اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

نظام رتبه‌بندی دانشگاه ها نباید بر پایه انتشار مقالات باشد

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید براینکه، مقاله باید محصول جانبی حل یک مساله باشد تا مساله ای حل و ثبت شود، گفت: نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها نیز نباید بر اساس صرفا چاپ مقالات باشد.

نظام رتبه‌بندی دانشگاه ها نباید بر پایه انتشار مقالات باشد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه صدوسیوسومین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران،‌گفت: در این جلسه دو موضوع مهم و اساسی مطرح شد، در نخستین بند آن اولین دستور جلسه ارائه گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. 

وی ادامه داد: ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور از وزارت بهداشت درخواست کرده بود که بحث ماموریت‌گرایی دانشگاه‌های کشور که باید طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به سوی ماموریت‌های ویژه سوق پیدا کنند که بحث حل مسئله در این دانشگاه‌ها است تقویت شود.

کبگانیان گفت: امروز گزارش بسیار خوبی از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و سلامت در استان‌های مختلف ارائه شد.

وی ادامه داد:اینکه ماموریت‌های دانشگاه‌ها به چه شکلی توزیع شده است. تعدادی از اعضاء درخواست کردند که معاون آموزشی وزارت بهداشت درمورد ویروس کرونا گزارش به روز شده‌ای را ارائه کنند. که در ادامه اعضاء جلسه از تلاش‌های شبانه روزی ستاد مقابله با کرونا تقدیر و تشکر کردند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: اگر خدای نکرده به علت برخی از سهل انگاری‌ها آمارهای مربوط به شیوع کرونا در کشور نگران کننده می‌شود، به عهده دستگاه خاصی نیست، آنها تلاش بی وقفه‌ای در این مدت داشته‌اند و ما از مردم می‌خواهیم که به جدیت رعایت مسائل بهداشتی را داشته باشند.

کبگانیان دستور جلسه دوم امروز را بحث ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها  عنوان کرد و گفت: بحث اصلی امروز ستاد نقشه جامع علمی کشور در خصوص اصلاحات و اختیاراتی بود که دانشگاه جامع امام حسین (ع) برای ارتقاء آیین نامه خود درخواست کرده بود.

وی در ادامه افزود: مشکلی که در خصوص ارتقاء دانشگاه‌ها وجود دارد این است که برخی از دانشگاه‌ها برخلاف نظر اساتید خود، ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را قبول ندارند و این درحالی است که آنها باید از طریق دستگاه‌های اجرایی و صنعتی که پروتکل و قراردادهای زیادی با کشورهای صنعتی دارند به دنبال ماموریت علمی و فناوری قابل انتظار باشند که متاسفانه ما از سوی آنها شاهد نیستیم.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه گفت: خوشبختانه دانشگاه جامع امام حسین (ع) به طور معمول از این ماموریت‌ها برخوردار است. مدارکی وجود دارد که علاوه براینکه از جانب رهبر معظم انقلاب و ستاد کل فرماندهی کل قوا ماموریت‌های ویژه‌ای به این دانشگاه ابلاغ شده است از طرفی فرماندهی سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی ماموریت‌های فنی و صنعتی و همچنین مدیریتی و علوم انسانی به دانشگاه امام حسین (ع) ابلاغ کرده است.

وی اضافه کرد: در واقع دانشگاه امام حسین (ع) که در جلسه امروز درصدد دریافت مجوزهای خاص از ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بود، با این ماموریت‌های ویژه قصد دارد که ارتقاء هیات علمی و اساتید خود را بر اساس این ماموریت‌ها مورد سنجش قرار دهد.

کبگانیان گفت: دانشگاه امام حسین (ع) در 4 ماده از جمله حوزه امیدآفرینی، شاگرد پروری و تربیت شاگردان قوی و افزایش سطح علمی اساتید، بحث پژوهش و تکیه ویژه به حل مساله با اندازه‌گیری از طریق  شاخص‌های ثبت اختراع و انتشار مقالات و کتب و همچنین مساله‌یابی به عنوان ماده 4 در نظر دارد علاوه بر تعریف مسوولیت از طریق هیات علمی در این دانشگاه مساله‌یابی کند و با دستگاه‌های طرف قراردادشان ارتباط داشته باشند و بتوانند مسائل را به صورت پروژه تعریف کنند.

وی در ادامه افزود: پس از بحث‌های مفصل و با توجه به اقدام ملی ۲۱ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع کشور که در آنجا ما وظیفه داریم به  عنوان نقشه جامع کشور آئین‌نامه ارتقاء را بازنگری کنیم، در مورد دانشگاه امام حسین(ع) برای زمان محدود ۴ سال اختیار داده شد و تغییرات مشخصی اعلام شد.

کبگانیان ادامه داد: به دلیل اینکه این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های دستگاهی است و در حوزه دفاعی کشور فعال است، قرار شد دانشگاه امام حسین(ع) چهار سال این آیین نامه را بصورت آزمایشی انجام دهند و موظف شدند گزارش‌ها را طبق مصوبه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی ارائه کنند تا بعد از این مدت یک جمع بندی شده و گام های بعدی این کار به پیش رود.

وی در ادامه، اظهار امیدواری کرد که سایر دانشگاه های کشور نیز به ماموریت های خاص خود توجه داشته باشند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: وزیر علوم نیز در جلسه امروز تاکید داشتند که در بحث ماموریت گرایی دانشگاه‌ها تسریع داشته باشند و ما هم تاکید داشتیم که بحث آیین نامه در دانشگاه‌های مختلف مورد بحث قرار گیرد که از زیرنظام‌های مختلف برخوردار است و مورد توجه قرار گیرد.

کبگانیان یادآور شد: نکته بعدی نیز این است که نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را از وزارت علوم خواسته‌ایم و همانطور که  در سند آمایش نیز وجود دارد، این موضوع صرفا بر اساس مقالهISI نباشد و نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس شاخص های خاصی باید باشد که وزارت علوم به ما کتبا اعلام می کند تا برای تصویب در دستور کار قرار گیرد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پایان گفت: با ISI مخالفتی نداریم اما مقاله‌ای که خروجی یک پژوهش باشد چه در ISI چه در اسکوپوس و همچنین در ISC  و مجلات معتبر مورد قبول است، اما مشکل این است که مقاله برای این مقاله شده است درحالی که مقاله باید محصول جانبی حل یک مسئله باشد، به طوریکه مسئله‌ای حل و ثبت شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول