اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

حمایت بین المللی از پناهندگان براساس عدالت و با ایجاد توازن انجام پذیرد

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: حمایت بین المللی از پناهندگان براساس عدالت و با ایجاد توازن انجام پذیرد.

حمایت بین المللی از پناهندگان براساس عدالت و با ایجاد توازن انجام پذیرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ مهدی محمودی دستیار وزیر و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در مراسم روز جهانی پناهنده که پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۹ در اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز جهانی پناهنده، از تلاش های بی وقفه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، کشورهای کمک کننده و سایر سازمانهای داخلی بین المللی بدلیل تلاش هایشان در راستای حمایت و ارائه خدمات به پناهندگان در توانمندسازی و کاهش آلام آنان سپاسگزاری کرد.

محمودی با بیان اینکه روز جهانی پناهنده آزمونی برای تشخیص تمایز سیاست های اعلامی و اعمالی دولتها در عرصه  بین المللی است، تصریح کرد: روز جهانی پناهنده یادآور این مهم است که تمامی انسانها، جامعه جهانی و بویژه سازمانهای متولی در اجرای وظایف، تکالیف و حس انسان دوستی در حمایت از میلیون ها انسان بی پناه و نیازمند که بنا به دلایلی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند از هیچ کوششی دریغ ننمایند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از بدو ورود پناهندگان، باتوجه به وجود مشکلات اقتصادی، جنگ تحمیلی ۸ ساله، بازسازی کشور و تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی ایالات متحده آمریکا، جمعیت  انبوهی از پناهندگان را در بیش از ۴ دهه، علی رغم دریافت ناکافی کمک ها از سوی جامعه بین المللی و فراتر از کنوانسیون و با اتکاء به منابع داخلی، همانند شهروندان ایرانی و بدون هیچ تبعیضی میزبانی نموده و نقش اساسی در رسیدگی به مشکل پناهندگان، کاستن از آمال آن و تبعات بیشمار اجتماعی اش ایفا نموده و بیش از سهم منصفانه خود از پناهندگان حمایت کرده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران وزارت کشور در تشریح خدمات جمهوری اسلامی به اتباع خارجی گفت: انجام امور بهداشتی رایگان، تحت پوشش قراردادن کلیه پناهندگان در طرح بیمه سلامت همگانی، ثبت نام رایگان و آموزش فرزندان لازم التعلیم پناهندگان و همچنین اتباع افغانستانی فاقد مدرک اقامتی حسب فرمان مقام معظم رهبری بطوری‌که بعنوان مثال در سال تحصیلی جاری در مدارس دولتی به تعداد ۴۸۱۷۰۰ نفر مشغول به تحصیل بوده اند.

وی بیان داشت: توانمند سازی پناهندگان در اجرای بازگشت آنان با ارائه آموزش های فنی و حرفه ای، رسیدگی و حمایت جدی در پاسخگویی به بیماری کووید-۱۹ و درمان رایگان پناهندگان دراین خصوص همانند ایرانیان، بخشی از خدمات ارائه شده است که تاثیر و بار انجام این امور بشردوستانه و حمایتی در کشوری همچون ایران در چنین وضعیت حساس و مورد تحریم های ظالمانه و تدابیر قهری یک جانبه، جای تامل دارد و قطعاً فراهم آوردن این سطح از حمایت و خدمات با وجود چنین شرایطی امکان پذیر نخواهد بود.

محمودی با بیان اینکه ما قدردان کمک های کشورهای اهدا کننده هستیم، هرچند سهم بارکاری و مسئولیت حمایت از پناهندگان تاکنون بر دوش تعدادی خاص از کشورهای میزبان بوده است، افزود: اما بر این عقیده ایم که وقت آن رسیده تا این رویه غیر منصفانه نگهداشتن اکثریت پناهندگان در چند کشور درحال توسعه، متوقف و حمایت بین المللی از پناهندگان براساس عدالت و با ایجاد توازن انجام پذیرد.

وی در همین راستا اشاره کرد: انتظار داریم پس از چهار دهه میزبانی از پناهندگان و در اجرای اهداف پیمان جهانی پناهندگان و راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی اقدامات ذیل صورت پذیرد.  

محمودی اظهار داشت: بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور متبوع خویش بعنوان محکم ترین روش و ارجح ترین راه حل برای رفع مشکل پناهندگی مورد حمایت جدی قرار گیرد. به موازات آن اسکان مجدد پناهندگان در کشورهای ثالث، با جدیت بیشتری پیگیری و حمایت شود. در راستای حمایت از کشور میزبان و بمنظور کاهش بار عظیم مالی پناهندگان بویژه در مقابله با شیوع بیماری کووید-۱۹، گام های موثرتری درجهت تامین نیازهای پناهندگان برداشته شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در پایان، ضمن آرزوی سلامتی و زندگی سرشار از خوشبختی و موفقیت برای تمامی انسانها در کنار خانواده و در کشور متبوع خویش، از مساعدت های بین المللی به ویژه  حامیان مالی، سازمانهای دولتی همکار، سازمانهای بین المللی دولتی و غیردولتی وسمن های داخلی در همکاریهای مناسب و مشارکت مالی در ارائه خدمات به پناهندگان قدردانی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول