اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

طرح‌ گردشگری مسیر طبیعت‌گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از رونمایی پروژه مطالعات طرح‌ گردشگری مسیر طبیعت‌گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک خبر داد.

طرح‌ گردشگری مسیر طبیعت‌گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک

به گزارش خبرگزاری فارس از ورزقان، احمد حمزه‌زاده امروز در جلسه کارگروه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ورزقان با اشاره به اینکه در تمام برنامه‌ریزی‌های کلان استان و کشور توسعه گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: در سند تدبیر و توسعه استان یکی از مهم‌ترین محورها پروژه‌های گردشگری است که این امر نشانگر این است که در سیاستگذاری‌های کلان استانی و ملی حوزه میراث فرهنگی جایگاه ویژه خود را یافته و‌ به مطالبه مهم مردم و دولت تبدیل شده است.

وی در ادامه به ظرفیت‌های غنی شهرستان ورزقان اشاره کرد و گفت: ورزقان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بسیار غنی است به‌طوریکه با ۲۵۰ اثر ثبت ملی، ظرفیت‌های غنی طبیعی و صنایع‌دستی از جمله شهرستان‌های ویژه آذربایجان‌شرقی به‌شمار می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی مهم‌ترین اهداف این اداره‌کل را پایداری محیطی منطقه با کمترین دخل و تصرف در طبیعت عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه پیش از انجام هرگونه اقدامات، مطالعات علمی درخصوص نحوه اجرا با در نظر گرفتن اصول زیست‌محیطی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به انجام مطالعات علمی و تخصصی درخصوص مسیر طبیعت‌گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک و رونمایی از این طرح، تصریح کرد: پیرو مطالعات انجام شده برای اجرای این مسیر طبیعی، تمام جوانب ایمنی طبیعی، بومی و محلی در نظر گرفته شده و براساس ظرفیت‌های منطقه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توقفگاه‌های طبیعی با کمترین دخل و تصرف در این مسیر طبیعی برنامه‌ریزی شده است.

حمزه‌زاده با اشاره به اینکه طرح مسیر طبیعی قلعه جوشون به قلعه بابک از مهم‌ترین پروژه‌های ملی است و نیازمند تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری است، متذکر شد: با توجه به اینکه طرح مسیر طبیعی قلعه جوشون به قلعه بابک پروژه‌ای گسترده است، از این‌رو نیازمند مشارکت بخش دولتی و خصوصی است، در حال حاضر زیرساخت‌های اولیه مانند کف‌سازی این مسیر در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط مشاور طرح  به‌صورت فراخوان برای جلب مشارکت بخش خصوصی ارائه خواهد شد.

حمزه‌زاده در ادامه به اتمام ۹۰ درصدی مطالعات طرح مسیرگشایی اسپیران به مشک‌عنبر اشاره کرد و اجرای این مسیر را اقدامی موثر در تثبیت جایگاه گردشگری طبیعی ورزقان به‌عنوان مقصد اصلی سفر دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: درخصوص پروژه‌های مرمتی آثار تاریخی ورزقان از فرمانداری این شهرستان خواستاریم تا در واگذاری نگهداری بخشی از آثار تاریخی به دهیاری‌ها، زمینه لازم را برای تسهیل روند نگهداری آثار تاریخی فراهم سازد.

وی درخصوص سایر پروژه‌های مرمتی این شهرستان اضافه کرد: با توجه به اینکه تعدد آثار تاریخی در ورزقان بسیار است، از این‌رو سایر پروژه‌های مرمتی که در این شهرستان وجود دارد با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان و تامین اعتبار به ترتیب اولویت انجام خواهد شد.

حمزه‌زاده در ادامه به لزوم تسریع روند مرمت و تبدیل خانه امیر ارشد ورزقان به اقامتگاه تاکید کرد و گفت: مرمت و بازسازی در راستای تبدیل به اقامتگاه و واگذاری نگهداری آن به دهیاری در اسرع‌وقت انجام خواهد شد و لازم است تا برای تجهیز و بهره‌برداری نیز توسط بخش خصوصی اقدامات لازم انجام پذیرد‌.

او با اشاره به اینکه شهرستان ورزقان دارای آثار ارزشمندی در حوزه سنگ‌نگاره‌ها است، یادآور شد: با توجه به تعدد سنگ‌نگاره‌های ادوار مختلف تاریخی در این شهرستان، ایجاد موزه سنگ‌نگاره‌ها در محیط خارجی خانه امیر ارشد نیز در دستور کار قرار گرفته و اقدامات و مکاتبات لازم جهت انتقال آثار به مجاورت این ساختمان تاریخی انجام شده است و با دستور ویژه دادستان محترم آثار برای حفاظت بیشتر به این مکان منتقل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه از فرماندار این شهرستان خواستار شد تا از اعتبار توازن ملی برای ثبت روستاهای تاریخی ورزقان اقدامات لازم انجام شود همچنین بنیاد مسکن نیز در صورت تعریف طرح هادی روستایی در روستاهای تاریخی هرگونه اقدام اجرایی را تحت نظارت بخشداری و میراث فرهنگی انجام دهد تا از زیبایی بصری روستاهای تاریخی نگاه‌داری شود.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: در پایان این جلسه از پروژه مطالعات طرح‌ گردشگری مسیر طبیعت‌گردی قلعه تاریخی جوشون به قلعه تاریخی بابک رونمایی شد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول