اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

پرورش کرم ابریشم توسط یک خانواده روستایی در سیرجان

یک خانواده روستایی در شهرستان سیرجان برای اولین بار پرورش کرم ابریشم را آغاز کردند تا امروز به تولید انبوه پیله کرم ابریشم رسیدند.

پرورش کرم ابریشم توسط یک خانواده روستایی در سیرجان

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، برای رونق اقتصادی هیچگاه محدودیت نداریم و با یک کار کوچک اقتصادی هم می‌توان به درآمد، تولید و اشتغال در محل سکونت و زندگی رسید، در همین مسیر یک خانواده روستایی در شهرستان سیرجان برای اولین بار پرورش کرم ابریشم را آغاز کردند تا امروز به تولید انبوه پیله کرم ابریشم رسیدند.

محل کسب و کاراین خانواده فضای 120 مترمربعی خانه‌شان در روستای محمدآباد تزرج بخش بلورد سیرجان است که 65 متر این خانه را با قفسه‌بندی برای پرورش 150 هزار کرم ابریشم اختصاص دادند و کار را شروع  و طی مدت دو ماه به تولید بیش از 50 کیلوگرم پیله کرم ابریشم رسیدند.

خانم جهانشاهی زن خانه و فعال در رشته‌های هنری و گلیم‌بافی می گوید: با شروع کرونا فعالیت تولید گلیم تعطیل شد و از ابتدای امسال به فکر پرورش کرم ابریشم افتادیم و با مشورت و کارشناسی‌های لازم بخشی از خانه مسکونی را برای این کار اختصاص دادیم و امروز هم نتیجه خوبی در تولید پیله دریافت کردیم.

 حسین جهانشاهی مرد این خانواده پرتلاش روستایی گفت: شرایط مناسب آب و هوایی و برگ توت که تغذیه کرم ابریشم است در روستا مهیا بود و فرصت را از دست ندادیم، امروز با هزینه کمی که داشتیم و کسب درآمد مناسبی که داریم، نتیجه خوبی حاصل شده است.

وی افزود: معین اقتصادی منطقه و بخش کارخانه جهان فولاد سیرجان هم نقش‌آفرین رونق کار در منطقه هستند و به جوانان و خانواده‌ها توصیه می‌کنم در این کار اقتصادی ورود کنند و در محل زندگی درآمدی سالم هم داشته باشند.

 امین اسدی کارشناس و مشاور این طرح و کارشناس امور عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با شرایط بدی که ویروس کرونا به وجود آورد و خیلی کارها و شغل‌های تولیدی به خصوص در بخش و روستاها رکود داشت، خانواده جهانشاهی با اعلام پیشنهاد این طرح،  کارشناسی لازم در تغذیه کرم ابریشم و شرایط پرورش را بررسی کردیم و در نتیجه آنان موفق شدند در طرح نوغان‌داری وارد شوند که امروز از نتیجه تولید پیله کرم ابریشم که حاصل کار هر نوغان‌داری است، راضی هستند.

وی خاطرنشان کرد: این کار نیاز به سرمایه چندانی ندارد فقط مکان و بسترمناسب، برگ توت مورد نیاز و فراهم کردن دما و رطوبت و مواد ضدعفونی لازمه آن است.

 اسدی به ساکنان روستا و بخش و منطقه پیشنهاد داد از این طرح که هزینه هم ندارد و همه اعضای خانواده به نوعی مشغول کار هستند و درآمد خوبی دارد، استقبال کنند.

شایان ذکر است:  نوغان‌داری، صنعت باسابقه، دارای نیاز کم سرمایه‌ای و پر درآمد است که می‌تواند اشتغال خانگی را به همراه داشته باشد، همان‌طور کهچهار نفر از اعضای این خانواده روستایی برای برداشت این دوره کرم ابریشم مشغول به کار شدند.

انتهای پیام/80015/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول