اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

برخورداری: فدراسیون هندبال پول ندارد و صورت مسئله را پاک می‌کند/ حق نداریم سکوت کنیم

دروازه‌بان لژیونر هندبال ایران گفت: فدراسیون در تامین برخی هزینه‌ها دچار مشکل است و به همین دلیل با تدوین شیوه‌نامه‌ای عجیب، صورت مسئله را پاک می‌کند.

برخورداری: فدراسیون هندبال پول ندارد و صورت مسئله را پاک می‌کند/ حق نداریم سکوت کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، پست دروازه‌بانی در هندبال یکی از سخت‌ترین ورزش‌ها است؛ در این پست یک بازیکن با انعطاف بدنی بالا باید با تمام وجود خودش را مقابل شوت‌های قدرتی بازیکنان قرار دهد. هندبال ایران در این پست استعدادهای زیادی دارد و همین امر موجب شده که حالا سه سنگربان تیم ملی ایران در بهترین لیگ‌های اروپایی شاغل باشند. سعید حیدری‌راد و محسن‌باباصفری در رومانی و سعید برخورداری در اسپانیا بازی می‌کنند.

سعید برخورداری یکی از دروازه‌بان‌های با تجربه و در عین حال موفق هندبال ایران است که 55 بازی ملی در کارنامه خود دارد. او هم اکنون 30 سال سن دارد و هندبال را از 11 سالگی در مدارس استان اصفهان آغاز کرده است.

برخورداری با حضور در باشگاه فولاد مبارکه سپاهان زمینه رشد خود در این رشته ورزشی را فراهم کرد. وی از سال 2009 در تیم ملی بزرگسالان حضور داشته و به همراه نسل طلایی موفق به حضور در جام جهانی در هر سه مقطع نوجوانان، جوانان و بزرگسالان شده است. در کارنامه افتخارات این بازیکن می‌توان مدال نقره بازی‌‌های‌آسیایی 2010 گوانجو و همچنین حضور در جام‌ جهانی 2015 قطر را دید.

برخورداری کارش را از سپاهان آغاز کرد و با حضور در چند تیم دیگر از جمله ثامن‌ الحجج و نیروی زمینی شرایط را برای لژیونر شدن خود فراهم کرد. او مدتی به لیگ لبنان رفت و مدتی هم در لیگ عراق بازی کرد. وی زمانی که عضو تیم ثامن الحجج سبزوار بود با پیشنهادی از سوی تیم ساداکای لبنان روبرو شد و پس از پایان بیست‌وهفتمین دوره لیگ برتر کشور و موافقت باشگاهش به صورت موقت تا پایان لیگ لبنان به این کشور سفر کرد.

برخورداری، دروازه‌بان ملی‌ پوش و بازیکن اصفهانی هندبال ایران چند دوره از سپاهان رفت و مجدداً به این تیم بازگشت و کمی بعد هم با مسئولان باشگاه سانتونای اسپانیا به توافق رسید و راهی این کشور شد. نماینده هندبال ایران در لیگ اسپانیا روند خوبی را طی کرد و توانست از لیگ دسته اول به لیگ برتر اسپانیا بیاید. او که مورد توجه مسئولان و کادر فنی تیم گوادالاخارا شده بود قراردادی 3 ساله با این تیم امضا کرد.

وی اوایل سال گذشته پس از پشت‌سر گذاشتن تست‌های پزشکی باشگاه گوادالاخارای اسپانیا، قرارداد 3 ساله خود را با این باشگاه امضا کرد تا اولین خرید تابستانی این تیم لقب بگیرد.  سعید برخورداری، دروازه‌بان ایرانی تیم گوادالاخارای اسپانیا در جمع 10 دروازه‌بان برتر لیگ هندبال اسپانیا لالیگا قرار گرفت که افتخاری بزرگ برای او و هندبال ایران به شمار می‌رود.

یکی از حاشیه‌ های این ملی‌ پوش هندبال، داستان خداحافظی اش از تیم ملی بود. علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال در نشستی که با خبرنگاران داشت اعلام کرد که «سعید برخورداری یکی از دروازه بانان با تجربه هندبال ایران که از سوی علیرضا حبیبی برای حضور در اردوهای تیم ملی دعوت شده است، نامه ای به فدراسیون ارسال و از حضور در بازی های ملی خداحافظی کرد.» 

این خبر شوک عجیبی به همه وارد کرد، اما بعدها مشخص شد که وی در انتقاد به شرایط موجود در اردوی تیم ملی این تصمیم را گرفته و می‌خواهد مدتی از مسابقات ملی دور باشد. برخورداری که همیشه خودش را سرباز تیم ملی می‌داند خیلی زود در گفت و گو با رسانه ها واقعیت را بیان کرد و گفت که خبر خداحافظی اش یک سوتفاهم بود.

* دنبال پیشرفت هستم

سعید برخورداری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که پیش آمد و شیوع ویروس کرونا مسابقات تعطیل شد و من هم به ایران آمدم. این روزها به صورت انفرادی تمرین می‌کنم و فکر می‌کنم از دو هفته دیگر به اسپانیا بازگردم. 

وی درمورد پیشنهاد تیم‌های آلمانی و قطری، گفت: قرارداد من با گوادالاخارا سه ساله است، اما چند پیشنهاد به دستم رسیده که در حال بررسی آنها هستم. اگر توافقات صورت بگیرد و تیم‌ها بتوانند ملبغ بند فسخم را پرداخت کنند از اسپانیا خواهم رفت. به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای باید تمام جوانب را درنظر بگیرم؛ خوشبختانه تیم‌هایی که به من پیشنهاد داده‌اند از نظر فنی در سح مطلوبی هستند و از نظر مالی هم شرایط خوبی دارند. دنبال پیشرفت هستم و فکر می‌کنم طی روزهای آینده تکلیف مشخص شود.

* در بین 46 دروازه‌بان، نهم شدم

دروازه بان تیم گوادالاخارا درباره عملکرد تیمش در فصلی که نیمه کار ماند، عنوان کرد: شرایط خوبی داشتیم و از هفته اول روند صعودی را در پیش گرفتیم. به هر حال کرونا همه چیز را تعطیل کرد و باید خود را برای فصل پیش رو آماده کنیم. برای سال آینده چند بازیکن از جمع ما جدا شده اند و بازیکنان جدیدی به تیم آمده اند؛ این تغییرات عظیم ممکن است کارمان را در هفته های ابتدایی با مشکل روبرو کند.

وی افزود: امیدوارم بتوانم فصل آینده هم عملکرد خوبی در ترکیب تیمم داشته باشم و نتایج خوبی کسب کنیم. فصل گذشته در بین 10 دروازه‌بان برتر اسپانیا قرار گرفتم که یک افتخار برای من است. شاید برخی‌ها بگویند که مگر لیگ اسپانیا چند دروازه‌بان دارد که قرار گرفتن در جمع 10 گلر برتر افتخار محسوب شود؟ در واقع از بین 46 دروازه‌بان، من توانستم جایگاه نهم را به خود اختصاص دهم.

* برای دویدن هم نمی‌توانستیم از خانه خارج شویم

دروازه‌بان لژیونر هندبال ایران درمورد روزهای ابتدایی شیوع کرونا و قرنطینه در اسپانیا، خاطرنشان کرد: شرایط واقعاً برایم سخت بود. من تنها در اسپانیا بودم و قوانین به گونه‌ای شد که مجبور بودیم 64 روز در قرنطینه کامل باشیم. خوشبختانه طبق خبرهایی که دارم کرونا در اسپانیا کاملاً کنترل شده و تعداد کشته‌ها به صفر رسیده است. بعد از شرایط سختی که در روزهای ابتدایی پشت سر گذاشتم، شرایط برای حضورم در ایران فراهم شد و به کشورم برگشتم.

وی ادامه داد: به هر حال زندگی در ایران راحت‌تر است، اما متاسفانه هنوز کرونا به صورت کامل در ایران کنترل نشده است. روزهای سختی را در اسپانیا گذراندم و شرایط به قدری سخت‌گیرانه بود که حتی برای تمرین و دویدن هم نمی‌توانستیم از خانه خارج شویم. برگشتم به ایران کاملاً شانسی بود. به دنبال پروازی برای بازگشت به ایران بودم که در نهایت توانستم این کار را انجام دهم.

* ایران در هندبال صاحب سبک نیست

برخورداری درمورد شیوه‌نامه جدید فدراسیون هندبال برای لژیونرها، تصریح کرد: متاسفانه چند سالی هست که هندبال ایران در آسیا رتبه خوبی کسب نکرده است و معمولاً پنجم و ششم می‌شویم. شرایط در سال‌های اخیر به گونه‌ای شده که ما از سطح اول آسیا فاصله گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه باید بپذیریم که ایران در رشته هندبال صاحب سبک نیست و اگر بازیکنی بخواهد لژیونر شود باید از سطح پایین‌تر شروع کند. من خودم یک سال در دسته یک اسپانیا بازی کردم. اعتقاد دارم برای پیشرفت باید شرایط سخت را تحمل کرد؛ بنابراین حضور در کشورهای سطح پایین با پول کم هم ایرادی ندارد.

* حق نداریم سکوت کنیم

سنگربان ایرانی هندبال ادامه داد: شیوه‌نامه‌ای که فدراسیون زحمت کشیده و تدوین کرده برای کشورهای صاحب سبک خیلی خوب است، اما برای ما که در دوره آخر مسابقات آسیایی نتیجه را به امارات هم واگذار کردیم چندان منطقی نیست. ما بازیکنانی که لژیونر هستیم به دلیل اینکه این قوانین شامل حال نمی‌شود حق نداریم سکوت کنیم. به نظر من فرق زیادی بین هندبال ایران و اروپا وجود دارد و بازیکنی که بخواهد پیشرفت کند باید در لیگ‌های اروپایی بازی کند.

* بعد از امضای قراردادم، دو اسپانسر به سراغم آمد

برخورداری در پاسخ به این سوال که مهمترین فرق هندبال اروپا با آسیا و ایران چیست، تصریح کرد: تنها یک یا دو ساعت بعد از اینکه من به اسپانیا رفتم و قرارداد را امضا کردم دو اسپانسر برای کفش و لباس با مدیربرنامه من تماس گرفتند.

این بازیکن تصریح کرد: این کوچکترین اتفاقی است که می‌تواند به حرفه‌ای شدن یک بازیکن کمک کند. متاسفانه فدراسیون ایران این موضوعات را درنظر نمی‌گیرد و کمکی به بازیکنان نمی‌کند. جوانانِ آینده‌دار هندبال ایران با حضور در اروپا می‌توانند تنه به تنه بازیکنان بزرگ شوند که قطعاً به سود آنها و هندبال ملی خواهد بود. به هر حال تیم‌های اول تا سوم هر کشوری بازیکنان بسیار خوبی در ترکیب خود دارند.

* فدراسیون پول ندارد و صورت مسئله را پاک می‌کند

وی در مورد اینکه یکی از دغدغه‌های فدراسیون برای تدوین این شیوه‌نامه غیبت لژیونرها در رقابت‌های ملی بود، اظهار داشت: در تمام دنیا باشگاه‌ها موظف هستند تا در روزهای فدراسیون جهانی بازیکنان ملی‌پوش را در اختیار تیم‌های ملی خود قرار دهند. قطعاً در این بین اگر اردویی دقیقه 90 برپا شود یا مسابقه‌ای خارج از روزهای فدراسیون جهانی باشد باشگاه‌ها، بازیکنان را آزاد نمی‌کنند. فکر می‌کنم فدراسیون ایران برای تامین هزینه بلیت لژیونرهایش با مشکلاتی روبرو است و به همین دلیل می‌خواهد صورت مسئله را پاک کند. همه‌جای دنیا فدراسیون‌ها کمک می‌کنند تا بازیکنان‌شان پیشرفت کنند، اما دیدن برخی اتفاقات در ایران عجیب و غریب است!

* در اروپا فکر کردن به اسکان، تغذیه، پرداختی‌ها و ... خنده‌دار است

برخورداری در پاسخ به این سوال که آیا هزینه رفت و برگشت به اردوهای تیم ملی برعهده فدراسیون است، گفت:طبق قوانینی هزینه ایاب و ذهاب به اردوهای تیم ملی برعهده فدراسیون است. در این بین برنامه‌ریزی فدراسیون هم خیلی اهمیت دارد؛ البته من می‌دانم که در شرایط اقتصادی کنونی تامین هزینه‌ها بسیار سخت است، اما وظیفه فدراسیون چیست؟ نباید شرایط برای موفقیت تیم ملی فراهم شود؟ در چند سال اخیر شرایط پرداختی‌ها در لیگ ایران چگونه بود؟ سقف قراردادها در لیگ ایران چقدر است؟

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در شرایط کنونی، کمترین مبلغ قرارداد تیم‌های اروپایی هم بیشتر از لیگ‌های ایران باشد. ضمن اینکه در اروپا دغدغه زمان پرداخت نداریم. اصلاً فکر کردن به موضوعاتی همچون اسکان، تغذیه، پرداختی‌ها و ... در اروپا خنده‌دار است.

* فکر نمی‌کنم جذب اسپانسر برای تیمی پر ستاره سخت باشد

سنگربان تیم ملی هندبال ایران درمورد خداحافظی‌اش از تیم ملی و اینکه زمانی اعلام شد که از تیم ملی کنار رفته است، عنوان کرد: من خداحافظی نکردم؛ متاسفانه سوتفاهمی ایجاد شد بود که حل شد. در چند سال اخیر شرایط اردوهای تیم ملی مناسب نبود. نه تنها من که همه بازیکنان دوست دارند به تیم ملی کشور خود کمک کنند، اما شرایط فدراسیون از نظر جذب اسپانسر و فراهم کردن امکانات اولیه برای اردوها اصلاً خوب نبود.

برخورداری تاکید کرد: فکر نمی‌کنم جذب اسپانسر برای تیمی که این همه ستاره دارد کار سختی باشد. ضمن اینکه اگر تیم ملی به موفقیتی برسد، از کنفدراسیون هندبال آسیا و فدراسیون جهانی پاداش‌هایی دریافت می‌کند که می‌تواند چند برابر هزینه‌های فدراسیون باشد.

* شرایط پایه‌ای اردوهای ملی مشکل دارد 

برخورداری با تاکید بر اینکه نه تنها من بلکه تمام بازیکنان اگر شرایط اردوها فراهم باشد دلمان می‌‌خواهد که به تیم ملی کمک کنیم، گفت: هندبال ایران در چند سال اخیر خیلی ناموفق بود و با این همه ستاره تنها یک بار به جام‌جهانی رفته‌ایم. متاسفانه شرایط پایه‌ای اردو از جمله تغذیه، اسکان و لباس دچار مشکل است. فکر می‌کنم طبیعی باشد که در این شرایط ملی‌پوشان تمرکز کافی برای تمرین و مسابقه نداشته باشند.

* با هیچکس مشکل شخصی ندارم

لژیونر هندبال ایران درخصوص اینکه گفته می‌شود به دلیل برخی اختلافات با علیرضا حبیبی، سرمربی سابق تیم ملی هندبال قید حضور در تیم ملی را زده است، عنوان کرد: من مشکلی شخصی با هیچکس ندارم. همیشه گفته‌ام که هندبال ایران باید از مربیان بروز دنیا استفاده کند تا به موفقیت برسد. آیا درخواست غیرمنطقی داشته‌ام؟ اصلاً قصد ندارم توانایی مربیانی که در تیم ملی کار کرده‌اند را زیر سوال ببرم، اما حرفم این است که برای پیشرفت باید از بهترین افراد استفاده کرد. شاید مثال فوتبال و والیبال ایران دیگر تکراری شده باشد، اما دیدیم که با حضور کی‌روش و ولاسکو شرایط این دو رشته از نظر فنی چقدر تغییر کرد.

وی گفت: این همه لژیونر در هندبال ایران وجود دارد، اما چون اسپانسر نداریم نمی‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. اگر هندبال ایران بتواند مدال آسیایی بگیرد و جهانی شود، پاداش‌هایی دریافت می‌کند که می‌تواند کمک‌حال فدراسیون باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول