اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

رده‌بندی پرامضاترین سوژه‌های خردادماه «فارس من»/ از وزیر ورزش تا سجام

از استیضاح وزیر ورزش گرفته تا انتقاد از رویه «سجام»؛ این گزارش مروری است بر سوژه‌های ده‌ها هزار امضایی خرداد ماه شما در «فارس من».

رده‌بندی پرامضاترین سوژه‌های خردادماه «فارس من»/ از وزیر ورزش تا سجام

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «فارس من» حالا با ظاهر تازه و امکانات متعدد در اختیار شما است. امکاناتی که موجبات اقبال قابل توجه مخاطبان به سامانه شده است. گواه؟ روزانه صدها کمپین تازه و صدها هزار شماره تلفن منحصر به فرد در ماه. این گزارش می‌خواهد بزرگ‌ترین کمپین‌های خرداد ماه را بررسی کند. کمپین‌هایی که اغلب بالای چند ده‌هزار امضا داشتند. از مطالبه ده‌ها هزار فعال بازار سرمایه گرفته تا خواسته ده‌ها هزار دانشجو برای لغو امتحانات حضوری. ببینیم:

 

رتبه اول| ۸۵۰۰۰ امضا برای اصلاح «سجام»؛ مطالبه فعالان بازار از سازمان بورس چیست؟

کمپین فعالان بازار سرمایه ۷ خرداد به‌ثبت رسید. کمپینی که خیلی زود توانست رکورد بیشترین امضا در «فارس من» را جابجا کند؛ ۸۵۰۰۰ امضا ظرف چند روز جمع‌آوری شد. مطالبه‌ی آنها اصلاح ساز و کار «سجام» و پرداخت سود مجامع از طریق این سامانه بود. مطالبه‌ی آن‌ها عملاً همه حد نصاب‌های پیگیری خبرگزاری را پشت سر گذاشت. برای همین با قید فوریت روی میز خبرنگاران قرار گرفت.

حرف به‌جایی است؛ خاصه بعد از آن هفت‌خوان عجیب‌وغریبی که خلق‌الله برای ثبت‌نام و احراز هویت در «سجام» طی می‌کنند. عدم استفاده شرکت‌های بزرگ از این سامانه برای واریز مبالغ بعضاً موجبات سؤاستفاده‌های گسترده را فراهم می‌آورد. مردم اغلب ترجیح می‌دهند بی‌خیال سودهای ناچیزی که در مجامع شرکت‌ها کسب کردند، شوند. همین رقم‌های کوچک اما در مقیاس هزاران سهام‌دار اعداد قابل اعتنایی خواهد شد.

    

همکاران من بهرحال همان ابتدا موضوع را از حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیگیری کردند. وی اگرچه با مطالبه مردم همراه بود، اما اعتقاد داشت در حال حاضر الزام قانونی برای اجبار شرکت‌ها در استفاده از «سجام» موجود نیست. فهیمی هم‌چنین به خبرنگار ما گفت علیرغم فراهم بودن تمام زیرساخت‌ها، تنها ۱۰ شرکت بورسی از امکانات این سامانه برای توزیع سود میان سهامداران استفاده کردند!

فهیمی البته به سهامداران و مجامع شرکت‌های مختلف توصیه کرد هر مجموعه را ملزم به واریز سود از طریق سامانه سجام کنند. وی البته وعده کرد پیگیر فراهم نمودن الزامات قانونی این امر از طریق مجلس، دولت یا شورای‌عالی بورس هست: «برای این‌که شرکت‌ها ملزم شوند سود مصوب در مجمع سالانه را برای سهامداران زیر یک درصد حتماً از مسیر سجام توزیع کنند تا به دست‌شان برسد و فرد برای دریافت آن نیاز به رفتار و حرکت خاصی نداشته باشد.»

 

قالیباف رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز روز دوشنبه بر واریز سود مجامع از طریق سامانه سجام تأکید کرد. وی گفت: «سهام‌داران شرکت‌ها باید در مجامع عمومی سالانه تکلیف کنند که سود سهام آنها از طریق سجام به حساب‌شان واریز شود. ما هم به نمایندگان سازمان بورس در مجامع شرکت‌ها گفته‌ایم که تأکید کنند سود سهام شرکت‌ها از طریق سامانه سجام به حساب مشتریان واریز شود.»

 

تلاش‌ها برای جا انداختن مکانیزم «سجام» ادامه دارد. اطمینان داشته باشید گروه اقتصادی هم‌چنان پیگیر پُرامضاترین مطالبه تاریخ «فارس من» خواهد بود.

 

رتبه دوم| ده‌ها هزار امضا برای استیضاح وزیر ورزش؛ جُرم: تحمیل ویلموتس به‌فوتبال ایران

کمپین استیضاح وزیر ورزش ۱۹ خرداد به‌ثبت رسید. کمپینی که خیلی زود توانست بیش‌تر از ۳۰ هزار امضا جمع کند. مطالبه فوتبالی‌ها روشن است؛ شفاف‌سازی پشت‌پرده‌های ماجرای سرمربی سابق تیم ملی. آنها می‌گویند سلطانی‌فر بابت قرارداد ننگین فدراسیون فوتبال با «ویلموتس» باید استیضاح شود.  قراردادی که تا همین جای کار باعث از دست رفتن میلیون‌ها دلار سرمایه ملی است.

ماجرا از انتشار نامه‌ی سلطانی‌فر به فدراسیون فوتبال درباره معرفی مربی بلژیکی برای سرمربی‌گری تیم ملی شروع شد. نامه‌ای که از جانب مرکز فرهنگی مشترک ایران و هلند به وزیر ورزش نوشته و آن‌طور که تاج می‌گوید برای فدراسیون فوتبال فقط برای بررسی رونوشت شده بود. آقای وزیر هم البته می‌گوید ارتباط خاصی با آن مرکز فرهنگی نداشته و تنها بخاطر حضور در میراث فرهنگی با آنها آشنا شده است.

 

مردم حق دارند بدانند؛ حالا که آقایان مسؤل تقریباً بنای پاسخگویی ندارند، ورود نمایندگان ضروری است. «فارس من» پیگیر ماجرا است. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

رتبه سوم| مطالبه ده‌ها هزار دانشجو؛ امتحانات حضوری دانشگاه‌ها لغو شوند

کرونا ادامه دارد؛ با قوت هم ادامه دارد. آمارهای وزارت بهداشت از ابتلای هزاران نفر و مرگ صدها تن در اثر ویروس منحوس حکایت می‌کند. چاره‌ای نیست؛ تنها راه‌حل شناخته‌شده تا امروز قطع زنجیره انسانی است. موضوعی که می‌تواند از شیوع نگران‌کننده‌ی بیماری جلوگیری کند. نگرانی‌های دانشجویان هم به‌جا است. آنها که برای شرکت در آزمون‌های پایان‌ترم دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری گلایه می‌کردند.

کمپین آنها یازدهم خرداد در «فارس من» به‌ثبت رسید. خیلی زود توانست بیش از ۲۰هزار امضا جمع کند. در این پویش با اشاره به مشکلات متعدد دانشجویان بویژه در نقاط دورافتاده برای دسترسی به آموزش‌های مجازی، درخواست لغو برگزاری هرگونه امتحان حضوری را داشتند. موضوع برای پیگیری‌های بیشتر روی میز همکاران من در گروه علمی-دانشگاهی قرار گرفت.

 

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «مقرر شد امتحان دانشجویان دانشگاه‌های منطقه یک در مقطع کارشناسی که نیاز به به خوابگاه ندارند، حضوری باشد. دانشجویان غیربومی نیز شهر دانشگاهی در شهر موردنظر خود را برای امتحان اعلام می‌کنند تا دانشگاه مبدا و دانشگاه مقصد برای برگزاری امتحان حضوری در دانشگاه شهر مورد نظر دانشگاه با هم هماهنگ شوند.»

 

دانشجوها و دانش‌آموزان مشتری‌های ثابت فارس من هستند. مطالبات آنها اغلب پرامضا و البته پرشمار است. پیگیری آن‌ها برنامه نخست خبرگزاری است.

 

رتبه چهارم| دغدغه ده‌ها هزار خانواده ایرانی؛ بر تولید پوشاک نظارت شود

بانوان سرزمین من دغدغه دارند. خاصه این روزها که کمتر می‌توان البسه فاخری زیبنده زن ایرانی توی ویترین مغازه‌ها پیدا کرد. برای همین ده‌ها هزار نفر از آنها با تشکیل یک کمپین در «فارس من» به این موضوع معترض شدند. سوژه آنها باعنوان «بر فعالیت تولیدکنندگان پوشاک نظارت شود» روز ۲۳ خرداد به ثبت رسید. در پویش آنها آمده است: «امروز شاهد مُد شدن عرضه مانتوهای جلوباز و شلوارهای کوتاه هستیم. چرا جلوی تولیدکنندگان متخلف گرفته نمی‌شود؟»

 

فارس من حالا بیشتر از ۱۵۰۰۰۰۰ عضو فعال دارد. تواتر مطالبات و حمایت‌های شما اگرچه دلگرم‌کننده، ولی مسؤلیت‌آور است. قدردان این اعتماد هستیم. همه تلاش همکاران من این روزها در گروه‌های مختلف خبرگزاری پیگیری مطالبات شما است. باشد که مقبول افتد.کمپین آنها مورد اقبال مردم قرار گرفت. خیلی زود بیش از ۱۸۰۰۰ امضا جمع کرد و حالا چهارمین کمپین پرطرفدار فارس من در ماه خرداد است. مطالبه مردم برای پیگیری روی میز همکاران من قرار دارد. به‌زودی ابعاد مختلف آن توسط گروه فرهنگی خبرگزاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. منتظر اخبار تکمیلی باشید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول