اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

سامانه گزارش‌گر‌ان فساد در سازمان بازرسی کل کشور راه‌اندازی می‌شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از راه‌اندازی سامانه گزارش‌گران فساد در سازمان بازرسی کل کشور خبر داد.

سامانه گزارش‌گر‌ان فساد در سازمان بازرسی کل کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری اظهار داشت: پس از انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه در دوره تحولی این قوه هستیم و در حکمی که رهبر انقلاب برای حجت‌الاسلام رئیسی داشتند، به این مسأله توجه شده بود.

وی افزود: اقدامات تحولی در سازمان بازرسی بر اساس سند تحول که تدوین و ابلاغ شده صورت گرفته است و توجه به همه ظرفیت‌های قانونی برای اعمال نظارت در سازمان بازرسی در دستور کار بوده و انجام شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد در اموریت قوه قضائیه قرار دارد‌ گفت:‌خبرنگاران می‌توانند بازرسان افتخاری سازمان بازرسی باشند ما تلاش داریم از ظرفیت همگانی برای نظارت بهره‌مند شویم.

درویشیان گفت:  علاوه بر سامانه رسیدگی به شکایات که 80 درصد شکایات از این طریق رسیدگی و پیگیری می شود امسال سامانه گزارش‌گران فساد را نیز راه‌اندازی می‌کنیم که اصحاب رسانه و عموم می‌توانند گزارش‌های مربوط به فساد را از طریق این سامانه به ما اطلاع دهند.

وی با تأکید بر اینکه موضوعات کلان از جمله مسکن، خودرو و معضلات اقتصادی و معیشتی در اولویت ما قرار دارد، گفت:‌ هر چند پیشگیری اصل مهمی در زمینه کاهش تخلفات محسوب می‌شود ولی از طریق سامانه گزارش‌گران فساد تلاش خواهیم کرد که اقدامات لازم به موقع صورت گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: کوتاهی دستگاه‌ها و مطالبه‌گری از دستگاه نیز جزو برنامه‌های ما بوده است و پیگیری تحقق شعار سال نیز در اولویت کارمان قرار دارد. 

*ثبت 100 هزار و 20 شکایت مردمی طی سال گذشته

وی در ادامه از ثبت 100هزار و 20 شکایت از سوی مردم در سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت:‌82 درصد از این شکایات از طریق سامانه رسیدگی به شکایات ثبت شده بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: 10 هزار کاربر  در دستگاه‌های اجرایی داریم که موظف هستند به شکایت‌های مردمی رسیدگی و در زمان مناسب پاسخ آن را به ما اعلام کنند.

* رشد 51 درصدی شکایات در سال 98

درویشیان با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سال 97، 51 درصد میزان شکایات رشد داشته است گفت:‌این مسأله به دلیل امیدوار شدن مردم به قوه قضائیه در دوره جدید بوده است و نشان از افزایش اعتماد به این قوه و سازمان بازرسی دارد.

وی گفت:‌ارزش ریالی مطالباتی که سال پیش وصول شد و به خزانه واریز شده است 2500 میلیارد تومان بوده است همچنین 5 هزار و 600 میلیارد تومان مالیاتی که تشخیص داده نشده بود به خزانه کشور بازگشت داده شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: از معضلات کنونی کشور با توجه به وضعیت منابع مالی موانع مالیاتی است  که خوشبختانه اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

*اصلاح برخی از قوانین و مقررات ابهام‌زا کلید خورد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ضروری که باید مورد توجه قرار می‌گرفت اصلاح برخی قوانین و مقررات ابهام‌زا بود.

وی گفت:‌برخی از قوانین متناسب با زمان کنونی است و گاهی برخی از مقررات به خاطر تفاسیر متعدد بستر سوء استفاده می‌شود که بنا داریم در گام نخست موارد مربوطه را به مجلس شورای اسلامی منعکس کنیم که تعامل جدی و تخصصی با کمیسیون‌های مجلس در این راستا خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: بحث فساد جدی است و همیشه مطرح بوده که در سال‌های اخیر به صورت جدی‌تر مطرح شده است.

*انجام 5 هزار بازرسی طی سال گذشته

درویشیان اعلام کرد: در سال گذشته حدود 5 هزار بازرسی انجام گرفته که 8500 مورد آن گزارش بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در مجموع گزارش‌های اصلی 3854 مورد بوده که بیش از 10 هزار مورد آنها را برای موارد اجرایی و کاربردی ارائه کرده‌ایم. همچنین 1242 گزارش معرفی به مراجع قضایی شده و 4400 نفر نیز برای رسیدگی به اتهامات معرفی شده‌اند.

وی بیان داشت: همچنین 3383 گزارش تخلفات اداری داشتیم که 10600 نفر به مراجع رسیدگی به تخلفات اداری در سال گذشته معرفی شده‌اند.

درویشیان افزود: در سه ماهه امسال نیز 2121 مورد بازرسی صورت گرفته و 1234 گزارش ارسال شده است. همچنین 3700 پیشنهاد اجرایی و کاربردی انجام گرفته است. 

* دولت از علل نابسامانی بازار مسکن

درویشیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور چقدر به موضوع مسکن و اجاره‌بها و گلایه‌مندی مردم در این راستا توجه کرده و چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت: در حوزه مسکن ما قبلا ورود کرده‌ایم و گزارش‌هایی نیز اعلام کردیم ولی باید توجه داشت که تکالیفی طبق قانون بر عهده دولت بوده که انجام نشده و این مسأله از علل نابسامانی بازار مسکن است.

وی افزود: به طور مثال دولت سامانه مالی املاک و اسکان کشور را باید طی 6 ماه راه‌اندازی می‌کرد ولی تازه به این دو حوزه ورود یافته این مسأله سبب می‌شد که همه معاملات مسکن و مستغلات  در این سامانه ثبت شود از آشفتگی جلوگیری شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این سامانه از سال 94 قرار بوده است تشکیل شود ولی تا کنون اقدامی صورت نگرفته بود همچنین از جمله بحث‌های امروز موضوع خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها است که طبق اعلام دولت 2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که می‌توان به این موضوع نیز توجه کرد.

درویشیان گفت:‌سال گذشته یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد فردی در تهران 700 واحد مسکونی دارد همچنین گفته می‌شود فرد دیگری 2500 واحد مسکونی دارد لذا اگر نظارت‌های درستی انجام گیرد و سامانه‌های مربوطه تشکیل شود همه این موضوعات قابل شناسایی است و می‌توان اخذ مالیات و کنترل بازار را انجام داد.

وی تأکید کرد: دولت باید اجرای کامل قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را مورد توجه قرار دهد همچنین بحث واگذاری اراضی که اخیرا توسط دولت مطرح شده و یا توجه به بافت‌های فرسوده برای تولید مسکن از عوامل تأثیرگذار در کاهش قیمت مسکن است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: مسکن،‌خودرو، ارز و سکه به عنوان کالای سرمایه‌ای مورد توجه قرار گرفته همچنین کاهش ساخت و ساز توسط بخش خصوصی، افزایش مصالح ساختمانی و دلالی بورس‌بازی در این زمینه سبب افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شده است.

درویشیان گفت: ما به جد پیگیر این مسأله هستیم تا ساماندهی مهم انجام گیرد.

*اقدامات سازمان بازرسی در حوزه قیمت خودرو

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه سازمان بازرسی چه اقداماتی جهت کنترل قیمت خودرو انجام داده است گفت:‌این مسأله نیز همواره در دستور کار بوده است. شورای رقابت با پیگیری‌های انجام شده در عرصه قیمت خودرو وارد شده و علیرغم تلاش برخی که مانع این قضیه بودند اقداماتی صورت گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برخی به دنبال این مسأله هستند که شورای رقابت را از گردونه خارج کنند و 5 درصد بیشتر و کمتر از قیمت حاشیه بازار قیمت خودرو را تعیین سازند.

درویشیان گفت:معتقدیم حاشیه بازار برای وقتی است که نابسامانی و اراده جدی در تولید و عرضه خودرو همچنین اقتصاد کشور نباشد.

*سرانجام ساماندهی کارت‌های بازرگانی

وی در مورد ساماندهی کارت‌های بازرگانی گفت: این موضوع قصه پر غصه است اگر بسترها اصلاح شود امکان فساد وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود:‌تا زمانی که مبحث کارت اجاره‌ای مطرح باشد فساد به وقوع می‌پیوندد خوشبختانه با اقدام قوه قضائیه دیگر امکان وکالت کارت بازرگانی وجود ندارد.

درویشیان تصریح کرد: ما معتقدیم که کارت‌های بازرگانی باید حذف شود تا بتوان اقدامات بهتری در جهت ساماندهی این قضیه انجام داد.

*پرونده‌ای در مورد تخلف یکی از بانک‌ها در مورد اختلال در بازار سکه نداریم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود یکی از بانک‌های کشور با خرید تعداد زیادی سکه سبب اختلال در این بازار شده است و آیا سازمان بازرسی اقدامی در این زمینه انجام داده، اظهار داشت: گزارشی دریافت نکردیم اگر مستندی دارید به ما اعلام کنید و یا اسم بانک را بگویید تا پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سازمان بازرسی کل کشور پرونده‌ای تحت این عنوان نداریم گفت:‌داستان سکه و ارز به عوامل مختلف اقتصادی و صادرات و واردات بستگی دارد که در حوزه تعهدات ارزی چندین پرونده داریم و 200میلیون دلار تخلف در زمینه تعهد ارزی محرز و به مرجع قضایی اعلام شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: افرادی نسبت به خرید کالا به ازای ارز دولتی قرار بوده که اقداماتی را انجام دهند که یا واردات کالا می‌کردند و یا ارز در سامانه نیما بازگشت داده نشده است که پرونده‌هایی در این زمینه در دست بررسی است.

*پرونده تصرفات لواسان زیر ذره‌بین سازمان بازرسی

درویشیان در مورد تخلفات انجام گرفته در منطقه لواسانات گفت:‌ سازمان بازرسی کشور نسبت به کسانی که لابی می‌کنند چه در دستگاه‌های مربوطه و چه شبه قضایی با جدیت برخورد می‌کند و پرونده‌ها با حساسیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لواسان از مناطق حائز اهمیت است که تصرفاتی در آنجا صورت گرفته گفت:‌برخی از آراء کمیسیون ماده 100 در این زمینه قطعی شد و دیوان عدالت نیز تأییدیه لازم را برای حکم داد و باید اقدام لازم اجرا شود حتی اگر پرونده مربوط به هر مسؤولی باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: موضوع پرونده شبنم نعمت‌زاده در لواسان اجرا شد و رأی دوم که نیز مربوط به یکی دیگر از مسؤولین است اجرا می‌شود و بدون هیچ ملاحظه و خط قرمزی پیگیری لازم را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تخلف دولت در خرید هواپیمای فلوئیچک گفت: پرونده‌ای در جریان رسیدگی است ولی نامه‌ای از سوی قوه قضائیه در این زمینه برای ما نیامده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره پرونده‌ سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج و اشتغال یکی از محکومان علیرغم صدور حکم انفصال از خدمت اظهار داشت: جلسه دادگاه در این زمینه برگزار شده و احتمالاً 15 شهریور که جلسه دوم است رأی مقتضی صادر خواهد شد.

* آخرین اقدامات در خصوص پرونده آسیه پناهی

درویشیان در مورد آخرین روند رسیدگی به پرونده آسیه پناهی گفت: گزارشی در این رابطه مطرح شده که در حال نهایی شدن است در دادگستری کرمانشاه قرار صادر و افراد متخلف از کار برکنار شده‌اند.

وی بیان داشت: کسانی که بدون مجوز نسبت به تخریب آلونک آسیه پناهی اقدام کرده بودند پرونده آنها در حال نهایی شدن است و نتایج در این زمینه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بازرسی می‌تواند به پرونده‌های مربوط به قوه قضائیه نیز ورود یابد و تخلفات را زیر ذره‌بین قرار دهد گفت:‌ما نسبت به بخش‌های مالی و اداری دادگستری و سازمان‌های وابسته مثل سازمان‌های زندان‌ها و پزشکی قانونی همچنین سازمان ثبت اسناد ورود کرده‌ایم و تخلفات شناسایی شده در حال رسیدگی است برخی تخلفات اداری نیز محکومیت‌های لازم در مورد آن انجام شده است.

درویشیان خاطرنشان کرد: ولی صلاحیت بازرسی از قاضی در نحوه قضاوت اگر شکایتی در این زمینه باشد را باید دادرسی انتظامی قضات انجام دهد.

*ارائه گزارشات سازمان بازرسی در پرونده طبری

وی در مورد سوال دیگری در رابطه پرونده طبری گفت: گزارش‌هایی در این زمینه سازمان بازرسی ارائه کرد که مورد توجه و رسیدگی قرار گرفت و همانطور که رسانه‌ای شده است نماینده دادستان نام گزار‌ش‌های ما را در رسیدگی به این پرونده بیان می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد خبری که در فضای مجازی در مورد دستگیری چند تن از اعضای سازمان بازرسی منتشر شده است گفت:‌در حال حاضر کسی از سازمان بازرسی در بازداشت نیست یک نفر قبل از این مورد اتهام بوده که قطع همکاری آن پیش از این با سازمان انجام گرفته است.

درویشیان اعلام کرد:‌در بین همه دستگاه‌های اجرایی سازمان بازرسی پاک‌ترین سازمان محسوب می‌شود و اگر دستگاهی یک تا دو درصد مشکل داشته باشد در سازمان بازرسی حتی به درصد هم نمی‌رسد. البته انسان طبیعی است که در مضان اتهام قرار گیرد.

وی تأکید کرد:‌ما در برخورد با فساد با هیچکس تعارف نداریم چه این فرد در داخل و یا خارج از مجموعه باشد و با کوچک‌ترین بحث که شائبه فساد داشته باشد ورود کرده و برخورد با خاطیان را در دستور کار داریم.

*تمهیدات سازمان بازرسی جهت پیشگیری از قاچاق کالا

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد قاچاق کالا اظهار داشت: بسیاری از دستگاه‌ها طبق قانون جهت پیشگیری از این مسأله وظایفی را بر عهده دارند و تا پایان سال 98، باید سامانه تجارت تکمیل می‌شد و به بهره‌برداری می‌رسید.

وی گفت: وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، گمرک، وزارت صمت و ... تکالیفی را داشته‌اند که ما به صورت ویژه آن را پیگیری کرده‌ایم.

درویشیان خاطرنشان کرد:‌بانک مرکزی بسترهایی را برای تکمیل و بهره‌برداری سامانه تجارت فراهم کرده است ولی برخی از دستگاه‌ها همچون وزارت بهداشت و گمرک اقدامات لازم را انجام نداده‌اند.

* موضوع آب شرب غیزانیه از فوریت‌های سازمان بازرسی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: 250 برنامه بازرسی در سازمان پیش‌بینی کرده‌ایم و امسال بخش قابل توجهی از برنامه‌ها و اقدامات در راستای جهش تولید و رفع موانع آن است.

وی گفت: البته برخی از موضوعات به صورت فوریت‌دار و تحت عنوان فوریت‌های بازرسی مدنظر ما قرار دارد که پرونده آب شرب غیزانیه با تخریب آلونک پیرزن کرمانشاهی از جمله مباحث فوریت‌دار است.

* تأمین اجتماعی در پرداخت بیمه بیکاری ناشی از کرونا تخلفی نداشته است

درویشیان در مورد بیمه بیکاری ناشی از کرونا و سر باز زدن سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت‌های مربوطه گفت: 683 هزار نفر مشمول بیمه بیکاری به دلیل کرونا قرار گرفته‌اند که این افراد به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند و تا پایان اسفند تأمین اجتماعی 105 میلیارد به حساب 95 هزار نفر واریز کرد. همچنین 741 میلیارد به 510 هزار نفر در فروردین واریز شده است و در بررسی‌ها به موضوع سر باز زدن تأمین اجتماعی از پرداخت مطالبات نرسیده‌ایم.

ادامه دارد...

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول