اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نگاهی به رفتار اوکراین در ماجرای خوانش جعبه‌های سیاه هواپیما

در حالی که ایران در تلاش برای روشن شدن ابعاد قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی و پرداخت خسارات وارده است، دولت کی‌یف در این مدت نشان داده که بیش از آنکه به دنبال حل موضوع باشد در پی وقت‌کشی است و به سخنگوی دیگران تبدیل شده است.

نگاهی به رفتار اوکراین در ماجرای خوانش جعبه‌های سیاه هواپیما

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، روز دوشنبه دوم تیر ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر خارجه کانادا به وی اطلاع داد که ایران ظرف چند روز آینده جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. 

ظریف گفت که تصمیم برای ارسال جعبه‌های سیاه مدتی است اتخاذ شده و به زودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.

 

 

وزیر خارجه ایران همچنین به همتای کانادایی خود اطلاع داد که آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل حقوقی و چگونگی جبران خسارات وارده به خانواده مسافرانی که در این واقعه تاسف بار جان خود را از دست داده‌اند و همین طور جبران خسارت هواپیمای اوکراینی مدت‌ها است به طرف اوکراینی اعلام شده، ولی طرف مقابل تاکنون هیأت خود برای انجام مذاکرات را معرفی نکرده است و جمهوری اسلامی ایران کماکان پیگیر موضوع می‌باشد. 

لازم به ذکر است که شیوع ویروس کرونا و توقف پروازهای بین‌المللی باعث وقفه در خوانش جعبه‌های سیاه و اقدامات دیگر شده بود که با برقراری محدود پروازها به زودی اقدامات اجرایی در حل و فصل این موضوع از سر گرفته خواهد شد.

سوم تیر ماه و یک روز بعد از این گفت‌وگوی تلفنی، «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در مصاحبه‌ای علت ارسال جعبه‌های سیاه به فرانسه برای خوانش آن‌ها را توضیح داد و گفت: فرانسه یک نهاد مستقل سوانح هواپیمایی دارد که یکی از نهادهای مرجع سوانح هوایی محسوب می‌شود، به همین دلیل تصمیم داریم جعبه‌های سیاه را برای خوانش به این نهاد بدهیم که این اطلاعات را بخوانیم و موضوع تحقیقات را نهایی کنیم.

 

 

وی درباره اظهارات ظریف مبنی بر آمادگی ایران برای جبران خسارات به جانباختگان و دولت اوکراین در پی سقوط هواپیمای اوکراینی و عدم پاسخگویی کی‌یف به این درخواست ایران  هم عنوان کرد: این سؤال خود ما نیز هست. یکی دو بار با مقامات اوکراین این موضوع را مطرح کردیم. دلیل واقعی اینکه اعلام آمادگی می‌کنند، ولی در زمان اجرا کمی تعلل می‌کنند را هنوز متوجه نشدیم.(اینجا بخوانید)

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه البته یکی دو روز پیش تصمیم گرفتند هیأت جدیدی را تشکیل بدهند، یادآور شد: ولی هنوز به ما رسما چیزی اعلام نشده است، منتظریم اگر به ما رسما اعلام کنند ما به تدریج با آنها مذاکره کنیم.

بهاروند همچنین عنوان کرد: اوکراین کشوری است که ایرلاین به آن کشور متعلق است و روابط خوبی با اوکراین داریم و چون اوکراینی‌ها تقاضا کرده بودند جعبه سیاه به آن کشور هم برود، می‌خواستیم خواسته آن کشور را اجرا کنیم، ولی بعد از تعلل‌ها و مصاحبه‌هایی که پشت سر هم صورت می‌‌گیرد، تصمیم گرفتیم آنچه اصولی است را انجام دهیم و تصمیم گرفته و جعبه‌ سیاه را مستقیم به فرانسه بفرستیم.

در این میان به نظر می‌رسد کی‌یف در این قضیه اقدام به وقت‌کشی کرده و از سوی دیگر در این مدت به ویژه روزهای اخیر مصاحبه‌های متناقض و تهدید آمیزی از سوی مقامات عالی این کشور در این مورد عنوان شده است.

آنگونه که منابع آگاه ایرانی می‌گویند ایران می‌خواسته هر چه زودتر این قضیه روشن و بررسی و نتیجه اعلام شود، ولی متاسفانه دولت کی‌یف در این مدت نه تنها اقدامی را صورت نداده و حتی در پاسخ به پیشنهاد ارائه شده از سوی ایران تعلل کرده، از سوی دیگر، به سخنگوی دیگران در این قضیه تبدیل شده و رویه انتقاد را در پیش گرفته است که در نهایت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت این موضوع را با ارسال جعبه‌های سیاه به فرانسه به سرانجام برساند.

حال این نوع برخورد اوکراین با حسن نیت ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایران آنگونه که سفیر ایران در کی‌یف می‌گوید نگاهش به روابط با کی‌یف مثبت است و تهران هیچ نیت سویی نسبت به اوکراین ندارد و هیچ نقطه تاریکی هم در روابط وجود ندارد.

ایران جز اولین کشورهایی بوده که استقلال اوکراین را به رسمیت شناخت و جز اولین کشورهایی بود که سفارتخانه خود را در کی‌یف تأسیس کرد. مناسبات دو کشور همواره خوب بوده وگرچه حجم روابط دو کشور در این مدت از تحریم‌های آمریکا تاثیر پذیرفته، ولی با این حال رقم قابل توجهی بوده است.

البته در شرایط پس از شیوع ویروس کرونا نیز روند انتقال هموطنان ایرانی مقیم اوکراین به کشور با کارشکنی کی‌یف قدری به تعویق افتاد، ولی بالاخره بعد از مدتی با رایزنی‌های انجام شده و پیگیری‌های سفارت ایران و وزارت خارجه این انتقال انجام شد و سومین پرواز از کی‌یف به تهران نیز در هفته گذشته اقدام به انتقال ۱۸۹ نفر دیگر از دانشجویان و هموطنان مقیم اوکراین به کشور کرد. 

 

 

*اظهارات غیرسازنده رئیس جمهور اوکراین

در حالی که ایران در این مدت بارها هم به لحاظ اعلامی و هم در عمل حسن نیت خود را برای حل این قضیه ثابت کرده ولی با واکنش در خوری از سوی اوکراین مواجه نشده است و در همین خصوص، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس ‌جمهور اوکراین دوم تیر ماه در مصاحبه با پایگاه «گلوب اند میل» درباره جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی عنوان کرد: «من امیدوارم که ما در نهایت قادر باشیم روی سیاست نتیجه محور دولت ایران حساب کنیم. چون موضوع فقط این نیست که آنها جعبه‌های سیاه را به ما برنگرداندند، بلکه مسئله وعده‌های دیگر هم هست. آنها باید یک عذرخواهی رسمی بکنند، آنها باید غرامت کافی بپردازند، آنها باید کاری که قولش را داده‌اند انجام دهند، در غیر این صورت ما چاره دیگری جز متوسل شدن به دادگاه‌های بین‌المللی نداریم و آنها موضع ما را می‌دانند».

وی با اشاره به تاکید مقام‌های ایرانی بر مشکلات ناشی از همه گیری ویروس کرونا برای تحویل دادن تجهیزات ثبت اطلاعات پروازی هواپیمای بوئینگ افزود: «نمی‌توان برای این مشکل تا ابد منتظر ماند، چرا که ما برای مدتی طولانی انتظار کشیده‌ایم».

 

 

به گزارش فارس، گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای کانادایی پس از آن صورت گرفت که محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه (پنجشنبه) ۲۲ خرداد ماه با خانم «مارتا مورگان» معاون وزیر امور خارجه کانادا تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در آن گفت‌وگو طرفین با توجه به برقراری پروازهای بین‌المللی در آینده نزدیک به دنبال وقفه ایجاد شده پس از شیوع ویروس کرونا، بر سرعت بخشیدن به حل و فصل مسائل مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرده بودند. 

۲ طرف توافق داشتند که پروسه انجام تحقیقات و نهایی شدن پرونده هواپیمای اوکراینی سریع، شفاف و عادلانه حل و فصل شود.

 

 

محسن بهاروند معاون وزیر خارجه ایران چند روز قبل از این گفت‌وگوی تلفنی در ۱۷ خرداد ماه در اظهاراتی اعلام کرده بود که ایران آماده است با کشورهای دیگر از جمله کانادا و بقیه کشورها درباره تحویل و خوانش جعبه‌های سیاه برای تکمیل و نهایی شدن اطلاعات و ارائه آن به ایکائو مذاکره کند. 

وی در این باره توضیح داده بود که این نوع هواپیما به خاطر اینکه نوع جدیدی است و امکان خوانش جعبه‌های سیاه وجود ندارد و امکان دارد ایران تصمیم بگیرد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم طی قراردادی آن را در اختیار شرکت‌هایی مثل شرکت‌های فرانسوی یا دیگر شرکت‌ها که توان این کار را دارند، قرار دهد.

بهاروند همچنین گفته بود: بعد از آن دو مرحله دیگر باقی می‌ماند، یکی جبران خسارت از کسانی که آسیب دیدند که ما آمادگی این کار را داریم و قبلا هم اعلام کردیم و دیگری رسیدگی کیفری درباره قصوری است که انجام شده که آن هم در حال انجام شدن است. ما این آمادگی را داریم هر چه سریع‌تر در کمترین زمان این توافقات را انجام دهیم و پرونده مربوط به هواپیمای اوکراینی را با مشارکت سایر کشورها مختومه کرده و به توافق برسیم. (اینجا بخوانید)

 

 

از سوی دیگر، «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در جمهوری اسلامی ایران روز (سه‌شنبه) ۲۰ خرداد ماه با محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. 

معاون وزیر خارجه ایران در این ملاقات تاکید کرد که به منظور حل و فصل هر چه سریعتر موضوع جعبه‌های سیاه، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان و سایر مسائل مربوط به این رویداد دلخراش، آماده انجام مذاکره با طرف اوکراینی در هر زمان و مکان مورد نظر آنها و در اولین فرصت ممکن است. 

سفیر اوکراین نیز ضمن استقبال از پیشنهاد طرف ایرانی تاکید کرد که مراتب را بلافاصله به مقامات ذیربط اوکراینی منعکس و نتیجه را به طرف ایرانی اطلاع خواهد داد.

*پیشنهادات جامع ایران و عدم پاسخگویی اوکراین

«منوچهر مرادى» سفیر جمهورى اسلامى ایران در کی‌یف نیز روز سه‌شنبه (۱۳ خرداد ماه) با «یوگنى ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین دیدار و گفت‌و‌گو کرد و سیاست اصولى جمهورى اسلامى مبنى بر حل و فصل سریع و جامع مجموعه موضوعات مربوط به حادثه سقوط هواپیما را مورد تاکید قرار داد و در این چارچوب لزوم تسریع در پاسخ طرف اوکراینى به پیشنهادات جامع طرف ایرانى که به صورت رسمى در اوایل مارس ٢٠١٩ به طرف اوکراینى ارائه شده است را یادآوری کرد. 

 

 

معاون وزیر خارجه اوکراین نیز با تاکید بر ضرورت انجام مذاکرات در جهت حل و فصل موضوعات مربوط به حادثه، اعلام کرد که به زودی ترکیب هیأت رسمى مذاکره کننده با ایران به منظور بررسى پیشنهادات طرف ایرانى اعلام خواهد شد.(اینجا بخوانید)

* پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی راکد و بایگانی شده نیست

مرادی سفیر ایران در کی‌یف همچنین در مصاحبه‌ای با بیان اینکه پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی راکد و بایگانی شده نیست،‌ گفت: کار در حال انجام است و تهران منتظر پاسخ طرف اوکراینی به پیشنهادات ارائه شده در این زمینه است.(جزییات بیشتر)

 

 

سفیر ایران عنوان کرد: ما نوعی مدالیته را به طرف اوکراینی پیشنهاد کرده‌ایم تا مراحل حل و فصل موضوع را با همکاری یکدیگر پیش ببریم. در انتظار پاسخ طرف اوکراینی هستیم. امیدواریم بعد از آنکه ما توانستیم این پیشنهادات و این مدالیته را نهایی کنیم، روند اجرای مفاد این مدالیته در اولین فرصت آغاز شود. هر چند باید اشاره شود، شرایط شیوع ویروس کرونا در جهان و توقف پروازهای بین‌المللی یک مقدار کار را دشوارتر کرده است، ولی در همین شرایط هم در صورتی که پاسخ طرف اوکراینی به پیشنهادات خود را هر چه سریع‌تر دریافت کنیم، امیدوارم بتوانیم مراحل اجرایی را پیگیری کرده و ادامه دهیم.

گفتنی است، پیش از این نیز «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی ایران از احتمال ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه در صورت ناتوانی اوکراینی‌ها در بازخوانی آن خبر داده بود. 

 

 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ۲۶ خرداد ماه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌های ایران در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: چارچوبی برای حل و پیگیری موضوع با دولت اوکراین طراحی کرده بودیم، ولی با تعلل آنها در پاسخ به پیشنهادات خودمان مواجه شدیم. چند روز سفیر اوکراین به وزارت خارجه آمد و آمادگی ایران را برای تسریع در این روند اعلام کردیم و یکی از موضوعات جعبه سیاه هواپیما بود و امیدواریم هر چه زودتر کار انجام و محتویات این جعبه‌ها خوانده شود که تا حالا تصمیم و پیشنهاد قاطعی از طرف اوکراینی دریافت نکردیم. امیدواریم ظرف روزهای آینده که رایزنی‌ها ادامه دارد، این کار صورت گیرد. حسن نیت خود را اعلام کردیم و گفتیم آماده‌ایم در اوکراین و فرانسه همکاری کنیم که جعبه‌های سیاه آنجا قرائت شود.(جزییات بیشتر)

*ایران در این مدت چه اقداماتی را صورت داد؟

پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، رایزنی‌هایی از سوی مقامات ایرانی با مقامات اوکراینی صورت گرفت از جمله تماس تلفنی رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۸ با همتای اوکراینی در این خصوص،‌ وزیر خارجه ایران یک ماه بعد یعنی ۲۶ بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۸) نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نیز با وزیر خارجه اوکراین در این خصوص دیدار و گفت‌وگو کرد.(اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۶ بهمن ماه و در حاشیه پنجاه و ششمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در جلسه وزرای خارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت و ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع، بر مسئولیت پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مسئله تاکید کرد.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران (+) در این نشست آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی مساله را مجددا اعلام کرد.

در این مدت روسای جمهور ایران و اوکراین هم  ۲ بار تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در مدت زمان کوتاهی، علی‌رغم اینکه پروسه شناسایی اجساد سقوط هواپیما بسیار دشوار بود و اجساد متلاشی شده و باید DNA گرفته می‌شد، ولی با تلاش‌های ایران این کار به موقع انجام شد و اجساد جانباختگان اوکراینی به موقع تحویل طرف اوکراینی شد. از سوی دیگر، وزیر راه ایران همچنین به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور برای عرض تسلیت و توضیح و تشریح برخی موضوعات به اوکراین سفر کرد و ملاقات بسیار خوبی با رئیس جمهور، وزرای خارجه و وزیر زیرساخت اوکراین داشت. 

از همان ابتدای وقوع این حادثه،‌ هیأت فنی ۴۰ نفری از اوکراین با دریافت ویزا به ایران عزیمت کرده و با دستان باز تحقیقات خود را انجام دادند. آزادانه از تمامی اماکن مورد نظر بازدید کردند و از بقایای هواپیما نمونه برداری کردند و تحقیقات وسیعی را انجام دادند. هیأت فنی ایران نیز سفری به اوکراین داشت و ضمن انجام مذاکرات با مسئولان ذیربط اوکراین از آزمایشگاه‌های این کشور بازدید کرد. در این مدت در سازمان ایکائو جلسات فنی برگزار شد که به گفته سفیر ایران هنوز هم ادامه دارد.

سفیر ایران در کی‌یف همچنین در این باره هم گفته بود،‌گرچه شیوع بیماری کرونا قدری روند کار را کند کرده، ولی هیچگاه ارتباط قطع نشده است.

آنچنان که منوچهر مرادی عنوان کرده حدود ۱۰۰ صفحه مسئولان ۲ طرف با یکدیگر مکاتبه داشته‌اند. سؤالاتی مطرح شده است و این پروسه در حال انجام است و قطع نشده است.

در این مدت، هیأتی از کشور اوکراین به ریاست «الکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی این کشور روز ۲۶ بهمن ماه ضمن سفر به تهران با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره حادثه  سقوط هواپیما به بحث و تبادل نظر پرداخت.شمخانی پیش از این در گفتگویی با همتای اوکراینی (+) از او برای سفر به ایران به منظور گفت‌وگو درباره هواپیمای اوکراینی دعوت کرده بود.

 

 

لازم به ذکر است در آخرین رایزنی صورت گرفته، وزرای امور خارجه ایران و اوکراین هشتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی تلفنی درباره مناسبات دوجانبه، کرونا و پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به رایزنی پرداختند.(اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از ترک تهران به مقصد کی‌یف در نزدیکی تهران بر اثر خطای انسانی مورد اصابت موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که عمدتا ایرانی و بقیه از اتباع کانادا، سوئد، افغانستان، انگلیس و اوکراین بودند، جان باختند. صبح  ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، با صدور اطلاعیه‌ای، این حادثه را ناشی از خطای انسانی خواند و  اعلام کرد که بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول