اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

لزوم توجه به حقوق مکتسبه، درطرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر

نایب اول رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق مکتسبه، در طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم توجه به حقوق مکتسبه، درطرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز در بازدید از بافت پیرامونی حرم مطهر که با حضور محمدرضا کلائی شهردار، جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و مدیران شهری انجام شد، ابراز کرد: هدف از بازدید امروز این بود که با اقدامات انجام شده در بافت پیرامونی حرم مطهر و مشکلات موجود بیشتر آشنا شویم.

وی اضافه کرد: بحث چالشی این روزها بازطراحی و بازبینی طرح نوسازی اطراف حرم مطهر و اقدامات انجام شده در این بافت است که برای بررسی آن فردا نیز جلسه ای با حضور استاندار برگزار خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به برگزاری این جلسه در استانداری، بهتر دیدیم تا قبل از آن بازدیدی از بافت پیرامونی حرم مطهر داشته باشیم تا با آگاهی بهتری بتوانیم تصمیم گیری کنیم.

وی با بیان این که در مجموع معیار ما اجرای قانون است و قانون نیز روال مشخصی را پیش بینی کرده است، اظهارکرد: ما که قانون گذار هستیم وقتی در مجلس می خواهیم امتیازاتی را که به بعضی داده ایم حذف کنیم موظف هستیم جبران آن را پیش بینی کنیم  یا بالعکس چنانچه می خواهیم وظیفه ای را به جایی بدهیم باید بودجه آن را پیش بینی کنیم.

قاضی زاده ادامه داد: طرح اصلاح بافت پیرامونی حرم حضرت رضا(ع) یک وضعیت چهل ساله دارد و از قبل از انقلاب هم مطرح بوده است، یادم می آید بچه که بودم اتفاقاتی در بافت پیرامونی حرم مطهر درحال رخ دادن بود از جمله ساخت بازار رضا(ع)، بنابراین این اقدامات یک پدیده تاریخی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که طبیعتا با اتفاقاتی که افتاده و تغییرات جغرافیایی و سیاسی انجام شده، نیازهای شهر طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر به اصلاحاتی نیاز دارد، گفت: به طور مثال زمانی که این طرح تهیه شد شاید کمتر کسی تصور می کرد جمعیت زائر در سال به 20 میلیون نفر برسد و این درحالی است که اکنون پیش بینی حضور 50 میلیون زائر را در سال دارند که حتی ممکن است این پیش بینی نیز غلط باشد و بیشتر از این تعداد زائر به مشهد سفر کنند.

وی افزود: یا هیچ کسی فکر نمی کرد که سالانه 4 میلیون زائر خارجی به مشهد سفر کند و این مسائل نیازهای جدید را به وجود آورده است همانطور که ما در مورد تامین آب و برق این شهر نیاز به طراحی و برنامه ریزی برای خدمات رسانی داریم بافت پیرامونی و کالبدی شهر نیز متناسب با این تغییرات نیاز به بازبینی دارد.

قاضی زاده اضافه کرد: شهر مشهد یک گذرگاه تاریخی، مذهبی و سیاسی بسیار مهم در پیشگاه ملت ایران است و این که اصلاحات ما نباید باعث تغییر هویت تاریخی شهر شود را قبول داریم، اما چنانچه نقشه های قبلی ما مشکلی از این زاویه دارد، برای این موضوع باید کار کارشناسی شود و این جا جای اظهار نظر سیاسیون نیست، بلکه کارشناسان و خبرگان فرهنگی و شهرسازی باید در این خصوص نظر بدهند که این طرح نیاز به اصلاحات دارد یا ندارد؟

وی تصریح کرد:چنانچه قرار است اصلاحاتی در طرح انجام شود باید حقوق مردم رعایت شود همانطور که می گوییم حقوق ساکنان باید رعایت شود حقوق مجوزدارها نیز باید رعایت شود، این حق مکتسبه ای که می گوییم شامل هر دو این حقوق می شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین حقوق مکتسبه هم شامل ساکنان بافت است که در آن ریشه دارند و هم افرادی که به صورت قانونی در این محل مجوز دریافت کرده اند.

وی افزود: چنانچه مجوزها غیرقانونی است که باید با آن افرادی که خطا کرده اند برخورد شود، اما آنهایی که قانونا مجوز دریافت کرده اند به طور مثال از شهرداری مشهد باید در زمان اصلاح طرح هزینه آن را حکومت و دولت بپردازد.

قاضی زاده ادامه داد: اکنون این موضوع مطرح است که با توجه به تغییراتی که دربافت پیرامونی حرم مطهر اتفاق افتاده، مردم مشهد از این بافت کمی دور شده اند و شرایط زیست بومی باعث شده که تعداد زیادی از ساکنان بافت را ترک کنند،همچنین زائران نیز برای زیارت به سختی افتاده اند، بنابراین با توجه به این موارد نیاز به اصلاح طرح وجود دارد.

وی گفت: در کنار این موارد همچنین معماری بافت اطراف حرم مطهر سنخیتی با هویت اسلامی و ایرانی ندارد، بنابراین می گوییم چنانچه شهر مشهد را نمی توانیم اصلاح کنیم حداقل بافت پیرامونی حرم مطهر سنخیتی با معماری اسلامی ایرانی و تاریخی ما داشته باشد .

قاضی زاده افزود: اعتراضاتی که اکنون مطرح است حول سه مسئله حفظ هویت تاریخی شهر مشهد، حضور مردم در منطقه و دسترسی آسان زائرین و مجاوران به حرم مطهر است که شاید موارد نیاز به باز طراحی طرح داشته باشد،اما از آن طرف هم حقوق مکتسبه مردم نیز باید رعایت شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که خوشحال هستم که رویکرد مدیریت شهری مشهد مشارکت دادن مردم در طرح است و به عنوان یک دستگاه حاکمیتی برخورد یک طرفه ندارند اظهارکرد: اکنون مانند زمانی که مطلق برخورد می شد و می گفتند می خواهیم پروژه اجرا کنیم، باید بفروشی و بروی و پول آن را هم در چند قسط می دادند و پروژه ها هم به نتیجه نمی رسید، نیست.

وی گفت: در به نتیجه رسیدن طرح مشکل تنها فقدان اعتبارات نبود، بلکه مشکلات فرایندی نیز دخیل بود، بنابراین با توجه به این موضوع تغییر رویکرد شورای شهر و شهرداری در این حوزه جای شکر دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مشهد و بافت پیرامون حرم مطهررضوی ماهیت بین المللی دارد و مربوط به همه مردم ایران و شیعیان جهان است، افزود: بنابراین هر تصمیمی که برای آن گرفته می شود افق آن باید جهانی و تاریخی باشد.

قاضی زاده افزود: بر این اساس چنانچه در شورای عالی معماری و شهرسازی مشاور می خواهد تصمیم بگیرد باید مشورت و نظرخواهی کند؛ نمی شود عده ای و یا مشاوری بنشینند و با چهار نفر تصمیم گیری کنند. این حتما باطل است و طرح جدید هم می شود مانند طرح های قبلی و بعد از مدتی عده ای پیدا می شوند و می گویند این موضوعات را ندیده ای، بنابراین باید به همه جوانب توجه شود.

وی گفت: در مجموع متاسفانه نظام تصمیم گیری ما از این نظر که بتواند اجماع نظرات را تبدیل به مصوبه و قانون کند مشکل دارد که باید این مسئله را حل کنیم.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول