یک امام‌جمعه مدیر، دقیق و دغدغه‌مندی نسبت مسائل اجتماعی حضور دارد اما گاهی انتقاد می‌شود که چرا ایشان تذکراتشان به مسؤولان را در خطبه‌های نماز جمعه مطرح نمی‌کنند که پیرامون این موضع باید بگوییم، آیت‌الله طباطبایی معتقدند، تذکر به مدیران و دستگاه‌های دولتی در نخستین مرحله نباید در مجامع عمومی انجام بگیرد از همین رو ایشان مرتب با صراحت و به طور جدی در جلسات خصوصی تذکرات لازم را به مدیران داده و با آن‌ها برخورد می‌کنند.

وی پیرامون اقدامات این ستاد در حوزه اقتصادی متذکر شد: به لحاظ قانونی و شرعی هنگامی می‌توان امر به‌ معروف و نهی از منکر کرد که منکر انجام‌شده علنی باشد به‌ طور مثال گاهی مطرح می‌شود که شما رشوه را رها کرده و به دنبال مسائل دیگر رفته‌اید، که باید بگوییم دریافت و پرداخت رشوه عموماً یک منکر و خلاف غیرعلنی است پس ما نمی‌توانیم به آن ورود پیدا کنیم.

عبدالهی‌نژاد ابراز داشت: اگر همین موضوع رشوه و یا دیگر خلاف‌های اقتصادی علنی صورت بگیرد ما موظف هستیم صراحتاً و محکم با آن برخورد کنیم چنانچه تا به امروز هم این‌گونه عمل کرده‌ایم و با مفاسد اقتصادی که به‌ صورت علنی اتفاق افتاده در حد توان برخورد شده، البته یکی از انتقادهایی در مفاسد اقتصادی وجود دارد تغییر نام مفسد اقتصادی به فعال اقتصادی است که ناخواسته عنوان فعال اقتصادی بار معنایی حمایتی دارد که باید از گذاشتن چنین عنوان‌هایی جلوگیری کرد.

فیلترینگ بی‌سلیقه‌ترین راه مقابله با آسیب‌های فضای مجازی

دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر استان اصفهان در ادامه صحبت‌های خود پیرامون اقدامات این ستاد در مقابله با منکرات و همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی گفت: فضای مجازی ‌دریای بی‌کرانی است که همه دغدغه‌مندان در کشور دغدغه این فضا را دارند، فضای مجازی، فضایی نیست که بتوان مشکلات آن را در سطح استان حل کرد از سوی دیگر تنها راه حل مشکلات آن تذکر رهبری و ایجاد شبکه ملی فضای مجازی است و البته بدترین و بی‌سلیقه‌ترین راه برای مقابله با مشکلات آن، فیلتر کردن است.

ضربه سنگین ناهماهنگی‌ها به حوزه گردشگری

وی افزود: ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر البته نسبت به این فضا بیکار نیست و با ناهنجاری و مشکلاتی که در این فضا به وجود می‌آید و مشخص می‌شود که در استان اصفهان بوده مقابله کرده و خواهد کرد، همچنین استان اصفهان یک شورای فضای مجازی زیر نظر اداره فرهنگ ارشاد اسلامی تشکل شده است و تا آنجایی اطلاع داریم که در حد اطلاعات ما دارای سه کمیته آموزش، رصد و تولید محتوا است.

عبدالهی‌نژاد بیان داشت: ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با گردشگری همچون میراث، نیروی انتظامی و... در مواردی مانند تورهای گردشگری که برخی آژانس‌ها برگزار می‌کنند، موجب بروز ناهنجاری‌هایی مانند اختلاط، موسیقی‌خوانی‌های نامناسب، اعمال منافی عفت و... می شود که در فضای مجازی هم منتشر می شود.

وضعیت نا به سامانی بازار پوشاک ناشی از بی‌مسؤولیتی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان پیرامون مقابله با تولید و توزیع لباس‌های نامتعارف تصریح داشت: در بحث مقابله با تولید و توزیع لباس‌های نامتعارف کمیسیون‌های مختلفی وجود دارد از جمله کمیسیون مبارزه با مفاسد اجتماعی که در دی ماه سال گذشته این کمیسیون با دعوت از رئیس اتاق اصناف و صنعت معدن استان و همچنین اتحادیه‌های دوخت لباس، پارچه فروشان و خرازی مصوب کرد پیش از آن که فروشنده لباسی را از تولیدی‌ها خریداری کند، نظارت‌های لازم انجام و در صورت لزوم از تهیه آن توسط فروشندگان جلوگیری شود که در این صورت با بسته شدن بازار عرضه، بازار تولید این گونه محصولات هم بسته خواهد شد.

وی ابراز داشت: نه تنها اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بلکه اتحادیه‌ها هم در اجرایی کردن این مصوبات کوتاهی کرده‌اند از همین رو از دادستان استان اصفهان درخواست شد تا با متخلفان این موضوع برخورد کند و از سوی دیگر رسانه‌ها باید پیگیر این موارد بوده و از نهادهایی همچون اتاق اصناف مطالبه گری کنند چرا که برای مثال قوانین مربوط به بحث پوشاک از سال ۹۳ تصویب و ابلاغ شده است.

تجربه کرونا الگویی برای فرهنگ‌سازی

عبدالهی‌نژاد با اشاره به اهمیت و همچنین ظرفیت موجود برای فرهنگ‌سازی متذکر شد: فرهنگ‌سازی باید متوجه ریشه مسائل باشد، مسأله شیوع بیماری کرونا اثبات کرد اگر بخواهیم به موضوعی بپردازیم در کمترین زمان می‌شود سخت‌ترین مسائل را فرهنگ‌سازی کرد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به آیات سوره نمل افزود: امر به معروف یک مسأله فطری است و موضوعی نیست که در وجود فرد ایجاد شود، از همین رو ما موظف هستیم بدی‌ها و زشتی‌ها را برجسته کنیم تا به مرور از آن غافل نشویم به طور مثال مسأله بی‌حجابی در جامعه امروز دیگر منکر محسوب نمی‌شود چرا که از این زشتی غافل بوده‌ایم.

نامه تأمین بودجه‌ای که دوره به دوره دست به دست شد

وی با بیان آن که تأمین بودجه در استان‌ها به استانداری‌ها سپرده شده است، گفت: در زمان دکتر زرگرپور استاندار اسبق اصفهان، طی ارسال نامه‌ای به وی درخواست شد تا بودجه‌ای جهت فعالیت‌های این ستاد اختصاص داده شود که به تأیید استاندار رسید اما سازمان برنامه و بودجه نسبت به اجرای این دستور کوتاهی کرد که با تغییر استاندار این دستور باز هم معطل ماند و ما حتی موفق به دیدار حضوری با استاندار وقت، دکتر مهرعلیزاد نشدیم.

عبدالهی‌نژاد ادامه داد: در دوره استاندار فعلی از دکتر رضایی در خواست شد تا بودجه مورد نظر به سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی همچون صداو سیما، اداره فرهنگ و ارشاد و... داده شود تا فرهنگ‌سازی در خصوص مسائل مد نظر اتفاق بیوفتاد که تاکنون اجرایی نشده است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در پایان با اشاره به آوازخوانی در فضای باز بیان داشت: آوازخوانی و موسیقی به خودی خود اشکالی ندارد بلکه هنر است و ما مخالف هنر نیستیم اما همه چیز باید در چهارچوب قانون باشد تا شاهد ناهنجاری و حواشی نباشیم چرا که در غیر این صورت بستری برای سواستفاده برخی افراد خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول