اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

ساماندهی سهمیه‌های کنکور منتظر تصمیم مجلس شورای اسلامی

مدت‌ها است بحث حذف سهمیه‌ها و کنکور مطرح است و مسؤولان ذی‌ربط در تلاش هستند تا در این راستا به نتیجه مطلوبی برسند؛ با وجود این که مدت زمان کوتاهی به زمان برگزاری کنکور 99 باقی نمانده همچنان پیگیری این پرونده بی‌نتیجه مانده است.

ساماندهی  سهمیه‌های کنکور منتظر تصمیم مجلس  شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تا دهه ۴۰ شمسی هر دانشگاهی در ایران، شیوه‌‌ای متفاوت برای گزینش دانشجو داشت؛ امتحان یا مصاحبه علمی. دانشگاه‌‌ها محدود بودند و البته متقاضیان تحصیل هم محدود؛ دانشگاه تهران، دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر فعلی)، دانشگاه ملی (شهید بهشتی فعلی)، فردوسی مشهد، جندی ‌شاپور اهواز (شهید چمران فعلی) و دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز فعلی) بودند و ظرفیت‌هایی که تکمیل نمی‌شد. تا اینکه به ‌تدریج تقاضای ورود به دانشگاه افزایش یافت و شرایط تغییر کرد. کنکور آمد و ماندگار شد. بزرگ‌‌ترین رویداد علمی کشور رقابتی است همگانی که استعدادها را در دورافتاده‌ترین نقاط ایران نیز شناسایی می‌ کند و شاید مزیت مهم و دلیل ماندگاری ‌اش همین باشد.

نخستین امتحان سراسری دانشگاه‌ها در سال ۱۳۴۲ برگزار شد؛ نخستین کنکور ایرانی. این کنکور را هیأت مسابقات ورودی دانشگاه‌‌ها برگزار می‌کردند؛ هیاتی تازه تأسیس از اساتید و مسئولان دانشگاه‌‌های ایران. امتحان کنکور برای نسل‌‌های مختلف ایرانیان خاطره ساز بوده است؛ دست‌کم خاطره‌های شخصی به جای گذاشته است. اما خاطره‌‌های جمعی هم هستند و از همه جالب تر اینکه یک روز در سال جلوی دکه‌های روزنامه فروشی صف می‌ شد و آن روز اعلام نتایج کنکور بود.

و  اما ۱۶ آذر ماه سال ۹۸ وزارتین علوم و بهداشت با تقدیم «لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی به هیات دولت»، پیشنهاد لغو مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی را ارائه کردند.

در این لایحه آمده است که تمام قوانین و مقررات مصوب ابلاغی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای هدایت استعدادهای درخشان در خصوص نحوه اعمال سهمیه‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (شامل بومی گزینی، قانون عدالت آموزشی، سهمیه‌های مندرج در قانون خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعد آن، قانون ورود رزمندگان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، سهمیه‌های مربوط به کارگر نمونه، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، دانشجوی نمونه کشوری، بهیاری و غیره) لغو و این قانون جایگزین آنها می شود و پس از آن امکان ایجاد هیچ‌گونه سهمیه جدیدی به جز موارد مندرج در این قانون وجود ندارد.

یکی از امتیازات جنجالی که با تصویب این لایحه حذف می شود، امتیاز نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی است که در سال جاری حواشی زیادی به دنبال داشت.

سهمیه‌های کنکور در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تعدد مراجع تصمیم‌گیر درباره سهمیه‌های کنکور می‌گوید: سهمیه‌هایی که مصوبه مجلس را دارند در مجلس و سهمیه‌هایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارند در همین شورا مطرح و اصلاح شوند.

وی همچنین لایحه پیشنهادی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای ساماندهی و کاهش سهمیه‌های کنکور را به مراجع تصمیم‌گیر متعددی مربوط می داند و اینکه این طرح چگونه باید قانونی و اجرایی شود نیز می‌گوید: لایحه‌ای که اخیرا از سوی وزارت علوم و بهداشت مطرح شده است، فعلا در حد پیشنهاد است و در پاسخ به گلایه‌ها و نگرانی‌ها بابت انواع سهمیه‌ها در کنکور پیشنهاد شده است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری عنوان می‌کند:‌ مصوبات متعددی در مورد سهمیه‌های کنکور وجود دارد که مراجع تصمیم‌گیر در این باره متفاوت بوده‌اند و برخی مصوبات مربوط به مجلس و برخی مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است. با توجه به متفاوت بودن مراجع صدور مصوبه مواردی که مصوبات مجلس را دارد، طبیعی است که باید در مجلس اصلاح شوند و سهمیه‌هایی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند باید در این شورا مطرح شوند. 

سهمیه‌ها برای کنکور ۹۹ حذف نمی‌شود

در ادامه ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور نیز از حذف نشدن سهمیه‌های کنکور در سال ۹۹ خبر می‌دهد و می‌گوید: برای تصویب یک لایحه زمان زیادی لازم نیست و حداقل کاری که انجام می شود این است که مصوبات مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۹۹ حذف شوند.

خدایی با بیان اینکه چند ماه قبل سهمیه‌های کنکور ساماندهی و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد، می‌افزاید: لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشده است؛ بنابراین سهمیه‌ها در کنکور ۹۹ حذف نمی‌شود؛ همچنین 
 از ارسال این لایحه به شورا هیچ نتیجه عملی ندیدیم، به همین دلیل سهمیه‌های کنکور در دفترچه راهنمای ثبت نام آورده شده است.

* سهمیه‌ها در کنکور وضعیت آشفته‌ای در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است

محمود نیلی محمود آبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز درباره لایحه ساماندهی سهمیه‌ها در کنکور می‌‌گوید: متاسفانه سهمیه‌ها در کنکور وضعیت آشفته‌ای را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است. در سال‌های مختلف سهمیه‌های جدیدی به لایحه سنجش و پذیرش کنکور اضافه شده بود که این‌ها با هم همخوانی نداشتند و باعث انباشتگی مشکلات در دانشگاه‌ها شد. این سهمیه‌ها باعث شدند افراد با استعداد برای بخش کوچکی از رشته‌های پر طرفدار رقابت کنند و بخش نسبتا بزرگی از پذیرش دانشجویان برای سهمیه‌های مختلف تقسیم شود که این باعث می‌شد اختلاف کیفیت ورودی زیادی را در رشته‌ها مخصوصا رشته‌های پر طرفدار داشته باشیم.

 وی معتقد است: سهمیه‌های کنکور سرخوردگی وحشتناکی را برای جوانان رقم می‌زد و باعث می‌شد جامعه به سمت دو قطبی شدن پیش برود و بخش‌هایی از جامعه مقابل بخش‌هایی دیگری از جامعه قرار بگیرد. این بحث ساماندهی سهمیه‌ها خیلی بحث مهمی است و باید تصویب شود. البته باید زودتر از این‌ها تصویب می‌شد. این لایحه دوبار به مجلس برده شده است، ولی تصویب نشده و خود مجلس پایه گذار این بدعت اشتباه بوده است.

رئیس دانشگاه تهران می‌گوید: این لایحه باید برای تصویب شدن حتما دو سوم آرا را بیاورد. این مصوبات سهمیه‌ها در کنکور، مجلس را در مظان اتهام قرار داد، قوانینی در آن تصویب می‌شود که به نفع مردم نیست. امیدواریم این لایحه تصویب شود و هم مشکلات در دانشگاه‌ها را کم کند و هم آرامشی به جوانانی که می‌خواهند در رقابت سالم درس بخوانند دهد.

* حذف سهمیه‌های کنکور با تعامل کارشناسی بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره وضعیت حذف برخی سهمیه‌های دانشگاهی می‌گوید: این موضوعی است که مجلس در خصوص آن تصمیم‌گیری کرده است و خود مجلس می‌تواند دوباره راجع به آن اعمال نظر و تصمیم گیری کند. البته حذف سهمیه‌های دانشگاهی می‌تواند با یک تعامل کارشناسی بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: هم اکنون ۱۹ سهمیه دانشگاهی داریم و دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان در لایحه‌ای پیشنهاد حذف ۱۶ مورد سهمیه را به این شورا ارائه داده‌اند که این نیازمند  همکاری مجلس شورای اسلامی است.

عاملی بیان در ادامه می‌گوید: ما در این دوره تلاش کردیم این همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی شکل گیرد و در خصوص لایحه ای را که وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان آماده کردند، تلاش ما این بوده است که بخش مربوط به نظر این شورا برای لغو با اصلاح از سوی مجلس، آماده کنیم که متاسفانه هنوز موفق به این کار نشدیم. البته و به طور حتم مسئله سهمیه‌های دانشگاهی  از جمله محورهای اصلی این شورا است که ما قصد داریم با تعامل با هیات رییسه و کمیسیون علم و فناوری مجلس دوازدهم که کار خود را شروع کرده است، طبق یک زمان بندی کوتاهی این موضوع با اقدام مشترک محقق شود.

همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از جزئیات  گفت‌‌‌وگویش با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید: موضوع برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس شورای اسلامی مشترک است که از جمله آنها می توان به بحث سهمیه‌ها، کنکور،  جمعیت و همچنین برنامه پنج‌ساله اشاره کرد. 

 وی به برنامه پنج‌ساله نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در حوزه علم و فناوری و فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته تلفیقی را بر اساس مصوبه سند راهبری مهندسی فرهنگی تشکیل داده که به برنامه پنج ساله و ستاد نقشه جامع علمی ورود پیدا می کند.این برنامه های مشترکمان موضوع گفت‌وگوهای ما بوده است تا بتوانیم سازوکاری برای آن فراهم کنیم که کارها سرعت بیشتری پیدا کنند. 

عاملی یادآور شد: در حوزه سهمیه‌ها وزارتین علوم و بهداشت‌،درمان و آموزشی پزشکی پیشنهاداتی دارند که  یک اصلاح اساسی است که بخشی از تغییرات آن مستلزم تغییر در قانون است و این مجلس است که باید این تغییر را انجام دهد. بنا شد فضای همکاری‌ را برای تصمیم‌گیری فراهم کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول