اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

خواب مسوولان کهگیلویه و بویراحمد در4 تیر/ ماندگارترین حماسه استان زیر سایه سیاسی‌کاری‌ها+فیلم

4 تیر ماه سال 67 تیپ همیشه قهرمان 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد با 3 گردان در مقابل دشمن بعثی جانانه ایستادگی کرد و 78 شهید نیز تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرد.

خواب مسوولان کهگیلویه و بویراحمد در4 تیر/ ماندگارترین حماسه استان زیر سایه سیاسی‌کاری‌ها+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، چهارم تیر ماه سال 67 و در ادامه برنامه دشمن در اواخر دفاع مقدس با هدف تصرف بخش‌های مهمی از خوزستان 12 لشکر از رژیم بعث حملات گسترده را در 300 کیلومتر آغاز کردند اما در مقابل این حملات، در منطقه هورالعظیم رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در تیپ 48 فتح و پد خندق از ساعت 4 صبح تا 16 عصر جانانه در مقابل دشمن ایستادند.

رزمندگان تیپ 48 فتح با شرکت 3 گردان در این روز حماسه بزرگ پد خندق را با تقدیم 78 شهید والامقام خلق کردند و امروز سی و دو سال از خلق آن حماسه ماندگار  که مورد قدردانی مقام معظم رهبری قرار گرفت می‌گذرد اما در هیاهوی سیاسی کاری‌ها پد خندق به فراموشی سپرده شده و خبری از گرامیداشت حماسی‌ترین روز مردم کهگیلویه و بویراحمد نیست.

 یکی از مخاطبین فارس در سالروز این حماسه ماندگار طی یادداشتی آورده؛ سالروز حماسه عظیم "پد خندق" مظلومیتی از جنس عاشورا و حماسه‌ای بزرگ از رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد که به نوعی بیانگر اوج ایثار در دوران دفاع مقدس بود.

چهارمین روز از چهارمین ماه سال یادآور رشادت‌هایی است که گردان حضرت رسول (ص) و تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد در پد خندق انجام داد تا دشمن بعثی متحیر بماند که چگونه یک سپاه از ارتش عراق 16 ساعت مقابل یک گردان زانو می‌زند و نمی‌تواند پیشروی کند.

امروز 4تیرماه سالروز آن مقاومت و حماسه است حماسه دژ و پدخندق یکی از روزهای سرخ فام دفاع مقدس بویژه برای شیرمردان کهگیلویه وبویراحمدی است که از آن به عنوان تابلوی ایستادگی و ولایت مداری رزمندگان شجاع ایران اسلامی یاد می‌شود. در عملیات پدخندق 78 دلاور کهگیلویه و بویراحمد شهید و 87 نفر دیگر نیز مجروح و اسیر شدند که البته با احتساب شهدای روزهای قبل آن 124 نفر از این استان در این منطقه شهید شدند.

 

عملیات غرورآفرین پدخندق برگ زرین دیگری از افتخار آفرینی رزمندگان دلاور خطه کهگیلویه و بویراحمد است،پس از اینکه دشمن توانست فاو را از رزمندگان ایران اسلامی پس بگیرد اقدام به گرفتن جزایر مجنون شمالی و جنوبی می کند جزایری که تیپ 48 فتح کهگیلویه و بویراحمد مسئولیت محافظت از آن ها را  بر عهده داشت و چون دژهای آبی متعددی داشت به آن پد خندق نیز می‌گفتند.

 گردان‌های حضرت رسول(ص) ، گردان امام علی (ع) و گردان شهداء در آن‌جا مستقر بودند و وقتی دشمن برای پس‌گیری آن منطقه حمله کرد بسیاری از تیپ‌ها و لشکرها عقب‌نشینی کردند ولی تیپ 48 فتح جانانه ایستاد و مقاومت کرد.
هلی‌کوپترها و هواپیماهای دشمن مدام محل را زیر آتش گرفته و قایق‌های توپ‌دار مجهز به مسلسل به اضافه چندین تیپ و لشکر از زمین و دریا تیپ را مورد هجوم قرار دادند،در عملیات پد خندق، تیپ 48 فتح به مدت 16 ساعت به مقابله با دشمن بعثی پرداخت که در نهایت با شهادت تعداد زیادی از افراد تیپ و اسارت عده ای از آن ها ،نبرد پایان یافت.

پد خندق رشادت های فراوانی را به خود دیده است لکن حماسه ای که باعث شد نام پد خندق ماندگار شود مربوط به روزهای آخر جنگ است زمانی که عراق به جزایر مجنون حمله و نیروهای زبده خود را برای بازپس گیری این منطقه وارد عمل کرد.

و اکنون با بیان همه این رشادت‌ها و ایثارگری‌ها در خواب عمیق مسوولان، چهارم تیر دیگری از راه رسید و خبری از هیچ برنامه و مراسم در این روز نیست.

انتهای پیام/82024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول