اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی: تحریم با همه نکبتش نقاط فرصت هم برای کشور دارد

رئیس جمهور گفت: تحریم با همه نکبتی که برای کشور دارد نقاط فرصت هم برای کشور دارد.

روحانی: تحریم با همه نکبتش نقاط فرصت هم برای کشور دارد

به‌گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در آیین افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران، گفت: طرح (واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک) ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی  برای ما ایجاد می کند و حداقل ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز افزایش تولید خواهیم داشت و در صنایع پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

وی در افتتاح طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک اظهار داشت: بسیار خوشحالیم برای آغاز به کار و شروع عملیات اجرایی این طرح مهم و از همین‌جا امیدواریم در اسفند ماه شاهد افتتاح این طرح باشیم.

روحانی در این طرح‌ها گفت: باور کنید از دولت یازدهم که به فکر طرح لوله گذاری گوره به جاسک بودیم همیشه این دغدغه را داشتم که دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد و نتوانیم آن را به پایان برسانیم. ما قرار بود یک کارخانه لوله‌ سازی خارجی برای نفت و گاز ترش ایجاد کنیم به خاطر تحریم سال ۹۷ این کار متوقف شد اما امروز طرح ورق و خود لوله توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شده است.

رئیس جمهور گفت: تحریم کنندگان متوجه شدند نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری باشند. پمپ‌های مورد نیاز هم توسط صنعت داخلی درست شده است. تحریم با همه نکبتی که برای کشور دارد نقاط فرصت هم برای کشور دارد. ما را وادار کرد این طرح عظیم را با فن‌اوران خودمان ایجاد کنیم.

وی در مورد اهمیت استراتژیکی طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک، خاطر نشان کرد:  بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت خودشان توانستند راه دوم ایجاد کنند تا در شرایط خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت خود را از طریق دیگر صادر کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به دلیلی بسته می‌شد صادرات نفتش به طور کامل متوقف می شد جمهوری اسلامی ایران بود.

وی اظهار داشت: این شعاری که ما می دادیم که «ما در کنار تنگه هرمز هستیم و امنیت آن با ما است» که کاملاً هم حرف درستی بود در روز مباده مشکل عظیمی برای خودمان ایجاد می کرد و ما از این مشکل عبور کردیم.

روحانی گفت: وقتی  این طرح را خدمت مقام معظم رهبری توضیح دادم ایشان گفتند استراتژیک‌ترین طرح دولت شما این طرح است؛ این طرح از لحاظ اقتصادی و امنیت اقتصادی، انرژی و استراتژیک مهم است و می‌تواند مشتری های ما را از خرید نفت ما مطمئن کند. امروز روز اعتماد خریداران به ما است امروز روز بسیار مهمی در تاریخ انرژی کشور است. سواحل مکران برای ما مهم است، این سواحل جز توصیه‌های مقام معظم رهبری از روزهای اولیه دولت یازدهم بود. ایشان همیشه برای اینکه سواحل مکران را آباد کنیم تاکید داشتند.

وی اضافه کرد: این ساحل، ساحل بسیار ارزشمندی است از بندرعباس تا چابهار و تا گوادر که یک ساحل بسیار مهمی است که از این ساحل کمتر استفاده شده است و  بکر باقی مانده بود. در اولین سفری که در دولت یازدهم به بندرعباس و استان هزگان داشتم، سفری به جاسک داشتم در آنجا در جمع مردم جاسک سخنرانی کردم و گفتم که جاسک آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.

روحانی خاطر نشان کرد: جاسک به یک پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود و امروز می‌بینید که در طرح قبلی هم که افتتاح شد، گروه باختر اعلام کرد که طرح‌هایی برای سواحل مکران و برای جاسک دارند. بنابراین آبادانی سواحل مکران بسیار مهم است.

رئیس جمهور بیان داشت: در نقشه ایران ۲ خط می‌بینید یک خط از جنوب تا تقریباً شمالی‌ترین نقطه ایران که این خط لوله گاز است. از این به بعد یک خط دیگر می‌بینید در جنوب ایران از بوشهر تا جاسک و این خط هزار کیلومتری نفت است که می‌تواند در صورت لزوم میعانات هم جایگزین شود. لذا این  ۲ خط بسیار مهم هستند.

وی تصریح کرد: این خط در حال توسعه هستند و پتروشیمی‌های خط غرب در حال  افتتاح است و امروز به ملت ایران این مژده را می‌دهیم که طبق قولی که وزیر نفت اعلام کرد، ۱۷ طرح مهم تا پایان سال در بخش پتروشیمی به افتتاح خواهیم رسید که امروز اولین‌ طرح را افتتاح کردیم و با افتتاح این ۱۷ طرح تا پایان سال، توان تولید پتروشیمی کشور از لحاظ ارزشی به ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند. یعنی به جای اینکه صادرات ما ، ۱۲ میلیارد باشد در پایان این طرح ۲۵ میلیارد دلار می‌شود.

روحانی اظهار داشت: به همین دلیل این طرح را جهش دوم در پتروشیمی نامگذاری کردند و در عین حال امسال و سال آینده زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد برای اینکه تا ۱۴۰۴ جهش سوم هم بلافاصله شروع شود  و این جهش، صادرات را به جای ۲۵ میلیارد به ۳۷ میلیارد می‌رساند پس کار عظیم و بزرگی در پتروشیمی در حال انجام است.

رئیس جمهور گفت: در پتروشیمی جهش دیگری نیاز داریم و آن جهش پایین‌دستی است، یعنی همان‌طور که پتروشیمی محصولات متنوع را تولید می‌کند بخش‌های پایین‌دستی پتروشیمی است که اشتغال زیادی را می‌تواند ایجاد کند و در بسیاری از زمینه‌ها خودکفایی را کامل می‌کند و این هم مسأله مهمی است که من برای این ۱۷ طرحی که امسال، نهایی و افتتاح می‌شود از بخش خصوصی دعوت می‌کنم که برای پایین دستی این طرح‌ها، سرمایه‌گذاری و تلاش کنند. آنجا اشتغال بیشتر و درآمد بالاتر است و می‌توانیم شاهد تحول عظیم و بزرگ در این جهت باشیم.

وی ادامه داد: امروز افتتاح سومی هم داشتیم و آن تولید یک محصول در پالایشگاه اراک و شازند برای تولید محصولی بود که برای پتروشیمی یا برای مواد غذایی نیاز داشتیم و آن محصول نرمال هگزان بود که قبلا آنرا وارد می‌کردیم و سالانه  ۳۰ میلیون دلار پول می‌دادیم که این محصول وارد شود و امروز مهم این است که این محصول توسط محققین و متخصصین کشور در پالایشگاه امام رضوان الله تعالی علیه به مرحله نهایی رسیده و افتتاح شد.

وی بیان داشت: امیدوارم در اسفند امسال به افتتاح برسد و بتوانیم توان داشته باشیم در روز یک میلیون بشکه نفت را از جاسک صادر بکنیم تا حالا صادرات مان عمدتاً از خارک بوده و امروز در کنار خارک، جاسک هم درست شده که می‌تواند در یک شرایطی آنجا هم فعال باشد و لذا هر دو اسکله هم خارک و هم جاسک فعال خواهد بود. تحریم ها اگر چه فشار را بر مردم اضافه می‌کند و مردم را در رنج قرار می‌دهد، اما اهداف مهم‌مان را بدون تردید و بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم و ان‌شاء الله به تمام اهداف‌مان دست پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول