اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

«جهش تولید»؛ از درد واردات تا ممنوعیت توقیف

«جهش تولید» در شهرستان شاهرود این روزها گرفتار درد واردات بی‌رویه است که به گفته مدیران صنعتی، کمر تولید داخلی را می‌شکند.

«جهش تولید»؛ از درد واردات تا ممنوعیت توقیف

خبرگزاری فارس شاهرود- علی عامری: جهش تولید در شهرستان شاهرود با دستان توانای صنعتگران این شهرستان در حالی با تمام تلاش و انگیزه‌های حمایت از تولید ملی پیگیری می‌شود که مدیران صنعتی از درد واردات بی‌رویه نالان هستند.

اما در میانه همه مشکلات و محدودیت‌های موجود، ممنوعیت توقیف خطوط تولید از سوی دستگاه قضایی سبب شده است تا بارقه‌های امید بار دیگر در بخش صنعت نمودار شود.

قوه قضائیه امسال یک روز از هفته مزین به این نام را با شعار «حمایت قضایی از تولید و کارآفرینی» نام‌گذاری کرده و این نشان‌دهنده تلاش مسؤولان قضایی برای حمایت از تولید است که در شهرستان شاهرود نیز رئیس دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب و دیگر مسؤولان قضایی به آن معتقد بوده و برخی از مشکلات واحدهای تولیدی را به‌طور مستمر مورد بررسی قرار می‌دهند.

وجود روابط ناسالم در ثبت سفارش‌ها

محمدحسن ذبیحی، مدیر یک واحد تولیدی در شاهرود است که یکی از قدیمی‌ترین واحدهای تولیدی شهرستان محسوب می‌شود که از سال ۱۳۶۴ راه‌اندازی شده و در زمینه تولید برخی قطعات خودروهای داخلی فعالیت می‌کند.

او می‌گوید: پیش از این، ۱۲۰ نفر به‌صورت مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار بودند که متأسفانه به دلیل مشکلات به وجود آمده، اکنون ۶۰ نفر و آن هم در یک نوبت مشغول به کار هستند.

وی افزود: این واحد تولیدی که تولیدات اصلی آن، برخی قطعات خودرو است، علی‌رغم تولیدات روزافزون خودرو دچار مشکلاتی شده است و آن‌گونه که باید از تولیدات این شرکت استفاده نمی‌شود.

ذبیحی وجود برخی روابط ناسالم در ثبت سفارش‌ها و عدم تسویه به‌موقع توسط شرکت‌های خودروساز را از مهم‌ترین مشکلات این واحد تولیدی دانست.

مدیر این واحد تولیدی، واردات بی‌رویه محصولات تولیدی را یکی دیگر از مشکلاتی دانست که کمر تولید داخل را می‌شکند.

فعالیت تنها ۱۰ درصد واحدهای تولیدی با ظرفیت کامل!

محمدرضا کاملی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شاهرود در این زمینه، با اشاره به وجود ۱۳۰ واحد تولیدی در شهرک صنعتی شاهرود اظهار کرد: از این تعداد، حدود ۱۰ درصد واحدهای تولیدی با ظرفیت کامل مشغول به تولید هستند.

وی بیان کرد: متأسفانه غالب واحدها به دلیل مسائل مختلف امکان استفاده از همه ظرفیت‌های تولیدی خود را ندارند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شاهرود، عدم وجود نقدینگی و سود بالای تسهیلات بانکی را ازجمله مهم‌ترین عوامل عدم رونق در واحدهای تولیدی دانست.

کاملی قرار گرفتن واحدهای خودروساز در بورس را ازجمله عوامل مؤثر در بهبود وضع واحدهای تولیدی عنوان کرد.

توقیف خط تولید؛ ممنوع!

روح‌الله اسماعیلیان، رئیس دادگستری شهرستان شاهرود نیز با بیان اینکه رفع موانع تولید همواره از تأکیدات رهبری معظم انقلاب بوده است، نام‌گذاری سال ۱۳۹۹ به‌عنوان سال «جهش تولید» را از موجبات سنگین‌تر شدن وظیفه مسؤولان امر دانست.

وی با اشاره به رویکرد جدید قوه قضائیه، حمایت از تولید را از مهم‌ترین مسائل مورد اهتمام بیان کرد و افزود: به مجموعه‌های ذی‌ربط قضایی تأکید شده است که هیچ اجرای حکم و احقاق حقی نباید خلل در روند تولید یا اخراج کارگر را موجب شود و با همین نگاه، توقیف هرگونه وسایل و تجهیزات خط تولید کارخانه‌ها ممنوع است.

اسماعیلیان همچنین اختصاص شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های واحدهای تولیدی در دادگستری شاهرود را ازجمله اقدامات صورت‌گرفته در سال جاری عنوان کرد و افزود: به جهت توجه به بخش تولید و اتخاذ رویه واحد در حمایت از تولید، شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های واحدهای تولیدی اختصاص داده‌ایم تا همه جوانب حمایت از تولید در کنار احقاق حقوق مورد توجه قرار گیرد.

مسؤولان به خط شوند

به‌هرحال امروز، همه مسؤولان برای حمایت از تولید باید به خط شوند و بازدید از بخش‌های مختلف واحدهای تولیدی در صدر برنامه‌های مدیران قرار گیرد.

شماری از واحدهای تولیدی شاهرود در سال‌های اخیر تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند؛ اما با کمک مسؤولان توانستند مجدد، تولیدات خود را احیا کنند؛ هر چند تا بازگشت به شرایط مطلوب گذشته راه بسیار است و حمایت جدی‌تر مسؤولان و به‌خصوص بانک‌ها را می‌طلبد.

به نظر می‌رسد در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان‌قیمت و با بهره کم بتواند تا حدود زیادی مشکلات واحدهایی از این دست را رفع کند.

انتهای پیام/74036/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول