اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

میانگین زمان اخذ مجوز صنفی به 8 روز رسید

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که حد اکثر زمان برای مجوز اداره اماکن در کسب و کار صنفی 15 روز است، گفت: میانگین زمان صدور مجوزها به 8 روز رسیده است.

میانگین زمان اخذ مجوز صنفی به 8 روز رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد علی دهقان دهنوی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در گفتگوی زنده شبکه خبر در مورد تسهیل مجوزهای شروع کسب و کار اظهار داشت: اصناف برای اینکه بتوانند یک کسب و کاری را شروع کنند، قبلا نیاز بود تا از اداره اماکن تاییدیه‌ای مبنی بر مسائل امنیتی و ترافیکی بگیرند، این مجوز زمان‌بر و مورد گلایه و شکایت اصناف و متقاضیان بود.

وی افزود: این مسئله در هیئت مقررات‌زدایی مطرح شد و با نیروی انتظامی جلساتی خوب داشتیم و جا دارد از فرمانده نیروی انتظامی و سردار سلیمانی که مسئولیت بخش اماکن را بر عهده داشت، تشکر کنم و خوشبختانه در این موضوع به تفاهم رسیدیم.

 وی ادامه داد، این تفاهم دیروز در قالب مصوبه هیئت مقررات‌زدایی تصویب شد و اکنون قابل اجرا است. بدین ترتیب که وزارت اقتصاد اطلاعات اصناف را در درگاه ملی مجوزها دارد، بنابراین بدون آن که متقاضی مجوز، نیازی به مراجعه به اداره اماکن داشته باشد، ما اطلاعات را در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌دهیم و آنها تعهد کردند که حداکثر ظرف ۱۵ روز پاسخ دهند، البته اینکه می‌گوییم ۱۵ روز شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد مجوزها بیش از ۳ تا ۴ روز بیشتر زمان نمی‌برد. برخی تاییدیه های صنفی نیاز به بررسی مسایل ترافیکی دارد. سقف این موضوع ۱۵ روز گذاشته شد و اگر در این مدت پاسخی دریافت نشد، به معنای تایید خواهد بود. اولین قدم در این مسیر بود که سقف تعیین کنیم تا دستگاه خودش را متعهد بداند که اگر جوابی داده نشد، به معنای مثبت بودن پاسخ باشد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از گواهی‌های دیگر که در بخش صدور مجوز صنفی و اماکن مطرح است، موضوع گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی عدم اعتیاد بود که در این موارد موافقت شد.

 دهقان بیان داشت: عدم سوء پیشینه استعلامی است که نیاز دارد مردم به دفاتر پیشخوان و یا مراکز دیگر مراجعه کنند تا اثر انگشت گرفته شود. از این پس درگاه ملی مجوزهای کشور این کار را انجام خواهد داد و پاسخ را از آنجا می گیریم و به درخواست ضمیمه می‌شود و به صنف مربوطه ارسال خواهد شد. بنابراین نیاز متقاضی به مراجعه برای گواهی عدم سوء پیشینه حذف شده است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه متوسط زمان به هشت روز رسیده است، گفت: یک تا دو مجوز دیگر مانده که مربوط به برخی اصناف است. یکی مربوط به سازمان فنی حرفه ای است که باید مجوز گذراندن دوره و آموزش بگیرند و دیگری مجوزهای بهداشت محیطی و فردی است که از وزارت بهداشت اخذ می‌شود، هر دو این دستگاهها موافقت اولیه را داشتند و در صورتی که متصل شوند، عملاً استعلام‌های صنفی متمرکز خواهد شد و نیاز به مراجعه فیزیکی متقاضی ندارد و به مرحله‌ای خواهیم رسید که فرد در منزل تقاضا می‌دهد و مجوز خود را دریافت می‌کند.

 دهقان در پاسخ به این سوال که می‌طلبد برای صدور مجوزها و رفع موانع کسب و کار سرعت و تعداد جلسات هیئت مقررات‌زدایی افزایش یابد، تاکید کرد: سرعت جلسات افزایش یافته و اگر لازم باشد، افزایش می‌دهیم باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند. اتفاقی که باید بیفتد این است که پارادایم فکری در دستگاههای اجرایی عوض شود. مثال می‌زنم چند هفته پیش پنجره واحد شروع کسب و کار را افتتاح کردیم زمان شروع کسب و کار اعم از ثبت شرکت، آگهی روزنامه کثیرالانتشار، نظام سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی از متوسط ۷۲ روز به ۷۲ ساعت یعنی ۳ کاهش دادیم. گلوگاه کجا بود؟ مدت ۵۵ روز از ۷۲ روز در ثبت نام نظام مالیاتی اتفاق می‌افتاد. وزیر اقتصاد این شجاعت را داشت که ثبت‌نام نظام مالیاتی از نظارت پیشینی به پسینی تبدیل کند لازم نیست کسب و کارها را متوقف کنیم تا مطمئن شویم.

 به گفته معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، ثبت نام نظام مالیاتی به نحوی انجام شد که وقتی یک نفر یا یک شرکت شناسه ملی دارد از همان به عنوان کد اقتصادی استفاده کند. در این مسیر مقاومت هایی وجود داشت برخی می‌گفتند با این کار باعث می شوید که شرکت‌های صوری و کاغذی به وجود بیاید عرض کردیم مگر اکنون چنین شرکتهایی وجود ندارد کسی که می‌خواهد تخلف کند و شرکت کاغذی درست کند هم این کار را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: متقاضی که سرمایه کم دارد و اول راه است و توانمندی کافی ندارد، در مسیر کسب و کار می ماند. بنابراین لازم است که تغییر تفکر در همه دستگاهها ایجاد شود اگر این همراهی اتفاق بیفتد یک پویش ملی خواهد بود. دستگاهها پیش قراول یک پویش ملی باشند. به دنبال راه افتادن این فرهنگ هستیم که هر دستگاهی شرایط کسب و کار را تسهیل کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول