اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

۳۰ درصد پرونده‌های قضایی معوق در همدان تعیین تکلیف شدند

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه ۳۰ درصد پرونده‌های معوقه استان همدان تعیین تکلیف شدند، سالم‌سازی دستگاه قضا را محور اصلی سند تحول قضایی عنوان کرد.

۳۰ درصد پرونده‌های قضایی معوق در همدان تعیین تکلیف شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا عدالتخواه ظهر امروز در مراسم تجلیل از قضات و کارکنان شایسته دادگستری استان همدان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و ۷۲ نفر از یارانش اظهار کرد: دستگاه قضا، مجموعه‌ای است که نبض سلامت کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: دستگاه قضایی هم از ابتدا نشان داده که دچار انحراف نمی‌شود و اگر خدای نکرده در هر سطحی گرفتار شود، با توجه به قوانین به شدت با هر انحرافی به ویژه در حال حاضر و در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه برخورد شده و می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: آیت‌الله رئیسی برنامه سند تحول را مبتنی بر گام دوم انقلاب ارائه کرده و یکی از محورهای این سند، سالم‌سازی دستگاه قضایی هم از درون و هم از بیرون است که در اولویت ما نیز قرار دارد.

وی عنوان کرد: رفتن به سمت صلح و سازش و بهره گرفتن از ظرفیت مردم برای اصلاح ذات البین و بهره‌گیری از ستاد تألیف قلوب و کمیته‌های معین در امر مصالحه در دستور کار همکاران ما به جد قرار گرفته تا جایی که دستگاه قضایی استان در سال جاری توانسته جزء پنج استان برتر کشور در حوزه مصالحه باشد.

عدالتخواه کاهش پرونده‌های معوقه را جزئی از مهمترین محورهای سند تحول قضایی استان دانست و تصریح کرد: در این زمینه ۳۰ درصد از پرونده‌های معوقه با نظارت و پایش به موقع، تعیین تکلیف شده است.

بالاترین آمار عفو زندانیان در کشور در سال جاری متعلق به همدان است

وی اتقان و استحکام آرا با توجه به کاهش تعداد پرونده‌های وارده به شعب تجدید نظر را مهم عنوان کرد و گفت: تحلیل آرا قضات در چند صفحه و با دقت بیشتر می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد، ضمن آنکه تعداد دادگاه‌های تجدیدنظر نیز برای رسیدگی به پرونده ها افزایش یافته است.

رئیس کل دادگستری استان همدان از فعال شدن نرم‌افزار برنامه قاضی محور تحت عنوان "ساتت" در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: قضات دادگاه های کیفری یک و دو با در اختیار داشتن این دو نرم‌افزار ارزیابی اقدامات و تحقیقات دادسراها و  آرای بدوی را انجام می‌دهند.

وی حبس‌زدایی یا همان کاهش جمعیت کیفری را از اولویت‌های اساسی دیگر برنامه سند تحول قضایی عنوان کرد و ادامه داد: بالاترین آمار عفو زندانیان در کشور در سال جاری با آزادی ۵۴۱ زندانی از ۳ هزار و ۷۰۰ نفری که در عید سعید فطر مشمول عفو رهبری شدند، متعلق به استان همدان است.

عدالتخواه با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته کمتر از ۳۰۰ نفر از زندانیان استان از عفو بهره‌مند شدند گفت: این در حالی است که علاوه بر ۵۴۱ نفر عفو خورده ماه گذشته، ۲ هزار زندانی دیگر در نوبت عفو هستند و کمیسیون مرکزی عفو قوه قضائیه بررسی این مسئله را به جد در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: با رویکرد حبس‌زدایی و با تلاش همکاران قضایی در سطح استان در ۱۰ ماه گذشته ۴۵۰ هزار ساعت مجازات جایگزین حبس معادل ۲ هزار ماه حبس انجام شد.

انتهای پیام/ 89001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول