اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

رشد نرخ خوراک عامل بالا رفتن قیمت مرغ/ دولت از تأمین نهاده ناتوان است

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغ گوشتی با بیان اینکه بالا رفتن نرخ خوراک باعث افزایش قیمت گوشت مرغ در چند روز گذشته شده است، گفت: دولت از تأمین نصفه نیمه نهاده‌ها هم ناتوان است.

رشد نرخ خوراک عامل بالا رفتن قیمت مرغ/ دولت از تأمین نهاده ناتوان است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز کارگروه ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید مرغ را کیلویی 15 هزار تومان مصوب کرد و به ستادهای تنظیم بازار استان‌ها مجوز داده شده که این محصول را تا 5 درصد بیشر یا کمتر از این نرخ قیمت‌گذاری کنند. 

قیمت مرغ طی در هفته گذشته کیلویی 12 هزار تومان بوده و امروز در بازار تهران 17.5 تا 19.5 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رود. افزایش قیمت طی چند روز گذشته اتفاق افتاده است. آن طور که مشخص است، ابتدا قیمت در بازار افزایش یافته و پس از آن ستاد تنظیم بازار قیمت جدید را صادر کرده است. این روند در سال‌های گذشته بارها اتفاق افتاده که ابتدا تولیدکنندگان قیمت بازار را افزایش می‌دهند و پس از آن، ستاد تنظیم بازار را تحت فشار قرار می‌دهند که قیمت جدید مصوب کنند. 

در خصوص افزایش قیمت مرغ گفت‌وگویی را با حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغ گوشتی انجام دادیم. وی دلیل افزایش قیمت مرغ را بالا رفتن قیمت تمام شده تولید در پی رشد افسارگسیخته قیمت نهاده‌ها در بازار عنوان کرد. 

اسدالله‌نژاد افزود: قیمت سویا در بازار به کیلویی 7 هزار تا 7 هزار و 500 تومان رسیده و قیمت خوراک آماده هم که نرخ مصوب آن کیلویی 5 هزار و 200 تا 5 هزار و 500 تومان رشد کرده است. 

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغ گوشتی تأکید کرد: حتی اگر ذرت و سویا با نرخ مصوب به مرغدار داده شود، قیمت تمام شده مرغ زنده کیلویی 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان است که نرخ کشته آن در بازار با ضریب تبدیل 1.45 صدم به 18 هزار تومان خواهد رسید. 

وی گفت: نرخ مناسب قیمت مرغ در بازار با هزینه‌هایی که اکنون روی دست مرغدار گذاشته‌اند حدود 18 هزار تومان است. 

وی به مشکل تأمین نهاده اشاره کرد و گفت: مراغداران 70 تا 100 درصد نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند و دیگر دولت حتی از تأمین نصفه و نیمه نهاده‌ها هم ناتوان است. 

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغ گوشتی پیشنهاد کرد به جای اینکه دولت ارز 4 هزار و 200 تومانی را بهانه کند، اجازه دهد تا هر کسی با ارز آزاد وارد کند، که در این صورت قطعاً قیمت خوراک از وضعیت فعلی فراتر نخواهد رفت. 

* 2 پیشنهاد به دولت

اسدالله نژاد با بیان اینکه تولیدکنندگان در افزایش قیمت مقصر نیستند، بلکه نگرانند، گفت:‌دولت دو کار می‌تواند انجام دهد، نخست اینکه با تأمین مناسب نهاده، قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد تا حاشیه سودی برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد. دوم اینکه، کمک‌هزینه‌ای را در قالب یارانه به مردم پرداخت کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول