اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

آمادگی اعزام زائران اربعین با هر ظرفیتی ایجاد می‌شود

در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی به بررسی راهبردها و رویکردهای مراسم اربعین سال جاری و لزوم آمادگی برای اعزام زائران اربعین با هر ظرفیتی اشاره شد.

آمادگی اعزام زائران اربعین با هر ظرفیتی ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این جلسه که حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس و اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی حضور داشتند، راهبردها و رویکردهای اربعین ۹۹ بررسی و شرکت کنندگان درباره وضعیت پیش رو و برنامه‌های آینده با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان به تبادل نظر پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در این نشست  طی سخنانی به بیان آثار شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده است، پرداخت و از اربعین به عنوان یک فرصت طلایی نام برد که عشق به امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) را در اختیار پیروان مکتب حسینی قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: از این فرصت باید جامع و کامل بهره برد و در برنامه‌ریزی‌ها شعور، درک و شور حسینی محور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هرسال باید برای مراسم اربعین یک الگو و برنامه جهت فهم عمومی و استفاده افراد طراحی و ارائه شود، اظهار داشت: اربعین آینده نخستین اربعینی است که بدون حضور سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد، لذا باید  برنامه و تدبیر مناسب برای آن اندیشیده و طراحی شود.  

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه سخنان خود توصیه‌های هفت گانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را برشمرد و مراسم اربعین را فرصت بسیار مناسبی برای طرح و توجه دادن به این توصیه‌ها دانست.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) می فرماید: العِلمِ لِقاحُ المَعرِفَةِ ـ فراگیرى دانش، معرفت را بارور مى‌کند، افزود: علم و پژوهش به عنوان یکی از رویکردهای اصلی برنامه‌های اربعین باید در اولویت قرار گیرد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین به شعار حج امسال حج، معنویت، همبستگی و اقتدار اسلامی، اشاره کرد و گفت: محورهای این شعار با توجه به سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری استخراج شد و شما نیز با توجه به مخاطبینی که دارید هرسال می توانید با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب شعاری را انتخاب و برجسته کنید.

حجت الاسلام نواب افزود: وزیر حج عربستان حضور در مراسم حج را برای زائرانی که در عربستان نیستند، منتفی اعلام کرده است و بنابراین مسلمانان از کشورهای مختلف امسال به عنوان زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام نخواهند شد.

وی در ادامه خطاب به حاضران گفت: برجسته کردن محورهایی همچون سبک زندگی، اقتصاد، عزت ملی ، معنویت، اخلاق می‌تواند در بین مخاطبان مراسم اربعین تاثیرگذار بوده و در سطوح مختلف توجه‌ها را جلب کند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین به شعارها و اشعاری که  در دوران دفاع مقدس بر روی لباس رزمندگان نقش بسته بود اشاره کرد و گفت: در این ایام بر روی لباس خادمان سلامت نیز که در مراکز درمانی از بیماران کرونایی مراقبت می‌کردند، نمونه این شعارها و رباعیات دیده می شود که در جای خود تاثیرگذار است و فضای ارتباط این عزیزان با حق تعالی را در اذهان تداعی می کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه از کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین خواست به معرفی برخی یاران امام حسین(ع) که تاثیرگذار و از خصلت‌های اخلاقی والایی برخوردار بودند ولی در تاریخ به آنها کمتر اشاره شده است،  بیشتر بپردازند و این  شخصیت‌ها را برجسته کنند.

وی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در عراق از جمله شهرهای کربلا و نجف ، اظهار داشت: همانطور که در مورد حج با حضور کارشناسان، سناریوهای مختلف طراحی شد و آمادگی برای اعزام زائران به حج با هر ظرفیتی وجود داشت برای اربعین نیز باید این برنامه ریزی انجام شود تا در زمان خود تصمیم نهایی اتخاذ شود.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: کمیته آموزشی و فرهنگی اربعین و دیگر کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین باید با یکدیگر تعامل داشته و موکب‌ها نیز برای چگونگی فعالیت با توجه به شرایط پیش رو آمادگی لازم را داشته باشند.

گفتنی است نمایندگان بیش از بیست دستگاه و نهاد مذهبی، فرهنگی، اطلاع رسانی، دانشگاهی، دولتی و مردم نهاد عضو کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی هستند. همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا درجهان و تحت تاثیر قرارگرفتن برگزاری اجتماعات مختلف، در بیش از ۱۰ کارگروه وابسته به این کمیته سناریوهای مختلف و برنامه های آینده درخصوص مراسم اربعین حسینی در ماههای گذشته مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول