اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

اصرار به کلاس‌ و امتحان حضوری به جای رفع نواقص آموزش مجازی/ وقتی بیکاری 35 هزار پرسنل ربطی به دانشگاه جامع علمی کاربردی نداشت

پس از 4 ماه از آغاز آموزش‌ مجازی، دانشجویان دانشگاه جامع علمی و کاربردی خود را با شرایط سامانه مجازی دانشگاه هماهنگ کرده بودند، مسوولان دانشگاه به جای رفع نواقص آموزش آنلاین، تصمیم به برگزاری کلاس‌ و امتحان حضوری گرفتند در حالیکه دانشگاه‌های برتر کشور هنوز مجازی هستند.

اصرار  به کلاس‌ و امتحان حضوری به جای رفع نواقص آموزش مجازی/ وقتی بیکاری 35 هزار پرسنل ربطی به دانشگاه جامع علمی کاربردی نداشت

به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از جمعیت ۳ و نیم میلیونی دانشجویی کشور، دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر تعداد دانشجویان بسیار کمتری دارد.

از ۱۱۰۰ مرکز علمی کاربردی فقط ۶۰۰ مرکز فعال هستند و فعالیت ۳۶۰ مرکز متوقف شده است، در این میان برخی مراکز هم به دلیل نداشتن حداقل‌های کیفی تعطیل شده‌اند.

از این تعداد مرکز علمی کاربردی، کمتر از ۵۰ مرکز از ۶۰۰ مرکز، بیش از ۱۰۰۰ دانشجو دارند و تعداد دانشجویان در باقی مراکز کمتر از ۱۰۰۰ نفر است. دانشگاه علمی کاربردی دارای ۳۲ واحد استانی است.

براساس آمار پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۹۸ در دوره کاردانی از ۲۵۵ هزار ظرفیت ۴۴ هزار صندلی پر شده و در دوره کارشناسی ناپیوسته برای ۲۶۴ هزار ظرفیت ۴۲ هزار دانشجو جذب شده است. یعنی ۴۳۳ هزار صندلی دانشگاه جامع علمی کاربردی بدون دانشجو باقی مانده است.

بررسی وضعیت موجود در این دانشگاه نشان می‌دهد که اگرچه ساماندهی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی چند سالی است که در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسوولان دانشگاه است اما هنوز اشکالات بسیاری در این زمینه دیده می‌شود که نیاز به رسیدگی سریع برای بهبود شرایط دارد.

*ابهام در نحوه برگزاری کلاس‌های عملی در دانشگاه علمی کاربردی 

همواره انتقاداتی از سوی دانشجویان به کیفیت برگزاری کلاس‌های مراکز علمی و کاربردی وارد بوده است. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه اعلام می‌کردند که تعدادی از واحدهای دانشگاه‌های علمی کاربردی امکانات لازم برای کارگاه‌های عملی و آزمایشگاهی را ندارند و در حالی که دانشجویان شهریه کارگاه‌های عملی و آزمایشگاهی را بیشتر از واحدهای نظری می‌پردازند در عمل، این واحدها را هم در قالب کلاس نظری و تئوری آموزش می‌بینند.

این در حالی است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آموزش‌های علمی کاربردی عملی است و انتظار چنین ابهامی از دانشگاهی که عنوان علمی کاربردی را یدک می‌کشد، نمی‌رود. 

* ناهماهنگی مدرسان دانشگاه در برگزاری کلاس‌های مجازی

در حالی که پرونده گلایه دانشجویان از مشکلات کلاس‌های حضوری دانشگاه علمی کاربردی هنوز بسته نشده بود، اوضاع نه چندان مناسب این دانشگاه‌، در جریان مجازی شدن آموزش‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا نمایان‌تر شد.

در شرایطی که دانشگاه‌ها به سرعت خود را برای ارایه آموزش های الکترونیکی آماده می‌کردند، بعد از گذشت یک ماه و نیم از آغاز آموزش‌های آنلاین در اغلب دانشگاه‌های کشور، وضعیت کلاس‌های این دانشگاه همچنان در بلاتکلیفی قرار داشت. آن طور که مختار جلالی معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در این باره توضیح داد: «متاسفانه به صورت موردی و نادر در برخی از مراکز آموزشی این دانشگاه، شاهد عدم همکاری تعداد بسیار اندکی از مدرسان برای برگزاری کلاس دروس نظری و بخش نظری دروس نظری ـ عملی به صورت مجازی و غیرحضوری بوده‌ایم که ضرورت دارد دروس برگزار نشده با نظر واحد استانی از فهرست دروس ارائه شده مرکز حذف و ضمن لحاظ موضوع در سوابق کاری مدرس، از به کارگیری و ارائه درس به این گروه از مدرسان در نیم سال ­های اتی نیز جداً خودداری شود.»

محمدحسین امید رییس دانشگاه علمی کاربردی در این باره، گفته: «مراکز آموزشی این دانشگاه آمادگی لازم برای آموزش‌های مجازی را نداشتند، نه واحدهای شهرستانی زیرساخت مورد نیاز را دارند و نه مراکز، دانشجویان، مدرسان و پهنای باند کشور آمادگی اجرای این برنامه سنگین را داشتند.»

*اعتراض دانشجویان به کلاس مجازی طولانی شد

سرانجام این دانشگاه از امکان برگزاری مجازی کلاس‌های آموزشی خبر داد؛ اما دانشجویان از کیفیت آموزش گله‌مند شدند. دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند که کلاس‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند و اساتید محتوای با کیفیتی در کلاس‌ها ارایه نمی‌کنند؛ علاوه بر اینکه ایراد اساسی به کلاس‌ها نامنظم بودن برگزاری کلاس‌ها است که اساتید به دفعات کلاس را لغو و به زمان دیگری موکول کرده‌اند. از دیگر گلایه‌های دانشجویان پاسخ‌گو نبودن ظرفیت سامانه آموزش مجازی دانشگاه جامع علمی کاربردی است؛ دانشجویان اعلام می‌کردند که این سامانه ظرفیت پاسخ‌گویی به نیاز این تعداد کاربر دانشگاه را ندارد و حتی برای ورود به سامانه با مشکل مواجه می‌شوند.

اما در جواب به این گلایه‌ها، مسوولان دانشگاه علمی کاربردی به جای پذیرش نواقص آموزش مجازی و تلاش برای رفع نواقص، بر آمارهای کلاس‌های مجازی برگزار شده تاکید کردند. همچنان که در تازه‌ترین آمار از میزان آموزش مجازی در این دانشگاه، مهدخت بروجردی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد: «۹۵ درصد از کلاس‌های درسی دانشگاه به صورت آفلاین و آنلاین در سامانه آموزش مجازی برگزار شد.». رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هم در این باره، گفت: «این دانشگاه در حالی که هیچ یک از شرایط زیرساخت آموزش مجازی را نداشت و دانشجویان و مدرسان هم آمادگی لازم را نداشتند اما سامانه مجازی خود را در ۱۶ فروردین ماه رونمایی کرد.» اما حرف ها آمارها به تنهایی نمی‌تواند مشکلات سامانه را برطرف کند.

با وجود همه این شرایط هم رئیس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرده که «شهریه ثابت دانشجویانی که بنا به دلایلی این ترم واحد یا ترم خود را حذف کنند باز نخواهد گشت اما مابقی شهریه برای ترم آتی دانشجو در حساب مراکز ذخیره خواهد شد.» بنابراین با این شرایط برای دانشجو ادامه ترم به صرفه‌تر است؛ حتی اگر از خدمتی که در قبال شهریه دریافت می‌کند راضی نباشد.

*اصرار به برگزاری حضوری کلاس‌ها و امتحانات به جای رفع نواقص آموزش مجازی در شرایط کرونا

اما در حالی که پس از گذشت ۴ ماه از آغاز آموزش‌های مجازی، تازه دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی با سامانه مجازی دانشگاه هماهنگ شده‌ بود، مسوولان این دانشگاه به جای رفع نواقص آموزش آنلاین، تصمیم به برگزاری کلاس‌های حضوری گرفتند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که حتی دانشگاه‌های برتر و درجه یک کشور، هنوز کلاس‌های حضوری را دایر نکرده‌اند.

برخی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در سامانه فارس من هم با ثبت کمپین به این موضوع اعتراض کرده‌اند. این دانشجویان به فارس اعلام کردند که «در حالی که شاهد شیوع دوباره کرونا ویروس کرونا در کشور هستیم، مسوولان دانشگاه علمی کاربردی به برگزاری کلاس‌های حضوری در خرداد و تیر ماه اصرار دارند. باوجود صدور بخشنامه برگزاری امتحانات توسط ستاد مبارزه با کرونا و توصیه‌ها مبنی بر برگزار نشدن آزمون‌ حضوری، اما در دانشگاه علمی کاربردی، نه تنها امتحانات مجازی برگزار نخواهد شد بلکه کلاس‌ها هم به صورت حضوری در حال برگزاری است.»   

این نارضایتی هم پاسخی از سوی مسوولان دانشگاه علمی کاربردی نداشت.    

*نارضایتی 35 هزار پرسنل بیکار شده که دانشگاه مسئولیتی در قبال آنان ندارد

اما اعتراض به عملکرد مسوولان دانشگاه علمی کاربردی و بی‌نتیجه بودن گلایه‌ها، پیش از این هم سابقه داشته است، وقتی ۳۵ هزار کارمند و استاد در مراکز این دانشگاه در ۳ سال گذشته بیکار‌ شدند.

ماجرا از این قرار بود که در سال ۹۶ در یکصد و هشتادمین جلسه شورای عالی اداری که به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزرا تشکیل شد، فعالیت‌ مراکز آموزشی در دستگاه های اجرایی متوقف شد و این دستگاه‌ها از پذیرش دانشجو منع شدند.

اما در حالیکه ۳۵ هزار نفر از کارکنان و استادان این مراکز بیکار شدند، واکنش دانشگاه علمی و کاربردی به این اتفاق، این بود که این مساله ارتباطی به دانشگاه ندارد و دستگاه های مرتبط باید در این زمینه پاسخگو باشند. سید احمدرضا پیش بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کشور در واکنش به تجمع جمعی از کارکنان مراکز علمی کاربردی دولتی تعطیل شده مقابل مجلس برای تعیین تکلیف خود، گفت: «تا پایان شهریور ۹۸ باید کار آموزشی این دستگاه ها تعطیل می‌شد. اتفاقی که برای پرسنل مراکز بعد از تعطیلی رخ داد هیچ ارتباطی به دانشگاه علمی کاربردی کشور ندارد. این افراد کارمندان وابسته به آن دستگاه‌های اجرایی هستند و قطعأ آن دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند.»

طبق آمارهای رسمی، از یک هزار و ۷۰ مرکز علمی و کاربردی، ۷۸۰ مرکز و نیروها و کارمندانشان در استخدام دانشگاه جامع علمی کاربردی نیستند؛ شرایطی که دست دانشگاه جامع علمی کاربردی را برای تغییرات باز می‌گذارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول