اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

دردسرهای چاقی کرونایی/غذاهای کم کالری و کم چربی بهترین انتخابات در دوران کرونایی

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: خستگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونایی، افراد را به سمت اولین چیزی که سوق می‌دهد غذا خوردن باشد ولی افراد باید بدانند خستگی از رایج ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستند ‌غذا می‌خورند؛ بنابراین خوب است تا با دانستن راهکارهایی از چاق شدن در این دوران جلوگیری کنند.

دردسرهای چاقی کرونایی/غذاهای کم کالری و کم چربی بهترین انتخابات در دوران کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، از زمانی که بحث شیوع کرونا مطرح شد تاکنون بیش از چهار ماه می‌گذرد و طی این مدت شاهد بروز مشکلات و دردسرهایی بودیم که قبل از بی‌سابقه بود که این موضوع خود بر مشکلات افزود.

یکی از مسائل چاقی، فاکتور پرخطر و تاثیرگذار بر شدت بیماری کرونا بوده که تعطیلی  باشگاه‌ها و قرنطینه خانگی این مشکل را شدیدتر کرد.

در این بین مازندران رتبه نخست را در کشور دارد و همچنین مردم استان نیز روزهای قرمز کرونایی را تجربه کردند و پشت سر گذاشتند که باید گفت از دردسرهای کرونایی چاق شدن برخی بوده که البته باید گفت استرس‌ها نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

از سویی دیگر باید گفت، افراد چاق از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند به همین دلیل چاقی و بیماری‌های زمینه‌ای از فاکتور‌های پرخطر اصلی و تاثیرگذار بر شدت بیماری کووید-۱۹ یا مرگ ناشی از آن محسوب می‌شوند که باید در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا مراقبت بیشتری صورت گیرد.

 

*نقش  خستگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونایی بر چاقی

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شاید خستگی ناشی از قرنطینه در دوران کرونایی، افراد را به سمت اولین چیزی که سوق می‌دهد غذا خوردن باشد ولی افراد باید بدانند خستگی از رایج ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستند ‌غذا می‌خورند؛ بنابراین خوب است تا با دانستن راهکارهایی از چاق شدن در این دوران جلوگیری کنند.

*چاقی؛ مهم‌ترین ریز فاکتورهای افزایش آسیب‌پذیری در صورت ابتلا به کرونا

وی افزود: چاقی یکی از مهم‌ترین ریز فاکتورهای افزایش آسیب‌پذیری در صورت ابتلا به کرونا است که باید در این شرایط سعی شود برای دور شدن از این خستگی دفعات غذا خوردن افزایش یابد.

* غذاهای کم کالری و کم چربی بهترین انتخابات در دوران کرونایی

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: لازم است افراد به جای اینکه دو تا سه وعده غذایی بزرگ بخورند چهار تا پنج وعده غذایی کوچک‌تر و دارای کالری کمتر انتخاب کنند؛ در این شرایط بهترین انتخاب غذاهای کم کالری و کم چربی است.

صمدی با بیان اینکه از طرف دیگر خیلی از افراد استرس را با غذا مدیریت می‌کنند، تصریح کرد: باید سعی شود برای کنترل استرس از روش‌های دیگر ازجمله  یوگا کمک گرفته شود؛ به‌ویژه در اکثر موارد هنگام بعدازظهر احساس خستگی بیشتر است در این صورت قبل از غذا خوردن افراد از خودشان بپرسند ایا به گرسنگی پاسخ می‌دهند یا خستگی؛ بهتر است قبل از خوردن میان وعده عصر سعی کنند ۱۵ دقیقه خواب کوتاه داشته باشند.

*اعتدال در مصرف میان وعده

وی بیان کرد: موضوع دیگر دقت در انتخاب میان وعده بوده که باید انها را با اعتدال بخورند و به یاد داشته باشند که هر غذایی که زیاد مصرف شود باعث افزایش وزن می‌شود؛ مهم نیست که چه میزان سالم باشد.

*رژیم‌گیران خودشان را خسته نکنند

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: موضوع دیگر افراد اگر در این دوران به تازگی رعایت رژیم را شروع کردند باید مراقب باشند که خودشان را خسته نکنند؛ زیرا بدن افراد برای تعدیل در رژیم غذایی و‌ جلوگیری از افت قند نیاز به زمان کافی دارد و اگر افراد کربوهیدرات دریافتی خود را خیلی کم‌ کنید احساس خستگی خواهند کرد؛ زیرا در بدن منبع سریع انرژی دیگری غیر از کربوهیدرات وجود ندارد.

 

صمدی یادآور شد: با توجه به اینکه ذخایر قند در بدن کم است و از طرفی بیشتر از ۹۵ درصد انرژی مورد نیاز مغز از کربوهیدرات تامین می‌شود معمولا با شروع رژیم بدن مقدار زیادی از قند خود را از دست می‌دهد و این موضوع باعث ایجاد احساس خستگی شده و هر تغییری که خیلی ناگهانی و شدید اتفاق بیفتد به بدن افراد آسیب می‌زند.

*آسیبی جدی با هر تغییر خیلی ناگهانی و شدید

وی با تاکید بر اینکه هر تغییری که خیلی ناگهانی و شدید اتفاق بیفتد به بدن افراد آسیب می‌زند، خاطرنشان کرد: کاهش تدریجی کربوهیدرات رویکرد بهتری است تا با گذشت زمان وزن کم شود؛ این امر موقعی شدت می‌یابد که رژیم گیرنده بدون مشورت با مشاور تغذیه،حجم کربوهیدرات دریافتی خود را کم کند و یا به طور ناگهانی کاهش دهد؛ این موضوع باعث عدم کنترل بدن روی قند و کاهش قند خون  شده که احساس خستگی را ایجاد می‌کند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: لازم است در روزهای نخست شروع رژیم افراد تلاش کنند با استفاده از مقادیر کافی فیبر و نخوردن قند ساده به بدن‌شان در کنترل بهتر قند خون کمک کنند.

* پیدا کردن تعادل انرژی مناسب؛ راز موفقیت در کاهش وزن

صمدی با اعلام اینکه راز موفقیت در کاهش وزن، پیدا کردن تعادل انرژی مناسب است، اظهار کرد: مشورت با یک رژیم درمانگر می‌تواند به افراد در یافتن مسیر درست کمک کند.

وی تصریح کرد: در نهایت اگر با وجود همه این پروتکل‌ها باز هم احساس خستگی داشتند، می توانند گزینه‌های دیگری را پیدا کرده و سعی کنند حواس‌شان را پرت کنند؛ با یکی از دوستان خود تماس بگیرند و مشغول صحبت شوند یا یک تمرین کوچک ورزشی و یا حل جدول  و یا فقط پنج  دقیقه مغزشان را وادار به یک چالش کنند.

*خستگی؛ مهم‌ترین دلیل غذاخوردن

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: افراد باید یادشان باشد خستگی یکی از رایج‌ترین دلایلی است که وقتی گرسنه نیستند غذا می‌خورند؛ افراد باید به خودشان بگویند که سلامتی‌شان ارزش تلاش بیشتر را دارد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول