اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام آمریکایی: دعوت برای چرخش لبنان به سوی شرق شوکه‌کننده بود

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک از درخواست برای چرخش لبنان به سوی شرق ابراز تعجب کرد و گفت که این امر «شوکه کننده» بود.

مقام آمریکایی: دعوت برای  چرخش لبنان به سوی شرق شوکه‌کننده بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک اتهامات وارده به دولت آمریکا مبنی بر جلوگیری از ورود دلار به بازار لبنان از سوی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان را رد کرد و مدعی شد که این مسأله ارتباطی با آمریکا ندارد.

اتهام‌زنی به حزب‌الله لبنان

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با وبگاه خبری «الهدیل» لبنان تصریح کرد: این اظهارت سید حسن نصرالله خیالی و هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد و ایالات متحده مانع ورود دلار به لبنان نیست. دلیل افزایش قیمت دلار در لبنان به افزایش سطح تقاضای آن به منظور قاچاق به سوریه باز می‌گردد. همچنین دلیل دیگر آن کمبود موجودی ارزی در بانک‌ها و سالهای متمادی فساد در این کشور و فقدان اقدامات اصلاحی مانند کسب درآمدهای گمرکی که حزب‌الله، دولت لبنان را از آن به دلیل قاچاق در بخش تسهیلات مرزی محروم کرده، است. 

وی با اشاره به این عوامل مدعی شد که آمریکا هیچ نقضی در این امر نداشته و عوامل داخلی مربوط به فساد و قاچاق دلار به سوریه و فرار مالیاتی و گمرکی حزب‌الله لبنان در این مسأله نقش دارند.

از دعوت به چرخش لبنان به سوی شرق شوکه شدیم

شنکر درباره دعوت به چرخش لبنان به سوی شرق و به طور مشخص چین، روسیه و ایران نیز گفت: این دعوت شوکه‌کننده بود. آیا کسی می‌تواند از میزان کمک‌های مالی چین به لبنان به ما بگوید؟ روسیه چه کمک مالی به لبنان کرده است؟ آمریکا در سال 2019، با 750 میلیون دلار بیش از هر کشور دیگری به لبنان در بخش اقتصاد، توسعه و امنیت کمک کرد. چین به لبنان برای مقابله با ویروس کرونا، چه کمکی کرد؟ این آمریکا بود که کمک‌هایی به ارزش 25 میلیون دلار در این بخش به لبنان ارائه کرد...چین چه داده است؟ 

وی در ادامه اظهارات علیه سیاست‌های چین گفت: بیایید به عنوان یک مثال، نگاهی به جیبوتی بیاندازیم. چین چیزی جز تله و وام‌های بالا و قراردادهای غیرشفاف سرمایه‌گذاری کاری نکرد و همه ما می‌بینیم که چین چگونه از هر کشوری که نتواند وام‌های خود را پرداخت کند، چه استفاده‌ای برای سیطره بر آن می‌کند. در برخی موارد حتی بنادری از آن کشور را به مدت 99 سال تحت اختیار خود می‌گیرد..این کشور در موضوع ویروس کرونا نیز در قبال جهانیان غیرشفاف عمل می‌کند..این چیزی است که چین ارائه می‌کند.

مردم لبنان نمی‌خواهند آینده‌ای چون ایران و ونزوئلا داشته باشند

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود علیه حزب‌الله لبنان گفت: حزب الله بخشی از خط مرتبط با رژیم‌های سرکوب‌گری چون ایران است که دارای سابقه‌ای اثبات شده در نقض حقوق بشر دارد و نیز چین که میلیون‌ها مسلمان چینی را در اردوگاه‌ها بازداشت کرده است. اغلب لبنانی‌ها به خوبی می‌دانند که آینده آنها با نمونه رژیم‌های ایران و ونزوئلا تطابق ندارد و این آن چیزی نیست که مردم لبنان بخواهند.

حزب‌الله لبنان را تهدید می‌کند نه اسرائیل!

وی به این سخن سید حسن نصرالله که چند روز پیش به صراحت گفت: «آمریکا می‌خواهد ما را در دوراهی خلع سلاح یا گرسنگی تحت فشار قرار دهد اما ما اسلحه را در دست نگه می‌داریم و بدون اینکه گرسنگی بکشیم آنها را می‌کشیم»، نیز واکنش نشان داد و گفت: این عبارت کاملا دفاعی است. آنچه که حزب‌الله برای سیطره و کنترل بر نظامی مالی لبنان انجام می‌دهد و نیز تخریب وجهه بانک‌ها در شرایطی که بانک‌ها با بحران شدیدی به دلیل پولشویی و دخالت داشتن در تجارت مواد مخدر که خود تهدیدی برای وجهه آنها است، مواجه هستند، این است که با تحریک اسرائیل، بهبود سیستم بانکی را تهدید می‌کند.

شنکر توضیح داد که این چیزی نیست که لبنان در شرایط کنونی آن را بخواهد. بنابر ادعای وی، آنچه که حزب‌الله انجام می‌دهد تهدید کامل لبنان در شرایطی است که این کشور تاب تحمل بحران دیگری غیر از بحران مالی ندارد و این اقدامات غیرمسئولانه است.

دفاع تمام‌قد از تجاوزهای مستمر تل‌آویو به حریم هوایی لبنان

این مقام مسئول آمریکایی ادامه داد: من بارها گفته‌ام که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد و حزب‌الله یک سازمان تروریستی است که همواره به اقداماتی مبادرت می‌ورزد که موجب منازعه می‌شود. ما اخیرا گزارش‌هایی درباره فعالیت اسرائیل در آسمان لبنان دریافت کرده‌ایم و در باره این مسأله فرماندهی نیروهای یونیفل سخن گفته است. اگر این سازمان صلاحیت ورود به کلیه مناطق تحت فعالیت حزب‌الله را داشت، ما شاهد این پروازهای اسرائیل نبودیم.

وی افزود: ایالات متحده، اساسا به لبنان کمک می‌کند و ما بزرگترین حامی آن در میان کلیه کشورهای جهان هستیم و کمک‌های ما به این کشور در سایه بحران کرونا، بهترین دلیل برای اثبات این امر است. ما بار دیگر از دولت لبنان می‌خواهیم که اصلاحاتی جدی انجام دهد و با فساد مبارزه کند.

انتقاد از عملکرد دولت لبنان و دخالت در امور داخلی آن

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که بیش از ۱۳۰ روز از تشکیل دولت و کسب رأی اعتماد آن می‌گذرد اما تا به این ساعت، هیچ اقدام جدی برای اصلاح امور و مبارزه با فساد صورت نگرفته است و تنها مناقشاتی درباره صندوق بین‌المللی پول صورت گرفته است بدون هیچ اصلاحاتی.

وی ادامه داد: ما از دولت لبنان در صورتی که گام‌هایی جدی برای اصلاحات بردارد و تصمیمات دشواری برای تغییر اداره کشور اتخاذ کند، حمایت می‌کنیم.

تحریم‌های قریب‌الوقوع علیه همپیمانان شیعه و غیر شیعه حزب‌الله در لبنان

معاون وزیر خارجه آمریکا درباره اعمال قریب‌الوقوع تحریم‌ها علیه همپیمانان شیعه و غیر شیعه حزب‌الله لبنان نیز گفت: بله تحریم‌هایی علیه لبنان درباره مبارزه با فعالیت‌های حزب‌الله و نیز تحریم‌هایی در چارچوب قانون «ماگنیتسکی» برای مبارزه با فساد در این کشور اعمال خواهد شد.

وی تاکید کرد که آمریکا همچنان به همکاری با نیروهای مسلح لبنان که ثابت کرده‌اند شریکی ممتاز در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری هستند، پایبند می‌ماند و با ارتش لبنان همکاری و به آن، کمک‌های لازم را ارائه خواهد کرد.

پرونده ترسیم مرزهای آبی لبنان با رژیم صهیونیستی

معاون وزیر خارجه آمریکا درباره پرونده ترسیم‌ مرزهای آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز گفت: آمریکا بیش از یک سال پیش میان لبنان و اسرائیل میانجیگری کرد و «ایده‌ای» برای حل این بحران طرح شد و ما میان دیدگاه‌ها همگرایی ایجاد کردیم. اما اکنون توپ در زمین لبنان است که با بحران مالی مواجه است و می‌خواهد که از گاز در بلوک 9و 10 که حاوی بالاترین میزان ذخایر گازی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سواحل لبنان است، بهره‌برداری کند. زمانی که دولت بخواهد این گاز را استخراج و از آن استفاده کند من لبنانی‌‌ها را ترغیب می‌کنم که «ایده» مذکور را اجرایی کنند تا بتوانند از ذخایر گازی دریایی استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول