اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ماجرای فروش قلعه تاریخی زواره چه بود؟

قلعه سنگ بست شهر زواره که جزو اثار ملی بوده بنا بر ادعای میراث فرهنگی ارستان با وجود داشتن صلح نامه فروش رفته است.

ماجرای فروش قلعه تاریخی زواره چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اردستان، قلعه سنگ‌بست زواره که جزو آثار ثبت شده ملی بوده، با وجود داشتن صلح‌نامه از طریق مزایده رسمی به فروش رسیده و این اتفاق با حواشی بسیاری همراه بوده است.

در همین رابطه مهدی مشهدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در سال ۹۷ یک دانگ از قلعه توسط مالکین به میراث صلح شده بود و یکی از مالکین قلعه درخواست خرید قلعه را داشته که دادگاه زواره از طریق مزایده و کارشناس رسمی، این ملک را به فروش رسانده است.

وی افزود: مراحل مزایده و فروش بدون اطلاع ما بوده است و قیمت کارشناسی ارزش واقعی ملک نبوده است؛ چنانچه در سال گذشته اداره میراث ۲ برابر این قیمت هزینه این قلعه کرده است.

حسینعلی میرزایی رئیس دادگستری زواره اما در این باره اظهار دیگری دارد و می‌گوید: این پلاک ثبتی طبق استعلام ‌اداره ثبت مورخ ۹۸/۲/۲۳ تعداد ۱۰ نفر مالک رسمی دارد و اداره میراث فرهنگی اردستان نیز اطلاع دارد که سه نفر از این ده مالک میزان سهم خود را به اداره میراث صلح کردند.

وی افزود: در این پرونده در قالب دستور فروش به نام یکی از مالکان تقاضا شده و ما طبق قانون به کارشناس رسمی میراث اعلام کرده‌ایم که ملک مذکور از رشته آثار باستانی بوده است و نظریه وی به مالکین رسمی ابلاغ شده است و اگر مالکین نسبت اعتراضی نسبتی به ارزیابی این ملک  دارند، اعلام کنند.

رئیس دادگستری زواره تصریح کرد: بعد از وصول نظر کارشناس، اقدام به برگزاری مزایده از طریق روزنامه رسمی آگهی الکترونیک و در مهلت قانونی مزایده برگزار شد و کسی به جز آقای گنجی‌زاده که متقاضی خرید بود، مراجعه نکرد؛ این شخص مالک ۴ و نیم دنگ از قلعه بوده که طی تشریفات قانونی الباقی سهم را خریداری کرده و ۶ دانگ به نام وی شده است.

 

وی اضافه کرد: لازم به ذکر هست که خریدار تعهد رسمی داده مبنی بر اینکه هر گونه تخریب یا ساخت و ساز این بنا با اجازه میراث فرهنگی اردستان باشد.

میرزایی با اشاره به این که میراث فرهنگی باید صلح‌نامه خود را در قالب سند تنظیم می‌کرد، عنوان داشت: از لحاظ قانونی پاسخ استعلام اداره ثبت و اسناد برای دادگاه ملاک است که اساسا اداره میراث فرهنگی جزو مالکین نبوده و این اداره تنها با ارائه صلح‌نامه عادی مدعی مالکیت است و سوال اینجاست که اگر وظیفه میراث فرهنگی، صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی است، چرا زودتر از این جهت اخذ سند رسمی اقدام نکرده ‌است.

رئیس دادگستری زواره در رابطه با مطلع بودن میراث فرهنگی از این پرونده گفت: اداره میراث فرهنگی جهت پیگیری این پرونده و اثر تاریخی اقدام شفافی صورت نداده است و این در حالی است که اقدامات دادگاه مخفیانه نبوده است؛ چرا که به قدر متقن از سال ۹۰ این اداره از صلح‌نامه ادعای شده، اطلاع داشته است و حتی سوال و جای تعجب است که چرا تا کنون  هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی افزود: دادگاه زواره از طریق روزنامه رسمی مزایده را  آگهی کرده و حتی کلانتری زواره آگهی مربوط به مزایده را در سطح شهر الصاق کرده است؛ هر مسؤولی ضمن شناخت از حقوق و تکالیف خود به موقع اقدام لازم‌ را جهت جلوگیری از تضییع اموال عمومی و بیت المال بکار گیرد.

میرزایی در پایان تأکید کرد: اداره میراث فرهنگی برای قیمت و نرخ کارشناسی شده قلعه حق اعتراض داشته است؛ ولی هیچ‌گونه اقدام کتبی انجام نداده و نکته مهم این است که در صلح‌نامه تاریخ بالا و پایین آن متفاوت است.

انتهای پیام /۶۳۰۹۴/ج۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول